Mekatronik 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen mekatronik 2 relaterar till syftet med ämnet mekatronik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera, bygga och dokumentera mekatroniska system som sammanför mekanisk struktur, elektroteknik och styrteknik.
- Förmåga att använda ritningar och manualer samt samarbeta med andra.
- Färdigheter i att använda informationsteknik som stöd vid byggnation och programmering av mekatroniska system.
- Kunskaper om hur mekanisk struktur, elektroteknik samt styr- och reglerteknik kan sammanföras till ett system.
- Förståelse av hur matematik och fysik kan användas för att beskriva principer inom ellära och mekanik.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen mekatronik 2.
- Mekatroniska system och mekatroniska processer.
- Fördjupad tolkning av ritningar och manualer.
- Informationsteknik som stöd vid uppbyggnad och programmering av mekatroniska system, till exempel cad-programvara med stöd för hållfasthetsprövning vid olika belastningar och programmeringsverktyg för aktuellt styrsystem.
- Metoder för integration av mekanisk struktur, elektroteknik och styrteknik vid byggandet av mekatroniska system i form av såväl produkter som tillverkningssystem.
- Begreppen process och system.
- Modularisering och demodularisering av tillverkningssystem och tekniska system i vardagen.
- Matematiska och fysikaliska begrepp vid arbete med mekatroniska system, till exempel hävarm, moment, kraft, tröghet, uthållning, styvhet och jämvikt.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen mekatronik 2.
Eleven planerar och bygger i samråd med handledare ett eller flera mekatroniska system som sammanför mekanisk struktur, elektroteknik och styrteknik.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet ritningar, manualer och informationsteknik.
Dessutom samarbetar eleven med viss säkerhet med andra.
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med enkla omdömen.
Eleven planerar och bygger efter samråd med handledare ett eller flera mekatroniska system som sammanför mekanisk struktur, elektroteknik och styrteknik.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet ritningar, manualer och informationsteknik.
Dessutom samarbetar eleven med viss säkerhet med andra.
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen.
Eleven planerar och bygger efter samråd med handledare flera mekatroniska system som sammanför mekanisk struktur, elektroteknik och styrteknik.
I arbetet använder eleven med säkerhet ritningar, manualer och informationsteknik.
Dessutom samarbetar eleven med säkerhet med andra.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen.
Dessutom ger eleven förslag på hur systemet kan förbättras.
Med exempel från både industri och vardagsliv beskriver eleven översiktligt hur ett enkelt mekatroniskt system är uppbyggt.
Med hjälp av matematiska och fysikaliska begrepp beskriver eleven översiktligt fysikaliska principer vid olika mekatroniska tillämpningar.
Med exempel från både industri och vardagsliv beskriver eleven utförligt hur ett mekatroniskt system är uppbyggt.
Med hjälp av matematiska och fysikaliska begrepp beskriver eleven utförligt fysikaliska principer vid olika mekatroniska tillämpningar.
Med exempel från både industri och vardagsliv beskriver eleven utförligt och nyanserat hur ett mekatroniskt komplext system är uppbyggt.
Med hjälp av matematiska och fysikaliska begrepp beskriver eleven utförligt och nyanserat fysikaliska principer vid olika mekatroniska tillämpningar.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."