Massage 2

kurs
Ämne
Kurskod
MAAMAA02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen massage 2 relaterar till syftet med ämnet massage, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen massage 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen massage 2.

E
Eleven beskriver översiktligt musklernas funktion dels var för sig, dels hur de samverkar i kroppens rörelseapparat.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur olika typer av behandlingsformer och träning kan användas i skadeförebyggande, rehabiliterande och hälsofrämjande syfte.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
C
Eleven beskriver utförligt musklernas funktion dels var för sig, dels hur de samverkar i kroppens rörelseapparat.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur olika typer av behandlingsformer och träning kan användas i skadeförebyggande, rehabiliterande och hälsofrämjande syfte.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat musklernas funktion dels var för sig, dels hur de samverkar i kroppens rörelseapparat.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur olika typer av behandlingsformer och träning kan användas i skadeförebyggande, rehabiliterande och hälsofrämjande syfte.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
E
Eleven planerar och genomför vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter på ett yrkesmässigt sätt.
Eleven utför med visst handlag olika massagetekniker och hanterar med viss säkerhet material och utrustning på ett sätt som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I sitt arbete tar eleven hänsyn till hygien, hälsa och miljö.
I arbetet samverkar eleven med viss säkerhet med andra och kommunicerar med ett enkelt men för arbetsuppgiften fungerande fackspråk.
C
Eleven planerar och genomför vanligt förekommande arbetsuppgifter på ett yrkesmässigt sätt.
Eleven utför med gott handlag olika massagetekniker och hanterar med viss säkerhet material och utrustning på ett sätt som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I sitt arbete tar eleven hänsyn till hygien, hälsa och miljö.
I arbetet samverkar eleven med viss säkerhet med andra och kommunicerar med ett för arbetsuppgiften fungerande fackspråk.
A
Eleven planerar och genomför vanligt förekommande, även avancerade, arbetsuppgifter på ett yrkesmässigt sätt.
Eleven utför med mycket gott handlag olika massagetekniker och hanterar med säkerhet material och utrustning på ett sätt som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I sitt arbete tar eleven hänsyn till hygien, hälsa och miljö.
I arbetet samverkar eleven med säkerhet med andra och kommunicerar med ett nyanserat och för arbetsuppgiften fungerande fackspråk.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."