Matlagning 2

kurs
Kurskod
MALMAL02
Poäng
200p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen matlagning 2 relaterar till syftet med ämnet matlagningskunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen matlagning 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen matlagning 2.

E
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare matlagning.
Eleven tillagar metodiskt, hantverksmässigt och i samråd med handledare maträtter med tillfredsställande kvalitet när det gäller smak och utseende.
I arbetet använder eleven med visst handlag vanliga metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
Eleven utför arbetet inom givna tidsramar.
Eleven tillagar även i samråd med handledare allergi- och specialkoster.
I arbetet kombinerar eleven med viss säkerhet råvaror med hänsyn tagen till ekonomi och näringsinnehåll.
Dessutom utformar eleven med viss säkerhet recept och menyer för olika verksamheter.
C
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare matlagning.
Eleven tillagar metodiskt, hantverksmässigt och efter samråd med handledare maträtter med tillfredsställande kvalitet när det gäller smak och utseende.
I arbetet använder eleven med gott handlag vanliga metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
Eleven utför arbetet inom givna tidsramar.
Eleven tillagar även efter samråd med handledare allergi- och specialkoster.
I arbetet kombinerar eleven med viss säkerhet råvaror med hänsyn tagen till ekonomi och näringsinnehåll.
Dessutom utformar eleven med viss säkerhet recept och menyer för olika verksamheter.
A
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare matlagning.
Eleven tillagar metodiskt, hantverksmässigt och efter samråd med handledare maträtter med god kvalitet när det gäller smak och utseende.
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag vanliga metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
Eleven utför arbetet inom givna tidsramar.
Eleven tillagar även efter samråd med handledare allergi- och specialkoster.
I arbetet kombinerar eleven med säkerhet råvaror med hänsyn tagen till ekonomi och näringsinnehåll.
Dessutom utformar eleven med säkerhet recept och menyer för olika verksamheter.
E
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
C
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
A
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar utförligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
E
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra och använder grundläggande fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra och använder grundläggande fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra och använder grundläggande fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."