Lantbruksmaskiner 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen lantbruksmaskiner 2 relaterar till syftet med ämnet lantbruksmaskiner, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om konstruktion och funktion av samt användningsområden för teknisk utrustning.
- Förmåga att manövrera och köra fordon, fordonskombinationer och maskiner för att utföra olika arbetsuppgifter.
- Förmåga att använda teknisk utrustning.
- Förmåga att utföra service, underhåll och enklare reparationer av teknisk utrustning.
- Förmåga att ställa in teknisk utrustning för olika arbetsuppgifter samt att utföra funktionskontroller.
- Förmåga att arbeta ekonomiskt, säkert och ergonomiskt samt med hänsyn till miljön.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att bedöma och rapportera arbetsresultatet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen lantbruksmaskiner 2.
Teknisk grund
- Användningsområden för maskiner och teknisk utrustning.
- Tekniska system för styrning, kontroll och datainsamling.
- Val av maskiner, teknisk utrustning och mekaniseringskedjor.
- Teknik och biologi i samverkan.
- Maskinekonomi och maskinsamverkan.
- Aktuell teknisk utveckling - försök och forskning.
Arbete med lantbruksmaskiner
- Planering av arbetsmetoder inför användning av lantbruksmaskiner.
- Arbetsmetodik vid till exempel plöjning, harvning, mekanisk ogräsbekämpning, tröskning, bärgning av halm samt vallskörd.
- Service, underhåll och enklare reparationer av teknisk utrustning.
- Inställning av maskiner för optimalt utnyttjande i samband med olika arbetsmoment.
- Funktionskontroll och felsökning på maskiner och teknisk utrustning.
- Bedömning av arbetsresultat.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi samt arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med användning av lantbruksmaskiner.
- Brandförebyggande åtgärder.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen lantbruksmaskiner 2.
Eleven beskriver översiktligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för lantbruksmaskiner och för teknisk utrustning för styrning, kontroll och insamling av data.
Beskrivningen innehåller enkla samband mellan hur den tekniska utrustningen används och kvaliteten på det uppnådda arbetsresultatet.
Eleven redogör också översiktligt för hur olika maskiner och maskiners tekniska utrustning passar för olika förutsättningar och arbetsuppgifter.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur biologiska, tekniska och ekonomiska faktorer påverkar val av maskiner, teknisk utrustning, arbetsmetoder och tidpunkt för att utföra olika arbetsuppgifter.
Eleven beskriver utförligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för lantbruksmaskiner och för teknisk utrustning för styrning, kontroll och insamling av data.
Beskrivningen innehåller välgrundade samband mellan hur den tekniska utrustningen används och kvaliteten på det uppnådda arbetsresultatet.
Eleven redogör också utförligt för hur olika maskiner och maskiners tekniska utrustning passar för olika förutsättningar och arbetsuppgifter.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur biologiska, tekniska och ekonomiska faktorer påverkar val av maskiner, teknisk utrustning, arbetsmetoder och tidpunkt för att utföra olika arbetsuppgifter.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat konstruktion och funktion av samt användningsområden för lantbruksmaskiner och för teknisk utrustning för styrning, kontroll och insamling av data.
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade samband mellan hur den tekniska utrustningen används och kvaliteten på det uppnådda arbetsresultatet.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur olika maskiner och maskiners tekniska utrustning passar för olika förutsättningar och arbetsuppgifter.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur biologiska, tekniska och ekonomiska faktorer påverkar val av maskiner, teknisk utrustning, arbetsmetoder och tidpunkt för att utföra olika arbetsuppgifter.
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar i samråd med handledare lantbruksmaskiner för att utföra olika arbetsuppgifter.
Eleven använder med visst handlag teknisk utrustning för styrning, kontroll och insamling av data samt utför i samråd med handledare service, underhåll och enklare reparationer av utrustningen.
Dessutom ställer eleven i samråd med handledare in den tekniska utrustningen samt utför i samråd med handledare funktionskontroller.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar efter samråd med handledare lantbruksmaskiner för att utföra olika arbetsuppgifter.
Eleven använder med gott handlag teknisk utrustning för styrning, kontroll och insamling av data samt utför efter samråd med handledare service, underhåll och enklare reparationer av utrustningen.
Dessutom ställer eleven efter samråd med handledare in den tekniska utrustningen samt utför efter samråd med handledare funktionskontroller.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar efter samråd med handledare lantbruksmaskiner för att utföra olika arbetsuppgifter.
Eleven använder med mycket gott handlag teknisk utrustning för styrning, kontroll och insamling av data samt utför efter samråd med handledare service, underhåll och enklare reparationer av utrustningen.
Dessutom ställer eleven efter samråd med handledare in den tekniska utrustningen samt utför efter samråd med handledare funktionskontroller.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med maskinerna och utrustningen samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med maskinerna och utrustningen samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med maskinerna och utrustningen samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."