Mekatronik 2

kurs
Kurskod
MEKMEK02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen mekatronik 2 relaterar till syftet med ämnet mekatronik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen mekatronik 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen mekatronik 2.

E
Eleven planerar och bygger i samråd med handledare ett eller flera mekatroniska system som sammanför mekanisk struktur, elektroteknik och styrteknik.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet ritningar, manualer och informationsteknik.
Dessutom samarbetar eleven med viss säkerhet med andra.
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med enkla omdömen.
C
Eleven planerar och bygger efter samråd med handledare ett eller flera mekatroniska system som sammanför mekanisk struktur, elektroteknik och styrteknik.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet ritningar, manualer och informationsteknik.
Dessutom samarbetar eleven med viss säkerhet med andra.
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen.
A
Eleven planerar och bygger efter samråd med handledare flera mekatroniska system som sammanför mekanisk struktur, elektroteknik och styrteknik.
I arbetet använder eleven med säkerhet ritningar, manualer och informationsteknik.
Dessutom samarbetar eleven med säkerhet med andra.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen.
Dessutom ger eleven förslag på hur systemet kan förbättras.
E
Med exempel från både industri och vardagsliv beskriver eleven översiktligt hur ett enkelt mekatroniskt system är uppbyggt.
Med hjälp av matematiska och fysikaliska begrepp beskriver eleven översiktligt fysikaliska principer vid olika mekatroniska tillämpningar.
C
Med exempel från både industri och vardagsliv beskriver eleven utförligt hur ett mekatroniskt system är uppbyggt.
Med hjälp av matematiska och fysikaliska begrepp beskriver eleven utförligt fysikaliska principer vid olika mekatroniska tillämpningar.
A
Med exempel från både industri och vardagsliv beskriver eleven utförligt och nyanserat hur ett mekatroniskt komplext system är uppbyggt.
Med hjälp av matematiska och fysikaliska begrepp beskriver eleven utförligt och nyanserat fysikaliska principer vid olika mekatroniska tillämpningar.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."