Båtel 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen båtel 2 relaterar till syftet med ämnet marin el och elektronik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika elektriska och elektroniska system som förekommer i fritidsbåtar.
- Förmåga att genomföra dimensionering och installation av elektriska och elektroniska system i fritidsbåtar. Förmåga att kvalitetssäkra och driftsätta installationer.
- Förmåga att genomföra felsökning, reparation, underhåll av elektriska och elektroniska system i fritidsbåtar.
- Förmåga att planera, välja och använda arbetsmetod, material, verktyg och maskiner som är lämpliga för uppgiften.
- Förmåga att använda mätinstrument för olika mätuppgifter och att analysera mätvärden.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt att använda begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
- Förmåga att utföra olika typer av arbeten på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån de lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att beräkna kostnad, materialåtgång och tidsåtgång för ett arbete, samt kunskaper om de krav som gäller vid hantering av kundobjekt. Förmåga att dokumentera, presentera och utvärdera arbetsprocess och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen båtel 2.
- Galvaniska strömmar och isolation.
- Principer för selektivitet.
- Utförande av enklare starkströmsinstallationer, till exempel landströmsinstallationer.
- Dimensionering, fördelning samt installationskrav på anläggningar upp till 400 V systemspänning i båtar.
- Beräkningar och mätning av elektriska storheter i likströms- och växelströmsanläggningar.
- Kontroll inför drifttagning samt funktionsprovning av elektriska system.
- Arbetsplanering. Val av metoder, verktyg och material.
- Mätinstrument och digital utrustning.
- Kopplingsscheman och instruktioner.
- Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
- Ellag och starkströmsförordning.
- Dokumentation av elinstallationer.
- Beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnader.
- Dokumentation, presentation och utvärdering av resultat.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen båtel 2.
Eleven beskriver översiktligt elektriska system som förekommer i fritidsbåtar.
Eleven beskriver utförligt elektriska system som förekommer i fritidsbåtar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat elektriska system som förekommer i fritidsbåtar.
Eleven utför i samråd med handledare enklare elinstallationer och servicearbeten på elektriska installationer i fritidsbåtar.
Dessutom dimensionerar och driftsätter eleven i samråd med handledare installationer.
Eleven gör en enkel planering inför arbetet.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i bekanta situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet kopplingsscheman och instruktioner.
Eleven använder med visst handlag de mätinstrument, den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven utför efter samråd med handledare enklare elinstallationer och servicearbeten på elektriska installationer i fritidsbåtar.
Dessutom dimensionerar och driftsätter eleven efter samråd med handledare installationer.
Eleven gör en genomarbetad planering inför arbetet.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i nya situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet kopplingsscheman och instruktioner.
Eleven använder med gott handlag de mätinstrument, den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven utför efter samråd med handledare enklare elinstallationer och servicearbeten på elektriska installationer i fritidsbåtar.
Dessutom dimensionerar och driftsätter eleven efter samråd med handledare installationer.
Eleven gör en genomarbetad planering inför arbetet.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i nya situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet kopplingsscheman och instruktioner.
Eleven använder med mycket gott handlag de mätinstrument, den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete.
Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten.
Eleven utvärderar med enkla omdömen både arbetsprocess och resultat.
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete.
Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocess och resultat.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete.
Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocess och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."