Medicin 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen medicin 2 relaterar till syftet med ämnet medicin, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hur människokroppen är uppbyggd och fungerar samt kunskaper om människans normala fysiska utveckling genom livet.
- Kunskaper om sjukdomar samt förmåga att uppfatta symtom på sjukdom.
- Kunskaper om läkemedel och läkemedelsanvändning samt om lagar och andra bestämmelser.
- Kunskaper om mikroorganismer och deras spridningsvägar samt kroppens försvarssystem.
- Förmåga att använda medicinsk terminologi.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen medicin 2.
- Människokroppens uppbyggnad med fördjupning i dess förmåga till ämnesomsättning, rörelse, retbarhet, skydd, försvar och fortplantning.
- Fysiologiska processer med utgångspunkt i hälsa.
- Sjukdomar och deras orsaker, symtom och diagnoser. Undersökningar, medicinska behandlingar, vård och omsorg vid dessa sjukdomar.
- Vatten-, elektrolyt-, syrabas- och näringsbalans.
- Farmakologi inklusive specifika läkemedel, deras verkningssätt, användningsområden och biverkningar.
- Mikroorganismer och kroppens försvarssystem.
- Medicinsk terminologi.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen medicin 2.
Eleven beskriver översiktligt människokroppens uppbyggnad och funktion.
Eleven beskriver också översiktligt olika sjukdomar och deras specifika fysiska och psykiska symtom.
Dessutom ger eleven exempel på relevanta undersökningsmetoder, medicinska behandlingar samt vård och omsorg vid dessa sjukdomar.
Eleven beskriver översiktligt kroppens vätske- och näringsbalans samt ger exempel på sjukdomar där balansen kan rubbas.
Eleven beskriver utförligt människokroppens uppbyggnad och funktion.
Eleven beskriver också utförligt olika sjukdomar och deras specifika fysiska och psykiska symtom.
Dessutom ger eleven exempel på, och förklarar sambanden mellan, relevanta undersökningsmetoder, medicinska behandlingar samt vård och omsorg vid dessa sjukdomar.
Eleven beskriver utförligt kroppens vätske- och näringsbalans, ger exempel på sjukdomar där balansen kan rubbas samt beskriver symtom som uppkommer när balansen är rubbad.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människokroppens uppbyggnad och funktion.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat olika sjukdomar och deras specifika fysiska och psykiska symtom.
Dessutom ger eleven exempel på, och förklarar nyanserat sambanden mellan, relevanta undersökningsmetoder, medicinska behandlingar samt vård och omsorg vid dessa sjukdomar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat kroppens vätske- och näringsbalans, ger exempel på sjukdomar där balansen kan rubbas samt beskriver symtom som uppkommer när balansen är rubbad och motiverar varför de uppkommer.
Eleven förklarar utförligt några samband mellan människa, miljö, livsstil och specifika sjukdomar.
**Eleven förklarar utförligt och nyanserat några samband mellan människa, miljö, livsstil och specifika sjukdomar.
Dessutom värderar eleven med enkla omdömen olika förklaringar till samband mellan sjukdom och människans fysiska, psykiska och sociala förutsättningar**.
Eleven beskriver översiktligt specifika läkemedel, deras verkningssätt, användningsområden och biverkningar.
Eleven ger också exempel på mikroorganismer och beskriver översiktligt hur de kan spridas samt beskriver översiktligt kroppens försvarssystem.
Eleven beskriver utförligt specifika läkemedel, deras verkningssätt, användningsområden och biverkningar.
Eleven ger också exempel på mikroorganismer och beskriver utförligt hur de kan spridas samt beskriver utförligt kroppens försvarssystem.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat specifika läkemedel, deras verkningssätt, användningsområden och biverkningar.
Eleven ger också exempel på mikroorganismer och beskriver utförligt och nyanserat hur de kan spridas samt beskriver utförligt och nyanserat kroppens försvarssystem.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet enkel medicinsk terminologi.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet medicinsk terminologi.
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet medicinsk terminologi.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."