Diagnos och reparation
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen diagnos och reparation relaterar till syftet med ämnet marinmotorteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att utföra arbete på marina motorer och drivlinor.
- Förmåga att välja arbetsmetod, verktyg och utrustning.
- Förmåga att använda svenska och engelska manualer och informationssystem.
- Förmåga att utföra olika typer av arbeten på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att kommunicera samt att använda begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen diagnos och reparation.
- Felsökning, underhåll och reparation av marina motorer.
- Felsökning, underhåll och reparation av marina motorers drivlina.
- Demontering, montering och justering av komponenter i samband med reparationsarbete.
- Metoder för diagnos samt för funktions- och säkerhetskontroll.
- Användning av branschrelaterad diagnosutrustning i samband med arbete på marina motorer och i anknytning till arbetsmomentets övriga krav.
- Dokumentation av utförd service.
- Arbetsinstruktioner och servicelitteratur på svenska och engelska, inklusive information i datormiljö.
- Administrativa verkstadsfunktioner, till exempel offerter, order och fakturor.
- Reservdelshantering.
- Lagar och andra bestämmelser som reglerar området, till exempel gällande miljö och säkerhet.
- Kundrelationer, inklusive vägledning av kunden utifrån en lagmässig, teknisk och ekonomisk värdering.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen diagnos och reparation.
Eleven utför i samråd med handledare diagnos och reparation av marina motorer och drivlinor.
Som ett led i arbetet utför eleven i samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroll.
Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer.
Eleven använder med visst handlag de verktyg, den diagnosutrustning och övrig digital teknik samt de informationssystem som uppgiften kräver.
I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför efter samråd med handledare diagnos och reparation av marina motorer och drivlinor.
Som ett led i arbetet utför eleven efter samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroll.
Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer.
Eleven använder med gott handlag de verktyg, den diagnosutrustning och övrig digital teknik samt de informationssystem som uppgiften kräver.
I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför efter samråd med handledare diagnos och reparation av marina motorer och drivlinor.
Som ett led i arbetet utför eleven efter samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroll.
Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer.
Eleven använder med mycket gott handlag de verktyg, den diagnosutrustning och övrig digital teknik samt de informationssystem som uppgiften kräver.
I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven gör en enkel dokumentation av utfört arbete samt utför med viss säkerhet olika administrativa verkstadsfunktioner och beställer reservdelar.
Eleven gör en noggrann dokumentation av utfört arbete samt utför med viss säkerhet olika administrativa verkstadsfunktioner och beställer reservdelar.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete samt utför med säkerhet olika administrativa verkstadsfunktioner och beställer reservdelar.
Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven samarbetar samt kommunicerar med viss säkerhet med både kollegor och kunder på ett för situationen anpassat sätt.
Eleven resonerar översiktligt om olika överväganden i samband med att en kund ska vägledas.
Eleven samarbetar samt kommunicerar med viss säkerhet med både kollegor och kunder på ett för situationen anpassat sätt.
Eleven resonerar utförligt om olika överväganden i samband med att en kund ska vägledas.
Eleven samarbetar samt kommunicerar med säkerhet med både kollegor och kunder på ett för situationen anpassat sätt.
Eleven resonerar utförligt och nyanserat om olika överväganden i samband med att en kund ska vägledas.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."