Mat och dryck i kombination

kurs
Kurskod
MACMAT0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen mat och dryck i kombination relaterar till syftet med ämnet mat och dryck i kombination, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen mat och dryck i kombination.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen mat och dryck i kombination.

E
Eleven beskriver översiktligt olika traditionella och moderna maträtter och dryckesalternativ.
Dessutom beskriver eleven översiktligt måltiden ur ett historiskt och nutida perspektiv.
C
Eleven beskriver utförligt olika traditionella och moderna maträtter och dryckesalternativ.
Dessutom beskriver eleven utförligt måltiden ur ett historiskt och nutida perspektiv.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika traditionella och moderna maträtter och dryckesalternativ.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat måltiden ur ett historiskt och nutida perspektiv.
E
Eleven komponerar med viss säkerhet måltider där mat och dryck samverkar utifrån traditioner och trender, olika kulturer och livsstilar samt speciella tillfällen.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet olika sensoriska provningsmetoder.
Eleven motiverar översiktligt sin komposition dels utifrån sinnenas upplevelser, dels utifrån tradition och trend.
Dessutom skapar eleven med viss säkerhet enkla måltider och menyer för olika teman.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
C
Eleven komponerar med viss säkerhet måltider där mat och dryck samverkar utifrån traditioner och trender, olika kulturer och livsstilar samt speciella tillfällen.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet olika sensoriska provningsmetoder.
Eleven motiverar utförligt sin komposition dels utifrån sinnenas upplevelser, dels utifrån tradition och trend.
Dessutom skapar eleven med viss säkerhet måltider och menyer för olika teman.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
A
Eleven komponerar med säkerhet måltider där mat och dryck samverkar utifrån traditioner och trender, olika kulturer och livsstilar samt speciella tillfällen.
I arbetet använder eleven med säkerhet olika sensoriska provningsmetoder.
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sin komposition dels utifrån sinnenas upplevelser, dels utifrån tradition och trend.
Dessutom skapar eleven med säkerhet måltider och menyer för olika teman.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet och kompositionerna kan förbättras.
E
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen.
C
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen.
A
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."