Intervallservice
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen intervallservice relaterar till syftet med ämnet marinmotorteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om marina motorers och deras drivlinors huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden. Kunskaper om huvudkomponenternas funktion och hur de samverkar.
- Förmåga att utföra arbete på marina motorer och drivlinor.
- Förmåga att välja arbetsmetod, verktyg och utrustning.
- Förmåga att använda svenska och engelska manualer och informationssystem.
- Förmåga att utföra olika typer av arbeten på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att kommunicera samt att använda begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen intervallservice.
- Konsekvenser för ekonomi och driftsäkerhet på grund av eftersatt underhåll.
- Intervallservice på motor och drivlina enligt motortillverkarens instruktioner.
- Metoder för diagnos, service, underhåll, funktions- och säkerhetskontroll av marina motorer.
- Demontering, montering och justering av komponenter i samband med servicearbete.
- Arbeten inför långtids- eller vinterförvaring.
- Arbetsplanering. Val av metoder och verktyg.
- Arbetsinstruktioner och servicelitteratur på svenska och engelska, inklusive information i datormiljö.
- Kostnader för drift och underhåll.
- Kostnadseffektivt arbetssätt och kundvänlig behandling.
- Reservdelshantering och serviceprotokoll.
- Lagar och andra bestämmelser som reglerar området, till exempel gällande miljö och säkerhet.
- Motorunderhåll och service samt faktorer som påverkar miljö.
- Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen intervallservice.
Eleven redogör översiktligt för vikten av intervallservice.
Eleven redogör utförligt för vikten av intervallservice.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vikten av intervallservice.
Eleven utför i samråd med handledare intervallservice på marina motorer och drivlinor.
Som ett led i arbetet utför eleven i samråd med handledare diagnos samt funktions- och säkerhetskontroll.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare justering av, samt monterings- och demonteringsarbete av komponenter på, marina motorer.
Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer.
Eleven använder med visst handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver.
I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför efter samråd med handledare intervallservice på marina motorer och drivlinor.
Som ett led i arbetet utför eleven efter samråd med handledare diagnos samt funktions- och säkerhetskontroll.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare justering av, samt monterings- och demonteringsarbete av komponenter på, marina motorer.
Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer.
Eleven använder med gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver.
I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför efter samråd med handledare intervallservice på marina motorer och drivlinor.
Som ett led i arbetet utför eleven efter samråd med handledare diagnos samt funktions- och säkerhetskontroll.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare justering av, samt monterings- och demonteringsarbete av komponenter på, marina motorer.
Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer.
Eleven använder med mycket gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver.
I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven gör en enkel dokumentation av utfört arbete.
Dessutom gör eleven enkla beräkningar av kostnader för utförda arbeten och för förbrukat material.
Eleven gör en noggrann dokumentation av utfört arbete.
Dessutom utför eleven beräkningar av kostnader för utförda arbeten och för förbrukat material.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete.
Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av kostnader för utförda arbeten och för förbrukat material.
Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Eleven redogör även översiktligt för hur underhåll och service av motorer påverkar miljön.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Eleven redogör även utförligt för hur underhåll och service av motorer påverkar miljön.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för hur underhåll och service av motorer påverkar miljön.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."