Motorelektronik 1

kurs
Kurskod
MAIMOT01
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen motorelektronik 1 relaterar till syftet med ämnet marin el och elektronik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen motorelektronik 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen motorelektronik 1.

E
Eleven redogör översiktligt för funktion och användningsområden hos styr- och övervakningssystem för marina motorer samt de ingående delarna.
Dessutom redogör eleven översiktligt för faktorer som påverkar motorns driftförhållanden.
C
Eleven redogör utförligt för funktion och användningsområden hos styr- och övervakningssystem för marina motorer samt de ingående delarna.
Dessutom redogör eleven utförligt för faktorer som påverkar motorns driftförhållanden.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för funktion och användningsområden hos styr- och övervakningssystem för marina motorer samt de ingående delarna.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar motorns driftförhållanden.
E
Eleven utför i samråd med handledare arbeten i marina motorers elektroniksystem.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare sammankoppling mellan motortekniska installationer och annan utrustning.
I arbetet använder eleven med visst handlag diagnosutrustning och mätinstrument för systematisk felsökning.
Eleven uppdaterar i samråd med handledare mjukvara för motorinstallationer.
Inför arbetet gör eleven en enkel planering.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i bekanta situationer.
I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet installations- och servicemanualer.
Vidare använder eleven med visst handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
C
Eleven utför efter samråd med handledare arbeten i marina motorers elektroniksystem.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare sammankoppling mellan motortekniska installationer och annan utrustning.
I arbetet använder eleven med gott handlag diagnosutrustning och mätinstrument för systematisk felsökning.
Eleven uppdaterar efter samråd med handledare mjukvara för motorinstallationer.
Inför arbetet gör eleven en enkel planering.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i bekanta situationer.
I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet installations- och servicemanualer.
Vidare använder eleven med gott handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
A
Eleven utför efter samråd med handledare arbeten i marina motorers elektroniksystem.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare sammankoppling mellan motortekniska installationer och annan utrustning.
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag diagnosutrustning och mätinstrument för systematisk felsökning.
Eleven uppdaterar efter samråd med handledare mjukvara för motorinstallationer.
Inför arbetet gör eleven en genomarbetad planering.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i nya situationer.
I arbetet tolkar och använder eleven med säkerhet installations- och servicemanualer.
Vidare använder eleven med mycket gott handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
E
Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
C
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
A
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
E
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
C
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
A
Resultatet av elevens arbete är gott.
E
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete.
Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten.
Eleven utvärderar med enkla omdömen både arbetsprocessen och resultatet.
C
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete.
Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocessen och resultatet.
A
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete.
Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."