Mat och dryck i kombination
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen mat och dryck i kombination relaterar till syftet med ämnet mat och dryck i kombination, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika traditionella och moderna maträtter och dryckesalternativ.
- Kunskaper om måltiden ur ett historiskt och nutida perspektiv.
- Förmåga att utifrån sinnenas upplevelser komponera och skapa måltider.
- Förmåga att kombinera mat och dryck.
- Kunskaper om sensoriska metoder.
- Förmåga att skapa måltider utifrån olika teman.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt anpassa sitt språk efter situationen.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen mat och dryck i kombination.
- Traditionella och moderna kök samt mat- och dryckeskombinationer.
- Trender, till exempel crossover-kök samt historiska mat- och dryckeskombinationer.
- Grundsmakerna. Hur man skapar smakkombinationer.
- Måltiden som helhetsupplevelse, till exempel hur råvaror, maträtter och dryck kan kombineras.
- Sinnenas betydelse vid mat- och dryckesprovningar.
- Sensoriska provningsmetoder för mat och dryck.
- Tematiska måltider.
- Dukning, färg, form och dekoration.
- Planering, tillredning, uppdukning och servering i syfte att i praktiken pröva olika smakkombinationer, samt skapande av en helhetsupplevelse.
- Kommunikationens och samverkans betydelse för intern service.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen mat och dryck i kombination.
Eleven beskriver översiktligt olika traditionella och moderna maträtter och dryckesalternativ.
Dessutom beskriver eleven översiktligt måltiden ur ett historiskt och nutida perspektiv.
Eleven beskriver utförligt olika traditionella och moderna maträtter och dryckesalternativ.
Dessutom beskriver eleven utförligt måltiden ur ett historiskt och nutida perspektiv.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika traditionella och moderna maträtter och dryckesalternativ.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat måltiden ur ett historiskt och nutida perspektiv.
Eleven komponerar med viss säkerhet måltider där mat och dryck samverkar utifrån traditioner och trender, olika kulturer och livsstilar samt speciella tillfällen.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet olika sensoriska provningsmetoder.
Eleven motiverar översiktligt sin komposition dels utifrån sinnenas upplevelser, dels utifrån tradition och trend.
Dessutom skapar eleven med viss säkerhet enkla måltider och menyer för olika teman.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven komponerar med viss säkerhet måltider där mat och dryck samverkar utifrån traditioner och trender, olika kulturer och livsstilar samt speciella tillfällen.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet olika sensoriska provningsmetoder.
Eleven motiverar utförligt sin komposition dels utifrån sinnenas upplevelser, dels utifrån tradition och trend.
Dessutom skapar eleven med viss säkerhet måltider och menyer för olika teman.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven komponerar med säkerhet måltider där mat och dryck samverkar utifrån traditioner och trender, olika kulturer och livsstilar samt speciella tillfällen.
I arbetet använder eleven med säkerhet olika sensoriska provningsmetoder.
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sin komposition dels utifrån sinnenas upplevelser, dels utifrån tradition och trend.
Dessutom skapar eleven med säkerhet måltider och menyer för olika teman.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet och kompositionerna kan förbättras.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."