Nyinstallation
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen nyinstallation relaterar till syftet med ämnet marinmotorteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om marina motorers och deras drivlinors huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden. Kunskaper om huvudkomponenternas funktion och hur de samverkar.
- Förmåga att utföra arbete på marina motorer och drivlinor.
- Förmåga att välja arbetsmetod, verktyg och utrustning.
- Förmåga att använda svenska och engelska manualer och informationssystem.
- Förmåga att utföra olika typer av arbeten på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att kommunicera samt att använda begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
- Kunskaper om branschens villkor, roll i samhället och yrkets förutsättningar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen nyinstallation.
- Drivlinors funktion samt dimensionering av propellrar.
- Elektroniska plattformar för kommunikation mellan motor, reglage, instrument och övrig utrustning, till exempel EVC.
- Nyinstallation av inombordsmotor med drivlina.
- Nyinstallation av utombordsmotorer.
- Hydraulstyrning, kabelstyrning samt reglageinstallationer.
- Motorinstrumentinstallationer.
- Dimensionering av motorbädd inför installation.
- Arbetsplanering. Val av metoder och verktyg.
- Arbets- och installationsmanualer på svenska och engelska.
- Funktionskontroll och dokumentation.
- Arbetsmiljö och ergonomi.
- Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
- Konsumentjuridik relevant för branschen.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen nyinstallation.
Eleven beskriver översiktligt drivlinors huvudkomponenter och funktion.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika system för kommunikation mellan motor, reglage, instrument och övrig utrustning.
Eleven beskriver utförligt drivlinors huvudkomponenter och funktion.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika system för kommunikation mellan motor, reglage, instrument och övrig utrustning.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat drivlinors huvudkomponenter och funktion.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika system för kommunikation mellan motor, reglage, instrument och övrig utrustning.
Eleven utför i samråd med handledare nyinstallation av marina motorer, drivlinor och tillhörande utrustningar utifrån tillverkarens anvisningar.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare dimensionering av motorbädd och drivlina.
Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer.
Eleven använder med visst handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver.
I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför efter samråd med handledare nyinstallation av marina motorer, drivlinor och tillhörande utrustningar utifrån tillverkarens anvisningar.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare dimensionering av motorbädd och drivlina.
Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer.
Eleven använder med gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver.
I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför efter samråd med handledare nyinstallation av marina motorer, drivlinor och tillhörande utrustningar utifrån tillverkarens anvisningar.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare dimensionering av motorbädd och drivlina.
Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer.
Eleven använder med mycket gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver.
I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför med viss säkerhet funktionskontroll samt gör en enkel dokumentation av utfört arbete.
Eleven utför med viss säkerhet funktionskontroll samt gör en noggrann dokumentation av utfört arbete.
Eleven utför med säkerhet funktionskontroll samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete.
Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven redogör översiktligt för bestämmelser som reglerar näringsidkares handel mot konsument.
Eleven redogör utförligt för bestämmelser som reglerar näringsidkares handel mot konsument.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för bestämmelser som reglerar näringsidkares handel mot konsument.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."