Båtel 2

kurs
Kurskod
MAIBAT02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen båtel 2 relaterar till syftet med ämnet marin el och elektronik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen båtel 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen båtel 2.

E
Eleven beskriver översiktligt elektriska system som förekommer i fritidsbåtar.
C
Eleven beskriver utförligt elektriska system som förekommer i fritidsbåtar.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat elektriska system som förekommer i fritidsbåtar.
E
Eleven utför i samråd med handledare enklare elinstallationer och servicearbeten på elektriska installationer i fritidsbåtar.
Dessutom dimensionerar och driftsätter eleven i samråd med handledare installationer.
Eleven gör en enkel planering inför arbetet.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i bekanta situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet kopplingsscheman och instruktioner.
Eleven använder med visst handlag de mätinstrument, den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
C
Eleven utför efter samråd med handledare enklare elinstallationer och servicearbeten på elektriska installationer i fritidsbåtar.
Dessutom dimensionerar och driftsätter eleven efter samråd med handledare installationer.
Eleven gör en genomarbetad planering inför arbetet.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i nya situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet kopplingsscheman och instruktioner.
Eleven använder med gott handlag de mätinstrument, den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
A
Eleven utför efter samråd med handledare enklare elinstallationer och servicearbeten på elektriska installationer i fritidsbåtar.
Dessutom dimensionerar och driftsätter eleven efter samråd med handledare installationer.
Eleven gör en genomarbetad planering inför arbetet.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i nya situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet kopplingsscheman och instruktioner.
Eleven använder med mycket gott handlag de mätinstrument, den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
E
Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
C
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
A
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
E
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
C
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
A
Resultatet av elevens arbete är gott.
E
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete.
Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten.
Eleven utvärderar med enkla omdömen både arbetsprocess och resultat.
C
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete.
Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocess och resultat.
A
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete.
Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocess och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."