Massage 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen massage 1 relaterar till syftet med ämnet massage, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om kroppens anatomi och fysiologi.
- Kunskaper om massage som behandlingsform.
- Förmåga att använda centrala begrepp och teorier inom kunskapsområdet.
- Förmåga att arbeta med olika behandlingsformer i såväl skadeförebyggande som hälsofrämjande syfte på ett ergonomiskt, hygieniskt och miljömässigt sätt.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen massage 1.
- Grundläggande anatomi och fysiologi med fokus på kroppens rörelseapparat, skelett, leder, muskler och hud.
- Tillämpad anatomi samt grundläggande muskel- och skelettpalpation.
- Grundgrepp i massage.
- Klassisk massage, ansiktsmassage, sittande massage samt taktil massage.
- Massagens historia, vetenskapliga effekter och teoretiska grund.
- Spänningsbehandling och hur massage kan frigöra spänningar i stel och spänd muskulatur.
- Undersökning, behandling och träning i kombination för att skapa helhet i ett hälsofrämjande syfte.
- Hygien, miljö och arbetsställning vid massage.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen massage 1.
Eleven beskriver översiktligt kroppens anatomi och fysiologi.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur olika behandlingsformer inom massage kan användas i skadeförebyggande och hälsofrämjande syfte.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven beskriver utförligt kroppens anatomi och fysiologi.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur olika behandlingsformer inom massage kan användas i skadeförebyggande och hälsofrämjande syfte.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat kroppens anatomi och fysiologi.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur olika behandlingsformer inom massage kan användas i skadeförebyggande och hälsofrämjande syfte.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven utför med visst handlag några massagetekniker och hanterar med viss säkerhet material och utrustning på ett sätt som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I sitt arbete tar eleven hänsyn till hygien, hälsa och miljö.
Eleven utför med gott handlag några massagetekniker och hanterar med viss säkerhet material och utrustning på ett sätt som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I sitt arbete tar eleven hänsyn till hygien, hälsa och miljö.
Eleven utför med mycket gott handlag några massagetekniker och hanterar med säkerhet material och utrustning på ett sätt som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I sitt arbete tar eleven hänsyn till hygien, hälsa och miljö.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."