Etik och människans livsvillkor

kurs
Kurskod
MÄNETI0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen etik och människans livsvillkor relaterar till syftet med ämnet människan, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen etik och människans livsvillkor.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen etik och människans livsvillkor.

E
Eleven beskriver översiktligt några olika kulturmönster och diskuterar översiktligt hur människor påverkas av sin kultur.
Dessutom beskriver eleven översiktligt några olika livsåskådningars syn på människan samt på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, livskvalitet, behandling, vård och omsorg samt liv och död.
C
Eleven beskriver utförligt några olika kulturmönster och diskuterar utförligt hur människor påverkas av sin kultur.
Dessutom beskriver eleven utförligt några olika livsåskådningars syn på människan samt på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, livskvalitet, behandling, vård och omsorg samt liv och död.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat några olika kulturmönster och diskuterar utförligt och nyanserat hur människor påverkas av sin kultur.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat några olika livsåskådningars syn på människan samt på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, livskvalitet, behandling, vård och omsorg samt liv och död.
E
Eleven redogör översiktligt för den betydelse normer, värderingar och ideal har inom vård och omsorg.
I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet centrala etiska begrepp.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet.
I diskussionen värderar eleven med enkla omdömen olika ställningstaganden i etiska och existentiella frågor.
C
Eleven redogör utförligt för den betydelse normer, värderingar och ideal har inom vård och omsorg.
I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet centrala etiska begrepp.
Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet.
I diskussionen värderar eleven med enkla omdömen olika ställningstaganden i etiska och existentiella frågor.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den betydelse normer, värderingar och ideal har inom vård och omsorg.
I redogörelsen använder eleven med säkerhet centrala etiska begrepp.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet.
I diskussionen värderar eleven med nyanserade omdömen olika ställningstaganden i etiska och existentiella frågor.
E
Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang.
Detta gör eleven i samråd med handledare.
Dessutom värderar eleven med enkla omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare.
C
Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang.
Detta gör eleven efter samråd med handledare.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare.
A
Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang.
Detta gör eleven e fter samråd med handledare.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare samt ger förslag på hur det egna förhållningssättet kan utvecklas.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."