Mat och butik 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen mat och butik 2 relaterar till syftet med ämnet mat och butik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om dagligvaruhandelns struktur och om olika råvaror och produkter.
- Kunskaper om den dagliga driften och lönsamheten inom olika avdelningar i dagligvaruhandeln.
- Förmåga att planera, organisera och genomföra arbetet inom olika verksamhetsområden i butik.
- Färdigheter i att laga mat och baka samt förmåga att hantera lämpliga redskap, maskiner och annan utrustning.
- Förmåga att kombinera råvaror till maträtter och måltider samt att ge råd om tillredning och måltidslösningar.
- Förmåga att arbeta på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen mat och butik 2.
- Sambandet mellan arbetsrutiner, rationella metoder och ekonomiska beslut för lönsamhet i avdelningen.
- Råvaror och hur de kan kombineras på ett tilltalande sätt i olika anrättningar och för olika tillfällen.
- Den dagliga verksamheten på olika avdelningar, till exempel beställning och exponering samt förpackning och märkning av varor.
- Tillagning av maträtter och bakning i butik.
- Användning och vård av verktyg och utrustning.
- Rådgivning till kunder om användning av råvaror och om tillagning av maträtter eller måltider.
- Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet.
- Hygien och egenkontroll.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen mat och butik 2.
Eleven redogör översiktligt för dagligvaruhandels lönsamhet samt för olika varor och produkter och hanterar dem i samråd med handledare på lämpligt sätt.
Eleven redogör översiktligt för olika arbetsuppgifter och rutiner inom olika avdelningar i dagligvaruhandeln.
Dessutom beställer eleven med viss säkerhet varor inom något område.
Eleven redogör utförligt för dagligvaruhandels lönsamhet samt för olika varor och produkter och hanterar dem efter samråd med handledare på lämpligt sätt.
Eleven redogör utförligt för olika arbetsuppgifter och rutiner inom olika avdelningar i dagligvaruhandeln.
Dessutom beställer eleven med viss säkerhet varor inom något område och exponerar dem i samråd med handledare.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för dagligvaruhandels lönsamhet samt för olika varor och produkter och hanterar dem efter samråd med handledare på lämpligt sätt.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika arbetsuppgifter och rutiner inom olika avdelningar i dagligvaruhandeln.
Dessutom beställer eleven med säkerhet varor inom något område och exponerar dem efter samråd med handledare.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare enklare maträtter och bakning av bröd i butik.
Dessutom tillagar och bakar eleven dessa metodiskt, hantverksmässigt och i samråd med handledare.
I arbetet använder eleven med visst handlag vanliga tillagningsmetoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
Maträtterna och brödet är av tillfredsställande kvalitet.
Eleven väljer med viss säkerhet lämpligt förpackningsmaterial samt förpackar och märker varor.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enklare maträtter och bakning av bröd i butik.
Dessutom tillagar och bakar eleven dessa metodiskt, hantverksmässigt och i samråd med handledare.
I arbetet använder eleven med gott handlag vanliga tillagningsmetoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
Maträtterna och brödet är av tillfredsställande kvalitet.
Eleven väljer med viss säkerhet lämpligt förpackningsmaterial samt förpackar och märker varor.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enklare maträtter och bakning av bröd i butik.
Dessutom tillagar och bakar eleven dessa metodiskt, hantverksmässigt och efter samråd med handledare.
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag vanliga tillagningsmetoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
Maträtterna och brödet är av god kvalitet.
Eleven väljer med säkerhet lämpligt förpackningsmaterial samt förpackar och märker varor.
Eleven diskuterar med viss säkerhet med kunden och kombinerar därefter med viss säkerhet olika råvaror och produkter till maträtter samt ger enkla exempel på hur de kan tillredas.
Eleven diskuterar med viss säkerhet med kunden och kombinerar därefter med viss säkerhet olika råvaror och produkter till maträtter eller hela måltider samt ger exempel på hur de kan tillredas.
Eleven diskuterar med säkerhet med kunden och kombinerar därefter med säkerhet olika råvaror och produkter till maträtter eller hela måltider samt ger exempel på hur de kan tillredas.
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar utförligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."