Elektromedicinsk teknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen elektromedicinsk teknik relaterar till syftet med ämnet medicinsk teknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om uppbyggnad och funktion hos system, apparater och komponenter samt om hur de används inom sjukvården.
- Förmåga att installera, driftsätta och underhålla medicinteknisk utrustning.
- Förmåga att läsa och tolka ritningar, tekniska instruktioner och andra dokument inom teknikområdet.
- Färdigheter i att utföra mätningar, felsökningar och reparationer av medicinteknisk utrustning samt förmåga att dokumentera sitt arbete.
- Kunskaper om risker vid användning av medicinteknisk utrustning samt om normer och säkerhetsbestämmelser.
- Förmåga att förebygga skador på person, egendom och miljö.
- Förmåga att kommunicera med användare.
- Kunskaper om medicintekniska begrepp inom området.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen elektromedicinsk teknik.
- Fysiologisk och neurofysiologisk utrustning för diagnostik och övervakning, datorstyrda utrustningar samt laserteknik och laserutrustningar.
- Medicintekniska produkters användningsområden inom elektromedicin.
- Fysikaliska samband och elektriska tillämpningar.
- Elektromedicinsk historia samt introduktion i aktuella utvecklingsområden inom medicinsk teknik.
- Grundläggande teknikfilosofi, till exempel etiska värderingar och genusstrukturer, samt hur den har påverkat och påverkar den elektromedicinska tekniken, dess användning och tillgänglighet.
- Installation och driftsättning, service, reparation och förebyggande underhåll av elektromedicinsk utrustning.
- Ritningar, tekniska instruktioner, kopplingsscheman och servicemanualer.
- Mätteknik, schemaläsning och systematisk felsökning samt funktions- och säkerhetskontroller.
- Säkerhetsbestämmelser, funktionskrav och rutiner.
- Dokumentation av utförda åtgärder och administrativa rutiner.
- Kommunikation med olika kategorier av sjukvårdspersonal.
- Informationsteknik inom området med avseende på funktion, arbetssätt, patientsäkerhet och hantering av känslig information.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen elektromedicinsk teknik.
Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion hos elektromedicinsk utrustning samt hur den används inom sjukvården.
Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion hos elektromedicinsk utrustning samt hur den används inom sjukvården.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion hos elektromedicinsk utrustning samt hur den används inom sjukvården.
Eleven installerar och driftsätter i samråd med handledare elektromedicinsk utrustning.
I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet ritningar, tekniska instruktioner och andra dokument.
Eleven utför också med viss säkerhet funktions- och säkerhetskontroll, underhåll och enkla servicearbeten på elektromedicinsk utrustning samt gör en enkel dokumentation av utförda arbeten.
I arbetet utför eleven med viss säkerhet mätningar och tekniska beräkningar samt gör en enkel bedömning av resultatets rimlighet.
Eleven installerar och driftsätter efter samråd med handledare elektromedicinsk utrustning.
I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet ritningar, tekniska instruktioner och andra dokument.
Eleven utför också med viss säkerhet funktions- och säkerhetskontroll, underhåll och enkla servicearbeten på elektromedicinsk utrustning samt gör en noggrann dokumentation av utförda arbeten.
I arbetet utför eleven med viss säkerhet mätningar och tekniska beräkningar samt gör en välgrundad bedömning av resultatets rimlighet.
Eleven installerar och driftsätter efter samråd med handledare elektromedicinsk utrustning.
I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet ritningar, tekniska instruktioner och andra dokument.
Eleven utför också med säkerhet funktions- och säkerhetskontroll, underhåll och enkla servicearbeten på elektromedicinsk utrustning samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av utförda arbeten.
I arbetet utför eleven med säkerhet mätningar och tekniska beräkningar samt gör en välgrundad och nyanserad bedömning av resultatets rimlighet.
Eleven hanterar med viss säkerhet utrustningar, mätinstrument och verktyg samt följer normer och säkerhetsbestämmelser.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt risker vid användningen av elektromedicinsk utrustning samt hur man kan förebygga skador på person, egendom och miljö.
Eleven hanterar med viss säkerhet utrustningar, mätinstrument och verktyg samt följer normer och säkerhetsbestämmelser.
Dessutom diskuterar eleven utförligt risker vid användningen av elektromedicinsk utrustning samt hur man kan förebygga skador på person, egendom och miljö.
Eleven hanterar med säkerhet utrustningar, mätinstrument och verktyg samt följer normer och säkerhetsbestämmelser.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat risker vid användningen av elektromedicinsk utrustning samt hur man kan förebygga skador på person, egendom och miljö.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till användaren och använder med viss säkerhet elektromedicinska begrepp för att presentera sitt arbete.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet datorn som verktyg för kommunikation, dokumentation och information inom området.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till användaren och använder med viss säkerhet elektromedicinska begrepp för att presentera sitt arbete.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet datorn som verktyg för kommunikation, dokumentation och information inom området.
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till användaren och använder med säkerhet elektromedicinska begrepp för att presentera sitt arbete.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet datorn som verktyg för kommunikation, dokumentation och information inom området.
Eleven utvärderar med enkla omdömen sin tekniska lösning utifrån kvalitet, säkerhet och miljö.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sin tekniska lösning utifrån kvalitet, säkerhet och miljö.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sin tekniska lösning utifrån kvalitet, säkerhet och miljö samt ger förslag på hur den tekniska lösningen kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."