Mjukvarudesign

kurs
Kurskod
MJKMJU3
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen mjukvarudesign relaterar till syftet med ämnet mjukvarudesign, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen mjukvarudesign.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen mjukvarudesign.

E
Eleven för enkla resonemang om olika metoder inom mjukvaruutveckling och beskriver översiktligt hur området mjukvaruutveckling har utvecklats.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika kodstandarder, körmiljöer och plattformar.
C
Eleven för välgrundade resonemang om olika metoder inom mjukvaruutveckling och beskriver utförligt hur området mjukvaruutveckling har utvecklats.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika kodstandarder, körmiljöer och plattformar.
A
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om olika metoder inom mjukvaruutveckling och beskriver utförligt och nyanserat hur området mjukvaruutveckling har utvecklats.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika kodstandarder, körmiljöer och plattformar.
E
Eleven deltar i ett projekt för att utveckla en applikation och följer med viss säkerhet vald utvecklingsmetodik.
Dessutom skapar eleven med tillfredsställande resultat installerbara paket av applikationen eller installationsprogram för applikationen.
C
Eleven deltar i ett projekt för att utveckla en applikation och följer med viss säkerhet vald utvecklingsmetodik.
Dessutom skapar eleven med tillfredsställande resultat installerbara paket av applikationen eller installationsprogram för applikationen.
A
Eleven deltar i ett projekt för att utveckla en applikation och följer med säkerhet vald utvecklingsmetodik.
Dessutom skapar eleven med gott resultat installerbara paket av applikationen eller installationsprogram för applikationen.
E
I sitt arbete använder eleven några verktyg för kodning, projekthantering och samarbete samt för kvalitetskontroll, testning, kodanalys och versionshantering.
Dessutom skapar eleven med viss säkerhet kod som följer projektets specificerade kodstandard.
Under arbetet använder och skapar eleven med viss säkerhet teknisk dokumentation, buggrapporter och tester.
Eleven för enkla resonemang med användare och medarbetare för att föra arbetet framåt.
C
I sitt arbete installerar och använder eleven några verktyg för kodning, projekthantering och samarbete samt för kvalitetskontroll, testning, kodanalys och versionshantering.
Dessutom skapar eleven med viss säkerhet kod som följer projektets specificerade kodstandard.
Under arbetet använder och skapar eleven med viss säkerhet teknisk dokumentation, buggrapporter och tester.
Eleven för välgrundade resonemang med användare och medarbetare för att föra arbetet framåt.
A
I sitt arbete installerar och använder eleven flera verktyg för kodning, projekthantering och samarbete samt för kvalitetskontroll, testning, kodanalys och versionshantering.
Dessutom skapar eleven med säkerhet kod som följer projektets specificerade kodstandard.
Under arbetet använder och skapar eleven med säkerhet teknisk dokumentation, buggrapporter och tester.
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang med användare och medarbetare för att föra arbetet framåt.
E
Eleven redogör översiktligt för hur applikationen har anpassats för vald körmiljö och hur denna förhåller sig till andra körmiljöer.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur produkten internationaliserats eller lokaliserats.
C
Eleven redogör utförligt för hur applikationen har anpassats för vald körmiljö och hur denna förhåller sig till andra körmiljöer.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur produkten internationaliserats eller lokaliserats.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur applikationen har anpassats för vald körmiljö och hur denna förhåller sig till andra körmiljöer.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur produkten internationaliserats eller lokaliserats.
E
Eleven redogör översiktligt för hur en god arbetsmiljö vid mjukvarudesign kan utformas.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika alternativ för licenser, distributionsmetoder och betalningsmodeller.
C
Eleven redogör utförligt för hur en god arbetsmiljö vid mjukvarudesign kan utformas.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika alternativ för licenser, distributionsmetoder och betalningsmodeller.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur en god arbetsmiljö vid mjukvarudesign kan utformas.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika alternativ för licenser, distributionsmetoder och betalningsmodeller.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."