Nyinstallation

kurs
Kurskod
MANNYI0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen nyinstallation relaterar till syftet med ämnet marinmotorteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen nyinstallation.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen nyinstallation.

E
Eleven beskriver översiktligt drivlinors huvudkomponenter och funktion.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika system för kommunikation mellan motor, reglage, instrument och övrig utrustning.
C
Eleven beskriver utförligt drivlinors huvudkomponenter och funktion.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika system för kommunikation mellan motor, reglage, instrument och övrig utrustning.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat drivlinors huvudkomponenter och funktion.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika system för kommunikation mellan motor, reglage, instrument och övrig utrustning.
E
Eleven utför i samråd med handledare nyinstallation av marina motorer, drivlinor och tillhörande utrustningar utifrån tillverkarens anvisningar.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare dimensionering av motorbädd och drivlina.
Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer.
Eleven använder med visst handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver.
I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
C
Eleven utför efter samråd med handledare nyinstallation av marina motorer, drivlinor och tillhörande utrustningar utifrån tillverkarens anvisningar.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare dimensionering av motorbädd och drivlina.
Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer.
Eleven använder med gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver.
I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
A
Eleven utför efter samråd med handledare nyinstallation av marina motorer, drivlinor och tillhörande utrustningar utifrån tillverkarens anvisningar.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare dimensionering av motorbädd och drivlina.
Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift.
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer.
I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer.
Eleven använder med mycket gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver.
I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
E
Eleven utför med viss säkerhet funktionskontroll samt gör en enkel dokumentation av utfört arbete.
C
Eleven utför med viss säkerhet funktionskontroll samt gör en noggrann dokumentation av utfört arbete.
A
Eleven utför med säkerhet funktionskontroll samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete.
E
Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
C
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
A
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
E
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
C
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
A
Resultatet av elevens arbete är gott.
E
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
C
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
A
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
E
Eleven redogör översiktligt för bestämmelser som reglerar näringsidkares handel mot konsument.
C
Eleven redogör utförligt för bestämmelser som reglerar näringsidkares handel mot konsument.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för bestämmelser som reglerar näringsidkares handel mot konsument.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."