Marinmotor - introduktion
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen marinmotor - introduktion relaterar till syftet med ämnet marinmotorteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om marina motorers och deras drivlinors huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden. Kunskaper om huvudkomponenternas funktion och hur de samverkar.
- Förmåga att utföra arbete på marina motorer och drivlinor.
- Förmåga att välja arbetsmetod, verktyg och utrustning.
- Förmåga att använda svenska och engelska manualer och informationssystem.
- Förmåga att utföra olika typer av arbeten på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att kommunicera samt att använda begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
- Kunskaper om branschens villkor, roll i samhället och yrkets förutsättningar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen marinmotor - introduktion.
- Motorns olika system såsom kyl-, el-, tänd-, bränsle- och smörjsystem.
- Funktioner och egenskaper för olika motorkonstruktioner och användningsområden.
- Drivlinor.
- Komponentkännedom genom enklare demonterings- och monteringsmoment.
- Hantering, användning och vård av hand- och specialverktyg samt verkstads- och skyddsutrustning.
- Arbetsplanering. Val av metoder och verktyg.
- Olika typer av service- och verkstadslitteratur.
- Säkerhet på arbetsplatsen och förebyggande av person- och egendomsskador samt bestämmelser som gäller för arbetet.
- Miljökrav på arbetet.
- Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
- Kundbemötande och kommunikation.
- Branschens villkor och yrkets förutsättningar.
- Lagar och andra bestämmelser som reglerar området.
- Arbetsmiljö, ergonomi och sambandet mellan människa och maskin.
- Yrkesetik.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen marinmotor - introduktion.
Eleven beskriver översiktligt marina motorers och drivlinors huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden samt huvudkomponenternas funktion och hur de samverkar.
Eleven beskriver utförligt marina motorers och drivlinors huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden samt huvudkomponenternas funktion och hur de samverkar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat marina motorers och drivlinors huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden samt huvudkomponenternas funktion och hur de samverkar.
Eleven utför i samråd med handledare enklare servicearbeten på marina motorer, drivlinor och deras olika system.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare enklare monterings- och demonteringsarbete på marina motorer.
Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer.
Eleven använder med visst handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver.
I arbetet tar eleven ansvar för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför efter samråd med handledare enklare servicearbeten på marina motorer, drivlinor och deras olika system.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare enklare monterings- och demonteringsarbete på marina motorer.
Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer.
Eleven använder med gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver.
I arbetet tar eleven ansvar för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför efter samråd med handledare enklare servicearbeten på marina motorer, drivlinor och deras olika system.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare enklare monterings- och demonteringsarbete på marina motorer.
Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer.
Eleven använder med mycket gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver.
I arbetet tar eleven ansvar för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven beskriver översiktligt branschföretagens uppbyggnad och funktion.
Vidare redogör eleven översiktligt för yrkets villkor och etiska regler.
Eleven beskriver utförligt branschföretagens uppbyggnad och funktion.
Vidare redogör eleven utförligt för yrkets villkor och etiska regler.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat branschföretagens uppbyggnad och funktion.
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för yrkets villkor och etiska regler.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."