Medieproduktion 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen medieproduktion 1 relaterar till syftet med ämnet medieproduktion, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera och genomföra medieproduktioner från idé till färdig produktion riktade till specifika målgrupper med hjälp av modern teknik.
- Kunskaper om och färdigheter i att använda text, bild och ljud i samverkan så att dessa gemensamt bygger upp och förstärker ett budskap.
- Kunskaper om olika roller och de ingående stegen i arbetet med medieproduktioner samt hur de samverkar.
- Förmåga att samarbeta och arbeta inom givna tidsramar.
- Kunskaper om begrepp, teorier och modeller som beskriver hur budskap formuleras.
- Förmåga att analysera och utvärdera medieproduktioner med avseende på den färdiga produkten, produktionens olika led och målgrupp.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen medieproduktion 1.
- Förarbete inför medieproduktioner och framställning av enkla förlagor i form av synopsis, skisser eller manus.
- Textskrivning, fotografering, filmning, ljudupptagning och redigering.
- Olika redovisningsformer av produkter, till exempel tidningar, filmer och utställningar, i analog eller digital form.
- Olika roller vid medieproduktioner, till exempel skribent, fotograf, ljudtekniker och redigerare. Betydelsen av samarbete.
- Tidsramar och deras betydelse vid medieproduktioner.
- Grundläggande berättargrepp och modeller som behandlar produktionsprocessen.
- Modeller för analys av olika målgrupper.
- Modeller för grundläggande analys av egna och andras medieproduktioner utifrån innehåll, form och funktion.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen medieproduktion 1.
Eleven gör en enkel planering av sitt arbete och genomför i samråd med handledare några medieproduktioner med hjälp av modern teknik.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet någon metod för att ta fram underlag till medieproduktioner riktade mot tänkta målgrupper och utför ett enkelt researcharbete.
Eleven gör en enkel bedömning av researcharbetets användbarhet.
Eleven presenterar förarbetet i form av enkla synopsis, manus eller skisser.
I medieproduktionen använder eleven med viss säkerhet text, bild och ljud i samverkan för att nå uppsatta mål utifrån synopsis, manus eller skisser samt tänkt målgrupp.
Eleven använder enkla berättargrepp för att förmedla innehållet till en tänkt målgrupp.
Under arbetets gång löser eleven i samråd med handledare uppkomna problem.
Eleven gör en genomarbetad planering av sitt arbete och genomför efter samråd med handledare några medieproduktioner med hjälp av modern teknik.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet någon metod för att ta fram underlag till medieproduktioner riktade mot tänkta målgrupper och utför ett genomarbetat researcharbete.
Eleven gör en välgrundad bedömning av researcharbetets användbarhet.
Eleven presenterar förarbetet i form av genomarbetade synopsis, manus eller skisser.
I medieproduktionen använder eleven med viss säkerhet text, bild och ljud i samverkan för att nå uppsatta mål utifrån synopsis, manus eller skisser samt tänkt målgrupp.
Eleven använder berättargrepp för att förmedla innehållet till en tänkt målgrupp.
Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare uppkomna problem.
Eleven gör en genomarbetad planering av sitt arbete och genomför efter samråd med handledare några medieproduktioner med hjälp av modern teknik som är anpassad till syfte och målgrupp.
I arbetet använder eleven med säkerhet någon metod för att ta fram underlag till medieproduktioner riktade mot tänkta målgrupper och utför ett genomarbetat researcharbete.
Eleven gör en välgrundad och nyanserad bedömning av researcharbetets användbarhet.
Eleven presenterar förarbetet i form av genomarbetade synopsis, manus eller skisser.
I medieproduktionen använder eleven med säkerhet text, bild och ljud i samverkan för att nå uppsatta mål utifrån synopsis, manus eller skisser samt tänkt målgrupp.
Eleven använder genomtänkta berättargrepp för att förmedla innehållet till en tänkt målgrupp.
Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare uppkomna problem.
Eleven redogör översiktligt för olika roller vid medieproduktioner samt hur rollerna påverkar och är beroende av varandra.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur de olika stegen i arbetet med medieproduktioner bildar en helhet.
Eleven redogör utförligt för olika roller vid medieproduktioner samt hur rollerna påverkar och är beroende av varandra.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur de olika stegen i arbetet med medieproduktioner bildar en helhet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika roller vid medieproduktioner samt hur rollerna påverkar och är beroende av varandra.
Dessutom beskriver eleven med hjälp av modeller och begrepp utförligt och nyanserat hur de olika stegen i arbetet med medieproduktioner bildar en helhet.
I arbetet samarbetar eleven med andra för att nå planerade mål.
Eleven väljer och använder en enkel strategi för att hålla sig inom uppsatta tidsramar.
I arbetet samarbetar eleven med andra för att nå planerade mål.
Eleven väljer och använder strategier för att hålla sig inom uppsatta tidsramar.
I arbetet samarbetar eleven med andra för att nå planerade mål.
Dessutom intar eleven vid behov olika arbetsroller i gruppen.
Eleven väljer och använder strategier för att hålla sig inom uppsatta tidsramar.
Vid behov anpassar eleven strategierna för att arbetet ska slutföras inom uppsatta tidsramar.
Eleven redogör översiktligt för de berättargrepp som hen använt i sin medieproduktion för att förmedla innehållet till en tänkt målgrupp samt drar enkla slutsatser om på vilket sätt de bidragit till önskvärt resultat.
Eleven redogör utförligt för de berättargrepp som hen använt i sin medieproduktion för att förmedla innehållet till en tänkt målgrupp samt drar välgrundade slutsatser om på vilket sätt de bidragit till önskvärt resultat.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för de berättargrepp som hen använt i sin medieproduktion för att förmedla innehållet till en tänkt målgrupp samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser om på vilket sätt de bidragit till önskvärt resultat.
Dessutom ger eleven välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven gör en enkel analys av medieproduktioner, som inbegriper enkla resonemang om produktionernas utformning och målgruppsanpassning.
Eleven gör en analys av medieproduktioner som inbegriper välgrundade resonemang om produktionernas utformning och målgruppsanpassning.
Eleven gör en komplex analys av medieproduktioner som inbegriper välgrundade och nyanserade resonemang om produktionernas utformning och målgruppsanpassning.
Dessutom ger eleven förslag på hur medieproduktionerna kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."