Maskintjänst 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen maskintjänst 2 relaterar till syftet med ämnet maskintjänst, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att utföra driftsarbete inom ett fartygs maskinavdelning.
- Förmåga att utföra underhållsarbete inom maskinavdelningen på ett fartyg.
- Förmåga att arbeta miljö-, säkerhets- och kvalitetsmedvetet på det sätt yrket kräver.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med ett för yrket relevant språk.
- Kunskaper om de tekniska konstruktioner och den tekniska utrustning som finns inom maskinavdelningen på ett fartyg.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen maskintjänst 2.
Driftsarbete
- Procedurer och kommunikation vid start och stopp av huvud- och hjälpmaskineri.
- Övervakning av tryck, temperaturer och nivåer under drift av huvud- och hjälpmaskineri.
- Procedurer och kommunikation vid bunkring och bränsletransferering.
- Procedurer och kommunikation vid barlast-, länsvatten- och sludgehantering.
- Riggning av lyftanordningar i maskinrummet.
- Användning av maskinverktyg och mätinstrument.
- Skydd av den marina miljön vid bunkring och bränsletransferering samt barlast-, länsvatten- och sludgehantering.
Underhållsarbete
- Planerat underhåll och underhållssystem.
- Underhåll av huvud- och hjälpmaskineri samt övriga tekniska system.
- Metoder för smörjning och rengöring.
- Underhåll av maskinverktyg och mätinstrument.
- Ytbehandlingstekniker och målningsmetoder.
Tekniska konstruktioner och teknisk utrustning
- Huvud- och hjälpmaskineri och tillhörande system.
- Bunker-, bränsle- och smörjoljesystem.
- Länsnings- och barlastsystem.
- Elektriska system.
- El-, hydraul- och luftdrivna handverktyg.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen maskintjänst 2.
Eleven utför i samråd med handledare drifts- och underhållsarbete inom ett fartygs maskinavdelning.
I arbetet väljer eleven metoder, utrustning och verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften samt motiverar översiktligt sina val.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet valda metoder, utrustning och verktyg.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven utför efter samråd med handledare drifts- och underhållsarbete inom ett fartygs maskinavdelning.
I arbetet väljer eleven metoder, utrustning och verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften samt motiverar utförligt sina val.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet valda metoder, utrustning och verktyg.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven utför efter samråd med handledare drifts- och underhållsarbete inom ett fartygs maskinavdelning.
I arbetet väljer eleven metoder, utrustning och verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften samt motiverar utförligt och nyanserat sina val.
Dessutom använder eleven med säkerhet valda metoder, utrustning och verktyg.
Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven planerar, förbereder och genomför sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner i bekanta situationer.
I arbetet löser eleven enkla problem som uppstår och anpassar med viss säkerhet metoder, utrustning och verktyg efter situationens krav.
Dessutom tar eleven i arbetet ansvar för materiella värden och miljön samt för egen och andras säkerhet ombord.
Eleven planerar, förbereder och genomför sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner i bekanta och nya situationer.
I arbetet löser eleven problem som uppstår och anpassar med viss säkerhet metoder, utrustning och verktyg efter situationens krav.
Dessutom tar eleven i arbetet ansvar för materiella värden och miljön samt för egen och andras säkerhet ombord.
Eleven planerar, förbereder och genomför sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner i bekanta och nya situationer.
I arbetet löser eleven komplexa problem som uppstår och anpassar med säkerhet metoder, utrustning och verktyg efter situationens krav.
Dessutom tar eleven i arbetet ansvar för materiella värden och miljön samt för egen och andras säkerhet ombord.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter.
I kommunikationen använder eleven med säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
Eleven beskriver översiktligt den teknik som används och det arbete som utförs på huvud- och hjälpmaskineri, bränsle- och smörjoljesystem, länsning och ballastsystem samt vid underhåll på handelsfartyg.
Eleven beskriver utförligt den teknik som används och det arbete som utförs på huvud- och hjälpmaskineri, bränsle- och smörjoljesystem, länsning och ballastsystem samt vid underhåll på handelsfartyg.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat den teknik som används och det arbete som utförs på huvud- och hjälpmaskineri, bränsle- och smörjoljesystem, länsning och ballastsystem samt vid underhåll på handelsfartyg.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."