Materialkunskap 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen materialkunskap 2 relaterar till syftet med ämnet materialkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera, organisera och bearbeta material i såväl förberedande bearbetning som i produktionsmoment samt förmåga att kontrollera att det färdiga resultatet uppfyller uppställda kvalitetskrav.
- Förmåga att tolka relevanta berednings- och tillverkningsunderlag.
- Förmåga att kunna utföra relevanta beräkningar.
- Kunskaper om vad som kännetecknar en god och säker miljö och förmåga att tillämpa det vid eget arbete.
- Kunskaper om materialets användningsområden.
- Kunskaper om materialets inneboende egenskaper och samverkan med yttre tekniska, fysiska och kemikaliska betingelser och skeenden.
- Kunskaper om hur materialet interagerar fysiskt och kemiskt med omgivande material och miljö.
- Förmåga att använda korrekt fackspråk.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen materialkunskap 2.
- Avancerad hand- och maskindriven utrustning vid materialbearbetning samt vid formning, sammanfogning och delning.
- Etablerade, alternativa metoder för materialbearbetning.
- Materialbearbetning i modern tekniskt avancerad produktionsutrustning.
- Eventuella alternativa material i produktproduktionen.
- Berednings- och ritningsunderlag samt etablerade, alternativa metoder för materialoptimering.
- Metoder för att lösa avancerade materialrelaterade problem.
- För materialet relevant färg- och formlära.
- Materialets tekniska, fysiska och kemiska yttre och inre egenskaper.
- Introduktion till aktuell forskning och utveckling inom materialområdet.
- Laborativa materialförsök. Idéutveckling.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen materialkunskap 2.
Eleven planerar och organiserar materialbearbetning i samråd med handledare.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag samt gör med viss säkerhet beräkningar för att optimera materialanvändningen.
Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.
Eleven planerar och organiserar materialbearbetning efter samråd med handledare.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag samt gör med viss säkerhet beräkningar för att optimera materialanvändningen.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.
Eleven planerar och organiserar materialbearbetning efter samråd med handledare.
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag samt gör med säkerhet beräkningar för att optimera materialanvändningen.
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.
Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare materialbearbetning i enlighet med säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och tillverkningsunderlag.
Eleven hanterar verktyg, utrustning, maskiner och material med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön.
Dessutom följer eleven lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö och hälsa.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer samt åtgärdar dem i samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare materialbearbetning i enlighet med säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och tillverkningsunderlag.
Eleven hanterar verktyg, utrustning, maskiner och material med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön.
Dessutom följer eleven lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö och hälsa.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer samt åtgärdar dem efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare materialbearbetning i enlighet med säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet arbetsbeskrivningar och tillverkningsunderlag.
Eleven hanterar verktyg, utrustning, maskiner och material med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön.
Dessutom följer eleven lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö och hälsa.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer samt åtgärdar dem efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
Eleven beskriver översiktligt teknik, metoder, verktyg och material, som använts för arbetsuppgiften samt förklarar översiktligt hur arbetsprocessen påverkar kvalitet och slutresultat.
Eleven redogör även översiktligt för materialets användningsområden samt för hur materialet interagerar med omgivande miljö.
Eleven redogör översiktligt för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven redogör utförligt för materialets egenskaper och hur det samverkar med teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften.
Dessutom förklarar eleven utförligt hur arbetsprocessen påverkar kvalitet och slutresultat.
Eleven redogör även utförligt för materialets användningsområden samt för hur materialet interagerar med omgivande miljö.
Eleven redogör utförligt för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för materialets egenskaper och hur det samverkar med teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften.
Dessutom förklarar eleven utförligt och nyanserat hur arbetsprocessen påverkar kvalitet och slutresultat.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för materialets användningsområden samt för hur materialet interagerar med omgivande miljö.
Eleven redogör utförligt för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.
Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.
Eleven använder med säkerhet korrekt fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."