Mat och butik 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen mat och butik 1 relaterar till syftet med ämnet mat och butik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om dagligvaruhandelns struktur och om olika råvaror och produkter.
- Kunskaper om den dagliga driften och lönsamheten inom olika avdelningar i dagligvaruhandeln.
- Förmåga att planera, organisera och genomföra arbetet inom olika verksamhetsområden i butik.
- Färdigheter i att laga mat och baka samt förmåga att hantera lämpliga redskap, maskiner och annan utrustning.
- Förmåga att kombinera råvaror till maträtter och måltider samt att ge råd om tillredning och måltidslösningar.
- Förmåga att arbeta på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen mat och butik 1.
- Råvaror och produkter och hur de används för att skapa kombinationer och anrättningar, till exempel hur kött och charkuterivaror kan kombineras med frukt och grönt samt mejeri.
- Dagligvaruhandelns struktur samt hur verksamheten på olika avdelningar bedrivs, till exempel beställning och exponering av varor, uppläggning, paketering och prismärkning.
- Grundläggande matlagning och bakning i butik samt beredning av uppläggningar inom till exempel delikatess-, ost- samt frukt- och gröntområdet.
- Metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som används vid matlagning och bakning samt inom olika avdelningar i dagligvaruhandeln.
- Rådgivning till kunder om hur olika varor och produkter kan kombineras och tillredas till en maträtt eller måltid.
- Arbetsmiljö och säkerhet samt lagar och andra bestämmelser som gäller inom området, till exempel livsmedelslagen.
- Butiksekonomiska begrepp samt metoder för utvärdering av arbete och resultat.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen mat och butik 1.
Eleven redogör översiktligt för dagligvaruhandels olika varor och produkter samt hanterar dem i samråd med handledare på lämpligt sätt.
Eleven redogör översiktligt för olika arbetsuppgifter och rutiner inom olika avdelningar i dagligvaruhandeln.
Eleven redogör utförligt för dagligvaruhandels olika varor och produkter samt hanterar dem efter samråd med handledare på lämpligt sätt.
Eleven redogör utförligt för olika arbetsuppgifter och rutiner inom olika avdelningar i dagligvaruhandeln.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för dagligvaruhandels olika varor och produkter samt hanterar dem efter samråd med handledare på lämpligt sätt.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika arbetsuppgifter och rutiner inom olika avdelningar i dagligvaruhandeln.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare enklare maträtter och bakning av bröd i butik.
Dessutom tillagar och bakar eleven dessa metodiskt, hantverksmässigt och i samråd med handledare.
I arbetet använder eleven med visst handlag vanliga tillagningsmetoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
Maträtterna och brödet är av tillfredsställande kvalitet.
Eleven väljer med viss säkerhet lämpligt förpackningsmaterial.
Eleven planerar och organiserar e fter samråd med handledare enklare maträtter och bakning av bröd i butik.
Dessutom tillagar och bakar eleven dessa metodiskt, hantverksmässigt och efter samråd med handledare.
I arbetet använder eleven med gott handlag vanliga tillagningsmetoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
Maträtterna och brödet är av tillfredsställande kvalitet.
Eleven väljer med viss säkerhet lämpligt förpackningsmaterial.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enklare maträtter och bakning av bröd i butik.
Dessutom tillagar och bakar eleven dessa metodiskt, hantverksmässigt och efter samråd med handledare.
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag vanliga tillagningsmetoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
Maträtterna och brödet är av god kvalitet.
Eleven väljer med säkerhet lämpligt förpackningsmaterial.
Eleven kombinerar med viss säkerhet olika råvaror och produkter till enkla maträtter och ger enkla exempel på hur de kan tillredas.
Eleven kombinerar med viss säkerhet olika råvaror och produkter till olika maträtter eller en hel måltid och ger exempel till kunden på hur de kan tillredas.
Eleven diskuterar med kunden och kombinerar därefter med säkerhet olika råvaror och produkter till olika maträtter eller hela måltider och ger, utifrån diskussionen med kunden, exempel på hur de kan tillredas.
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar utförligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."