Motorelektronik 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen motorelektronik 1 relaterar till syftet med ämnet marin el och elektronik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika elektriska och elektroniska system som förekommer i fritidsbåtar.
- Förmåga att genomföra dimensionering och installation av elektriska och elektroniska system i fritidsbåtar. Förmåga att kvalitetssäkra och driftsätta installationer.
- Förmåga att genomföra felsökning, reparation, underhåll av elektriska och elektroniska system i fritidsbåtar.
- Förmåga att konfigurera och programmera installationer.
- Förmåga att planera, välja och använda arbetsmetod, material, verktyg och maskiner som är lämpliga för uppgiften.
- Förmåga att använda mätinstrument för olika mätuppgifter och att analysera mätvärden.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt att använda begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
- Förmåga att utföra olika typer av arbeten på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån de lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att beräkna kostnad, materialåtgång och tidsåtgång för ett arbete, samt kunskaper om de krav som gäller vid hantering av kundobjekt. Förmåga att dokumentera, presentera och utvärdera arbetsprocess och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen motorelektronik 1.
- Kontroll och övervakningssystem för marina motorer samt vilka krav på presentation och larm som förekommer.
- Funktioner på givare och aktuatorer ingående i marina motorers styrsystem.
- Faktorer som påverkar motorns driftförhållanden.
- Inkoppling av elektroniksystem för marina motorer.
- Sammankopplingstekniker för kommunikation mellan motortekniska installationer och annan utrustning.
- Branschanpassade diagnossystem för service, underhåll samt felsökning.
- Systematisk felsökning på motorelektroniska system.
- Tolkning av installationsbeskrivningar och servicemanualer.
- Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
- Beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnader.
- Dokumentation, presentation och utvärdering av arbete.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen motorelektronik 1.
Eleven redogör översiktligt för funktion och användningsområden hos styr- och övervakningssystem för marina motorer samt de ingående delarna.
Dessutom redogör eleven översiktligt för faktorer som påverkar motorns driftförhållanden.
Eleven redogör utförligt för funktion och användningsområden hos styr- och övervakningssystem för marina motorer samt de ingående delarna.
Dessutom redogör eleven utförligt för faktorer som påverkar motorns driftförhållanden.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för funktion och användningsområden hos styr- och övervakningssystem för marina motorer samt de ingående delarna.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar motorns driftförhållanden.
Eleven utför i samråd med handledare arbeten i marina motorers elektroniksystem.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare sammankoppling mellan motortekniska installationer och annan utrustning.
I arbetet använder eleven med visst handlag diagnosutrustning och mätinstrument för systematisk felsökning.
Eleven uppdaterar i samråd med handledare mjukvara för motorinstallationer.
Inför arbetet gör eleven en enkel planering.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i bekanta situationer.
I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet installations- och servicemanualer.
Vidare använder eleven med visst handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven utför efter samråd med handledare arbeten i marina motorers elektroniksystem.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare sammankoppling mellan motortekniska installationer och annan utrustning.
I arbetet använder eleven med gott handlag diagnosutrustning och mätinstrument för systematisk felsökning.
Eleven uppdaterar efter samråd med handledare mjukvara för motorinstallationer.
Inför arbetet gör eleven en enkel planering.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i bekanta situationer.
I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet installations- och servicemanualer.
Vidare använder eleven med gott handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven utför efter samråd med handledare arbeten i marina motorers elektroniksystem.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare sammankoppling mellan motortekniska installationer och annan utrustning.
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag diagnosutrustning och mätinstrument för systematisk felsökning.
Eleven uppdaterar efter samråd med handledare mjukvara för motorinstallationer.
Inför arbetet gör eleven en genomarbetad planering.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i nya situationer.
I arbetet tolkar och använder eleven med säkerhet installations- och servicemanualer.
Vidare använder eleven med mycket gott handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete.
Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten.
Eleven utvärderar med enkla omdömen både arbetsprocessen och resultatet.
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete.
Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocessen och resultatet.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete.
Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."