Människan i industrin 2

kurs
Kurskod
MÄIMÄN02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen människan i industrin 2 relaterar till syftet med ämnet människan i industrin, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen människan i industrin 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen människan i industrin 2.

E
Eleven planerar i samråd med handledare såväl enskilda som gemensamma arbetsuppgifter och genomför dem med tillfredsställande resultat.
C
Eleven planerar efter samråd med handledare såväl enskilda som gemensamma arbetsuppgifter och genomför dem med tillfredsställande resultat.
A
Eleven planerar efter samråd med handledare såväl enskilda som gemensamma arbetsuppgifter och genomför dem med tillfredsställande resultat.
E
Eleven redogör översiktligt för hur produktion, företagande och arbetsmarknad är reglerade av lagar och vilken betydelse dessa har för den enskilde och företagen.
C
Eleven redogör utförligt för hur produktion, företagande och arbetsmarknad är reglerade av lagar och vilken betydelse dessa har för den enskilde och företagen.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur produktion, företagande och arbetsmarknad är reglerade av lagar och vilken betydelse dessa har för den enskilde och företagen.
E
Eleven beskriver översiktligt företagandets villkor samt idéer och samhällsfaktorer som har påverkat och kan komma att påverka yrkesrollen och industrins utveckling.
Dessutom gör eleven enkla reflektioner över individens betydelse för produktionen.
Eleven redogör även, utifrån några exempel, översiktligt för gruppers sätt att fungera samt det personliga ansvarets och ledarskapets betydelse för arbetsprocessen.
Dessutom redogör eleven översiktligt för såväl arbetsprocess som resultat samt utvärderar sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
C
Eleven beskriver utförligt företagandets villkor samt idéer och samhällsfaktorer som har påverkat och kan komma att påverka yrkesrollen och industrins utveckling.
Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner över individens betydelse för produktionen.
Eleven redogör även, utifrån några exempel, utförligt för gruppers sätt att fungera samt det personliga ansvarets och ledarskapets betydelse för arbetsprocessen.
Dessutom redogör eleven utförligt för såväl arbetsprocess som resultat samt utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat företagandets villkor samt idéer och samhällsfaktorer som har påverkat och kan komma att påverka yrkesrollen och industrins utveckling.
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över individens betydelse för produktionen.
Eleven redogör även, utifrån några exempel, utförligt och nyanserat för gruppers sätt att fungera samt det personliga ansvarets och ledarskapets betydelse för arbetsprocessen.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för såväl arbetsprocess som resultat samt utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
I arbete och redovisningar använder eleven med viss säkerhet ett korrekt fackspråk.
C
I arbete och redovisningar använder eleven med viss säkerhet ett korrekt fackspråk.
A
I arbete och redovisningar använder eleven med säkerhet ett korrekt fackspråk.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."