Mat och butik - specialisering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen mat och butik - specialisering relaterar till syftet med ämnet mat och butik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om dagligvaruhandelns struktur och om olika råvaror och produkter.
- Kunskaper om den dagliga driften och lönsamheten inom olika avdelningar i dagligvaruhandeln.
- Förmåga att planera, organisera och genomföra arbetet inom olika verksamhetsområden i butik.
- Färdigheter i att laga mat och baka samt förmåga att hantera lämpliga redskap, maskiner och annan utrustning.
- Förmåga att kombinera råvaror till maträtter och måltider samt att ge råd om tillredning och måltidslösningar.
- Förmåga att arbeta på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen mat och butik - specialisering.
- Fördjupning av råvaror och produkter inom valt specialiseringsområde. Exempel på specialiseringsområden kan vara kött och charkuteri, delikatess, catering, fisk, ost och mejeri samt frukt och grönt.
- Trender, influenser och utveckling inom valt specialiseringsområde.
- Lönsamhet samt ekonomiska konsekvenser vid val av inköp och försäljning av råvaror och produkter samt vid tillverkning och förvaring.
- Planering, komponering och tillagning av måltider samt bakning av bröd.
- Paketering och märkning av varor samt kampanjplanering.
- Rådgivning till kunder vid val av varor samt tillagning av maträtter och hela måltider.
- Arbetsmiljö, ergonomi och ergonomiska riskfaktorer samt säkerhet.
- Livsmedelshygien.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen mat och butik - specialisering.
Eleven redogör översiktligt för olika varor och produkter inom valt specialiseringsområde samt hanterar dem i samråd med handledare på lämpligt sätt.
Eleven redogör översiktligt för olika arbetsuppgifter och rutiner inom det valda specialiseringsområdet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för trender, influenser och utveckling inom valt specialiseringsområde.
Eleven redogör utförligt för olika varor och produkter inom valt specialiseringsområde samt hanterar dem efter samråd med handledare på lämpligt sätt.
Eleven redogör utförligt för olika arbetsuppgifter och rutiner inom det valda specialiseringsområdet.
Dessutom redogör eleven utförligt för trender, influenser och utveckling inom valt specialiseringsområde.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika varor och produkter inom valt specialiseringsområde samt hanterar dem efter samråd med handledare på lämpligt sätt.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika arbetsuppgifter och rutiner inom det valda specialiseringsområdet.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för trender, influenser och utveckling inom valt specialiseringsområde.
Eleven planerar för beställning av varor inom valt specialiseringsområde och beställer dem i samråd med handledare.
I arbetet gör eleven med viss säkerhet ekonomiska kalkyler samt redogör översiktligt för olika konsekvenser av val av varor.
Dessutom ger eleven några exempel på tänkbara faktorer som kan påverka lönsamheten i verksamheten.
Eleven planerar för beställning av varor inom valt specialiseringsområde och beställer dem efter samråd med handledare.
I arbetet gör eleven med viss säkerhet ekonomiska kalkyler samt redogör utförligt för olika konsekvenser av val av varor.
Dessutom ger eleven några exempel på och förklarar översiktligt tänkbara faktorer som kan påverka lönsamheten i verksamheten.
Eleven planerar för beställning av varor inom valt specialiseringsområde och beställer dem efter samråd med handledare.
I arbetet gör eleven med säkerhet ekonomiska kalkyler samt redogör utförligt och nyanserat för olika konsekvenser av val av varor.
Dessutom ger eleven några exempel på och förklarar utförligt tänkbara faktorer som kan påverka lönsamheten i verksamheten.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare maträtter och bakning av bröd i butik.
Dessutom tillagar och bakar eleven dessa metodiskt, hantverksmässigt och i samråd med handledare.
I arbetet använder eleven med visst handlag vanliga tillagningsmetoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
Maträtterna och brödet är av tillfredsställande kvalitet.
Eleven väljer med viss säkerhet lämpligt förpackningsmaterial samt förpackar och märker varor.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare maträtter och bakning av bröd i butik.
Dessutom tillagar och bakar eleven dessa metodiskt, hantverksmässigt och efter samråd med handledare.
I arbetet använder eleven med gott handlag vanliga tillagningsmetoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
Maträtterna och brödet är av tillfredsställande kvalitet.
Eleven väljer med viss säkerhet lämpligt förpackningsmaterial samt förpackar och märker varor.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare maträtter och bakning av bröd i butik.
Dessutom tillagar och bakar eleven dessa metodiskt, hantverksmässigt och efter samråd med handledare.
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag vanliga tillagningsmetoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämpliga för uppgiften.
Maträtterna och brödet är av god kvalitet.
Eleven väljer med säkerhet lämpligt förpackningsmaterial samt förpackar och märker varor.
Eleven diskuterar med viss säkerhet med kunden och kombinerar därefter med viss säkerhet olika råvaror och produkter till maträtter och hela måltider samt ger enkla exempel på hur de kan tillredas.
Eleven diskuterar med viss säkerhet med kunden och kombinerar därefter med viss säkerhet olika råvaror och produkter till maträtter och hela måltider samt ger exempel på hur de kan tillredas.
Eleven diskuterar med säkerhet med kunden och kombinerar därefter med säkerhet olika råvaror och produkter till maträtter och hela måltider samt ger exempel på hur de kan tillredas.
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar utförligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."