Livsmedels- och näringskunskap 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen livsmedels- och näringskunskap 1 relaterar till syftet med ämnet livsmedels- och näringskunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika råvaror och livsmedel samt deras egenskaper.
- Kunskaper om näringsämnen.
- Kunskaper om hur råvarors och livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid förädling och förvaring.
- Färdigheter i att göra näringsberäkningar.
- Förmåga att sammanställa menyer och recept för normal och alternativ kost.
- Kunskaper om näringsrekommendationer utifrån hälsa och livsstil samt om kostsituationer i Sverige och i övriga världen.
- Förmåga att göra olika etiska och miljömässiga ställningstaganden.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen livsmedels- och näringskunskap 1.
- Identifiering och kvalitetsbedömning av råvaror och livsmedel.
- Näringsämnen, deras uppbyggnad och funktioner i kroppen samt deras betydelse för människors hälsa.
- Olika led i hanteringen av råvaror och livsmedel: odling, djurhållning, transport, förvaring och förädling.
- Hur olika tillagningsmetoder påverkar råvarors och livsmedels kvalitet och näringsinnehåll.
- Kemiska processer som pågår i råvaror och livsmedel vid förädling och förvaring.
- Näringsberäkningar. Hälsa och livsstil. Hur individers energibehov och näringsbehov påverkas av olika faktorer, till exempel aktivitet.
- Allergi- och specialkost. Näringstillstånd med kostrekommendationer för till exempel äldre, barn och sjuka.
- Kostsituationen i Sverige och i övriga världen, till exempel undernäring, fetma och resursfördelning.
- Etik och miljö när det gäller råvaru- och livsmedelshantering samt resurshushållning.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen livsmedels- och näringskunskap 1.
Eleven identifierar med viss säkerhet och beskriver översiktligt olika råvaror och livsmedel samt redogör översiktligt för deras egenskaper.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika näringsämnen samt hur råvarors och livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid förädling och förvaring.
Eleven identifierar med viss säkerhet och beskriver utförligt olika råvaror och livsmedel samt redogör utförligt för deras egenskaper.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika näringsämnen samt hur råvarors och livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid förädling och förvaring.
Eleven identifierar med säkerhet och beskriver utförligt och nyanserat olika råvaror och livsmedel samt redogör utförligt och nyanserat för deras egenskaper.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika näringsämnen samt hur råvarors och livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid förädling och förvaring.
Eleven gör näringsberäkningar utifrån ett givet underlag och skapar med utgångspunkt i detta och i samråd med handledare menyer och recept för normalkost.
Vid behov anpassas menyerna och recepten med viss säkerhet utifrån individuella behov samt utifrån allergier och sjukdomstillstånd.
Eleven gör näringsberäkningar och skapar med utgångspunkt i detta och efter samråd med handledare menyer och recept för normalkost.
Vid behov anpassas menyerna och recepten med viss säkerhet utifrån individuella behov samt utifrån allergier och sjukdomstillstånd.
Eleven gör näringsberäkningar och skapar med utgångspunkt i detta och efter samråd med handledare menyer och recept för normalkost.
Vid behov anpassas menyerna och recepten med säkerhet utifrån individuella behov samt utifrån allergier och sjukdomstillstånd.
Eleven redogör översiktligt för olika näringsrekommendationer och deras koppling till hälsa och livsstil.
Dessutom redogör eleven översiktligt för kostsituationen i Sverige och i övriga världen.
Eleven redogör utförligt för olika näringsrekommendationer och deras koppling till hälsa och livsstil.
Dessutom redogör eleven utförligt för kostsituationen i Sverige och i övriga världen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika näringsrekommendationer och deras koppling till hälsa och livsstil.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för kostsituationen i Sverige och i övriga världen.
Eleven beskriver översiktligt några etiska och miljömässiga dilemman när det gäller djurhållning, livsmedelshantering och näringsintag.
Eleven diskuterar dessa översiktligt och motiverar sina ställningstaganden med enkla omdömen.
I diskussionen hänvisar eleven även till relevanta lagar och andra bestämmelser.
Eleven beskriver utförligt några etiska och miljömässiga dilemman när det gäller djurhållning, livsmedelshantering och näringsintag.
Eleven diskuterar dessa utförligt och motiverar sina ställningstaganden med enkla omdömen.
I diskussionen hänvisar eleven även till relevanta lagar och andra bestämmelser.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat några etiska och miljömässiga dilemman när det gäller djurhållning, livsmedelshantering och näringsintag.
Eleven diskuterar dessa utförligt och nyanserat och motiverar sina ställningstaganden med nyanserade omdömen.
I diskussionen hänvisar eleven även till relevanta lagar och andra bestämmelser.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."