Textkommunikation
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen textkommunikation relaterar till syftet med ämnet mediekommunikation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Färdigheter i att framställa texter grundade på fakta och saklighet samt kunskaper om hur man varierar språket och väljer rätt uttryck beroende på målgrupp.
- Färdigheter i att producera och förmedla information för att nå ut med ett givet budskap till en specifik målgrupp.
- Förmåga att använda olika kanaler för att söka information samt att kritiskt granska och värdera denna.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen textkommunikation.
- Produktion och analys av journalistiska texter grundade på fakta och saklighet utifrån journalistikens principer.
- Produktion och analys av informationstexter och reklamtexter utifrån informationens och reklamens behov.
- Grundläggande journalistiska och reklaminriktade arbetssätt, till exempel intervjuer och research.
- Språk och uttryck i textproduktioner riktade mot olika målgrupper, till exempel hur semiotik, retorik och dramaturgi används när budskap formuleras.
- Skillnader i arbetssätt och innehåll inom extern och intern information.
- Informationssökning via olika kanaler, källor och digitala medietillämpningar samt grundläggande metoder för kritisk granskning av deras relevans och trovärdighet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen textkommunikation.
Eleven för, utifrån olika textexempel, enkla resonemang om texten som uttrycksmedel utifrån texttyp, syfte, mottagare och textens förmåga att bära budskap.
Dessutom drar eleven enkla slutsatser om olika texters påverkan på olika målgrupper.
Eleven redogör översiktligt för skillnaderna mellan intern och extern kommunikation.
Eleven för, utifrån olika textexempel, välgrundade resonemang om texten som uttrycksmedel utifrån texttyp, syfte, mottagare och textens förmåga att bära budskap.
Dessutom drar eleven välgrundade slutsatser om olika texters påverkan på olika målgrupper.
Eleven redogör utförligt för skillnaderna mellan intern och extern kommunikation.
Eleven för, utifrån olika textexempel, välgrundade och nyanserade resonemang om texten som uttrycksmedel utifrån texttyp, syfte, mottagare och textens förmåga att bära budskap.
Dessutom drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser om olika texters påverkan på olika målgrupper.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för skillnaderna mellan intern och extern kommunikation.
Eleven producerar faktabaserade och sakliga enkla journalistiska texter.
Dessutom producerar eleven enkla texter med informativt och reklaminriktat innehåll.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet något journalistiskt och reklamorienterat arbetssätt.
Texterna som eleven producerar är till viss del anpassade till genren och till syfte och målgrupp samt uppvisar en tillfredsställande språklig kvalitet.
Eleven producerar faktabaserade och sakliga journalistiska texter.
Dessutom producerar eleven texter med informativt och reklaminriktat innehåll.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet något journalistiskt och reklamorienterat arbetssätt.
Texterna som eleven producerar är anpassade till genren och till syfte och målgrupp samt uppvisar en tillfredsställande språklig kvalitet.
Eleven producerar faktabaserade och sakliga journalistiska texter.
Dessutom producerar eleven avancerade texter med informativt och reklaminriktat innehåll.
I arbetet använder eleven med säkerhet något journalistiskt och reklamorienterat arbetssätt.
Texterna som eleven producerar är anpassade till genren och till syfte och målgrupp samt uppvisar en god språklig kvalitet och innehåller väl valda uttrycksformer.
Eleven använder med viss säkerhet olika kanaler och källor som underlag i sitt arbete samt värderar dem med enkla omdömen utifrån deras relevans och användbarhet.
Eleven använder med viss säkerhet olika kanaler och källor som underlag i sitt arbete samt värderar dem med enkla omdömen utifrån deras relevans och användbarhet.
Eleven använder med säkerhet olika kanaler och källor som underlag i sitt arbete samt värderar dem med nyanserade omdömen utifrån deras relevans och användbarhet.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."