Människans säkerhet
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen människans säkerhet relaterar till syftet med ämnet människans säkerhet, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om myndigheter och organisationer som ansvarar för medborgarnas säkerhet.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet.
- Kunskaper om missbruk av droger, läkemedel och spel samt deras effekter.
- Kunskaper om våld och hot i samhället samt förmåga att utöva självförsvar.
- Kunskaper om systematiskt olycksarbete och skadeförebyggande arbete med fokus på målgruppen barn och äldre samt förmåga att delta i det skadeförebyggande arbete.
- Förmåga att kommunicera och samarbeta med andra på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen människans säkerhet.
- Samhällets säkerhetsarbete, organisation på central, regional och kommunal nivå samt olika aktörers, inklusive den enskildes, ansvar och roller.
- Lagar och andra bestämmelser av betydelse för verksamhetsområdet och som reglerar yrken inom verksamhetsområdet.
- Effekter av till exempel drog-, läkemedels- och spelmissbruk samt förebyggande åtgärder.
- Säkerhet för barn, till exempel förebyggande av barnolycksfall och barnmisshandel.
- Våld och hot, till exempel mot kvinnor.
- Gärningsmän och brottsoffer samt straffpåföljder.
- Säkerhet för äldre, till exempel förebyggande av fallolyckor, trafikskador, brand, våld och hot samt förgiftningar.
- Förebyggande brandsäkerhetsarbete.
- Metoder för självförsvar.
- Betydelsen av kommunikation och samarbete.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen människans säkerhet.
Eleven beskriver översiktligt hur myndigheter och organisationer inom verksamhetsområdet är organiserade samt deras uppgifter.
Eleven ger exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar yrken inom verksamhetsområdet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för riskerna med missbruk, våld, olycksfall och brand för medborgarnas säkerhet och diskuterar översiktligt utifrån några exempel hur riskerna kan förebyggas.
I redogörelsen beskriver eleven även översiktligt hot mot barn, äldre och andra utsatta grupper samt diskuterar översiktligt utifrån några exempel hur hoten kan förebyggas.
Eleven beskriver utförligt hur myndigheter och organisationer inom verksamhetsområdet är organiserade samt deras uppgifter.
Eleven ger exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar yrken inom verksamhetsområdet, samt beskriver översiktligt på vilket sätt de reglerar verksamhetsområdet.
Dessutom redogör eleven utförligt för riskerna med missbruk, våld, olycksfall och brand för medborgarnas säkerhet och diskuterar utförligt utifrån flera exempel hur riskerna kan förebyggas.
I redogörelsen beskriver eleven även utförligt hot mot barn, äldre och andra utsatta grupper samt diskuterar utförligt utifrån flera exempel hur hoten kan förebyggas.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur myndigheter och organisationer inom verksamhetsområdet är organiserade samt deras uppgifter.
Eleven ger exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar yrken inom verksamhetsområdet, samt beskriver utförligt på vilket sätt de reglerar verksamhetsområdet.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för riskerna med missbruk, våld, olycksfall och brand för medborgarnas säkerhet och diskuterar utförligt och nyanserat utifrån flera exempel hur riskerna kan förebyggas.
I redogörelsen beskriver eleven även utförligt och nyanserat hot mot barn, äldre och andra utsatta grupper samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån flera exempel hur hoten kan förebyggas.
Eleven utför i samråd med handledare skadeförebyggande arbete av tillfredsställande kvalitet samt använder med viss säkerhet några tekniker för självförsvar.
Dessutom kommunicerar och samarbetar eleven med viss säkerhet med andra på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt.
Eleven utför efter samråd med handledare skadeförebyggande arbete av tillfredsställande kvalitet samt använder med viss säkerhet några tekniker för självförsvar.
Dessutom kommunicerar och samarbetar eleven med viss säkerhet med andra på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt.
Eleven utför efter samråd med handledare skadeförebyggande arbete av god kvalitet samt använder med säkerhet några tekniker för självförsvar.
Dessutom kommunicerar och samarbetar eleven med säkerhet med andra på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."