Elektromedicinsk teknik

kurs
Kurskod
MEIELE0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen elektromedicinsk teknik relaterar till syftet med ämnet medicinsk teknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen elektromedicinsk teknik.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen elektromedicinsk teknik.

E
Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion hos elektromedicinsk utrustning samt hur den används inom sjukvården.
C
Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion hos elektromedicinsk utrustning samt hur den används inom sjukvården.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion hos elektromedicinsk utrustning samt hur den används inom sjukvården.
E
Eleven installerar och driftsätter i samråd med handledare elektromedicinsk utrustning.
I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet ritningar, tekniska instruktioner och andra dokument.
Eleven utför också med viss säkerhet funktions- och säkerhetskontroll, underhåll och enkla servicearbeten på elektromedicinsk utrustning samt gör en enkel dokumentation av utförda arbeten.
I arbetet utför eleven med viss säkerhet mätningar och tekniska beräkningar samt gör en enkel bedömning av resultatets rimlighet.
C
Eleven installerar och driftsätter efter samråd med handledare elektromedicinsk utrustning.
I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet ritningar, tekniska instruktioner och andra dokument.
Eleven utför också med viss säkerhet funktions- och säkerhetskontroll, underhåll och enkla servicearbeten på elektromedicinsk utrustning samt gör en noggrann dokumentation av utförda arbeten.
I arbetet utför eleven med viss säkerhet mätningar och tekniska beräkningar samt gör en välgrundad bedömning av resultatets rimlighet.
A
Eleven installerar och driftsätter efter samråd med handledare elektromedicinsk utrustning.
I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet ritningar, tekniska instruktioner och andra dokument.
Eleven utför också med säkerhet funktions- och säkerhetskontroll, underhåll och enkla servicearbeten på elektromedicinsk utrustning samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av utförda arbeten.
I arbetet utför eleven med säkerhet mätningar och tekniska beräkningar samt gör en välgrundad och nyanserad bedömning av resultatets rimlighet.
E
Eleven hanterar med viss säkerhet utrustningar, mätinstrument och verktyg samt följer normer och säkerhetsbestämmelser.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt risker vid användningen av elektromedicinsk utrustning samt hur man kan förebygga skador på person, egendom och miljö.
C
Eleven hanterar med viss säkerhet utrustningar, mätinstrument och verktyg samt följer normer och säkerhetsbestämmelser.
Dessutom diskuterar eleven utförligt risker vid användningen av elektromedicinsk utrustning samt hur man kan förebygga skador på person, egendom och miljö.
A
Eleven hanterar med säkerhet utrustningar, mätinstrument och verktyg samt följer normer och säkerhetsbestämmelser.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat risker vid användningen av elektromedicinsk utrustning samt hur man kan förebygga skador på person, egendom och miljö.
E
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till användaren och använder med viss säkerhet elektromedicinska begrepp för att presentera sitt arbete.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet datorn som verktyg för kommunikation, dokumentation och information inom området.
C
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till användaren och använder med viss säkerhet elektromedicinska begrepp för att presentera sitt arbete.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet datorn som verktyg för kommunikation, dokumentation och information inom området.
A
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till användaren och använder med säkerhet elektromedicinska begrepp för att presentera sitt arbete.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet datorn som verktyg för kommunikation, dokumentation och information inom området.
E
Eleven utvärderar med enkla omdömen sin tekniska lösning utifrån kvalitet, säkerhet och miljö.
C
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sin tekniska lösning utifrån kvalitet, säkerhet och miljö.
A
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sin tekniska lösning utifrån kvalitet, säkerhet och miljö samt ger förslag på hur den tekniska lösningen kan förbättras.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."