Matlagning 3
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen matlagning 3 relaterar till syftet med ämnet matlagningskunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera och organisera matlagning inom olika verksamhetsområden.
- Förmåga att tillaga välsmakande och estetiskt tilltalande anrättningar utifrån trend och tradition samt att använda och vårda redskap, maskiner och annan utrustning.
- Kunskaper om ekonomiska konsekvenser vid val och inköp av råvaror samt vid tillagning och förvaring.
- Kunskaper om näringslära vid matlagning.
- Förmåga att utforma recept och menyer för olika verksamheter.
- Förmåga att arbeta på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
- Förmåga att utvärdera utfört sitt arbete och resultat.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen matlagning 3.
- Yrkesmässig matlagning och metoder, tekniker, redskap, maskiner och annan utrustning avsedd för restaurang och storkök.
- Kreativt skapande av kalla och varma maträtter.
- Kemiska och fysikaliska processer vid matlagning och hantering av råvaror.
- Fördjupning av hur råvaror kan hanteras och förvaras.
- Råvarors kvalitet och näringsinnehåll samt ekonomiska beräkningar när det gäller val av råvaror och prissättning av maträtter.
- Framtagande av recept, matsedlar och menyer.
- Hygien och dagliga hygienrutiner, till exempel rengöring av lokaler och utrustning.
- Arbetsmiljö och säkerhet samt lagar och andra bestämmelser som gäller inom området, till exempel livsmedelslagen.
- Egenkontroll.
- Kommunikation och logistik för arbete i kök samt fackterminologi.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen matlagning 3.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare matlagning.
Eleven tillagar metodiskt, hantverksmässigt, tekniskt och i samråd med handledare maträtter med tillfredsställande kvalitet när det gäller smak och utseende.
I arbetet använder eleven med visst handlag metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämpliga för uppgiften.
Eleven utför arbetet inom givna tidsramar.
I arbetet redogör eleven översiktligt för kemiska och fysikaliska processer vid matlagning samt vid hantering och förvaring av råvaror.
Dessutom utför eleven med viss säkerhet ekonomiska beräkningar vid val av råvaror och prissättning av maträtter.
Eleven utformar med viss säkerhet recept, matsedlar och menyer.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare matlagning.
Eleven tillagar metodiskt, hantverksmässigt, tekniskt och efter samråd med handledare maträtter med tillfredsställande kvalitet när det gäller smak och utseende.
I arbetet använder eleven med gott handlag metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
Eleven utför arbetet inom givna tidsramar.
I arbetet redogör eleven utförligt för kemiska och fysikaliska processer vid matlagning samt vid hantering och förvaring av råvaror.
Dessutom utför eleven med viss säkerhet ekonomiska beräkningar vid val av råvaror och prissättning av maträtter.
Eleven utformar med viss säkerhet recept, matsedlar och menyer.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare matlagning.
Eleven tillagar metodiskt, hantverksmässigt, tekniskt och efter samråd med handledare maträtter med god kvalitet när det gäller smak och utseende.
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
Eleven utför arbetet inom givna tidsramar.
I arbetet redogör eleven utförligt och nyanserat för kemiska och fysikaliska processer vid matlagning samt vid hantering och förvaring av råvaror.
Dessutom utför eleven med säkerhet ekonomiska beräkningar vid val av råvaror och prissättning av maträtter.
Eleven utformar med säkerhet recept, matsedlar och menyer.
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar utförligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
När arbetet är utfört utvärderar eleven i samråd med handledare sitt arbete med hjälp av egenkontroll.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra och använder fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När arbetet är utfört utvärderar eleven efter samråd med handledare sitt arbete med hjälp av egenkontroll.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra och använder fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När arbetet är utfört utvärderar eleven efter samråd med handledare sitt arbete med hjälp av egenkontroll.
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra och använder fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."