Mjukvarudesign
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen mjukvarudesign relaterar till syftet med ämnet mjukvarudesign, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hela livscykeln för mjukvara, från idé till produkt, samt underhåll och vidareutveckling.
- Kunskaper om utvecklingsmetoder, kodstandarder, körmiljöer och plattformar.
- Förmåga att samarbeta i enlighet med utvecklingsmetodik inom teknikområdet.
- Förmåga att skapa internationaliserade applikationer och att lokalisera applikationer.
- Förmåga att sätta upp och använda verktyg för mjukvaruutveckling.
- Kunskaper om arbetsmiljöfrågor.
- Kunskaper om licensfrågor och distribution av mjukvara samt om betalningsmodeller.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen mjukvarudesign.
- Körmiljöer och plattformar, till exempel desktop, mobil, inbyggda system och webbapplikationer.
- Utvecklingsmetodik, inklusive agila metoder.
- Utvecklingsmiljöer och infrastrukturbehov.
- Verktyg för projekthantering, ärendehantering och samarbete.
- Kodkvalitet och kodstandarder.
- Kodanalys och kvalitetskontroll, inklusive bugghantering och automatiserade tester.
- Verktyg för versionshantering.
- Internationalisering och lokalisering.
- Upprättande av teknisk dokumentation, till exempel genererad från programkodskommentarer.
- Ergonomiska krav på datorarbetsplatsen.
- Paketering och distribution av mjukvara.
- Licenser och betalningsmodeller.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen mjukvarudesign.
Eleven för enkla resonemang om olika metoder inom mjukvaruutveckling och beskriver översiktligt hur området mjukvaruutveckling har utvecklats.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika kodstandarder, körmiljöer och plattformar.
Eleven för välgrundade resonemang om olika metoder inom mjukvaruutveckling och beskriver utförligt hur området mjukvaruutveckling har utvecklats.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika kodstandarder, körmiljöer och plattformar.
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om olika metoder inom mjukvaruutveckling och beskriver utförligt och nyanserat hur området mjukvaruutveckling har utvecklats.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika kodstandarder, körmiljöer och plattformar.
Eleven deltar i ett projekt för att utveckla en applikation och följer med viss säkerhet vald utvecklingsmetodik.
Dessutom skapar eleven med tillfredsställande resultat installerbara paket av applikationen eller installationsprogram för applikationen.
Eleven deltar i ett projekt för att utveckla en applikation och följer med viss säkerhet vald utvecklingsmetodik.
Dessutom skapar eleven med tillfredsställande resultat installerbara paket av applikationen eller installationsprogram för applikationen.
Eleven deltar i ett projekt för att utveckla en applikation och följer med säkerhet vald utvecklingsmetodik.
Dessutom skapar eleven med gott resultat installerbara paket av applikationen eller installationsprogram för applikationen.
I sitt arbete använder eleven några verktyg för kodning, projekthantering och samarbete samt för kvalitetskontroll, testning, kodanalys och versionshantering.
Dessutom skapar eleven med viss säkerhet kod som följer projektets specificerade kodstandard.
Under arbetet använder och skapar eleven med viss säkerhet teknisk dokumentation, buggrapporter och tester.
Eleven för enkla resonemang med användare och medarbetare för att föra arbetet framåt.
I sitt arbete installerar och använder eleven några verktyg för kodning, projekthantering och samarbete samt för kvalitetskontroll, testning, kodanalys och versionshantering.
Dessutom skapar eleven med viss säkerhet kod som följer projektets specificerade kodstandard.
Under arbetet använder och skapar eleven med viss säkerhet teknisk dokumentation, buggrapporter och tester.
Eleven för välgrundade resonemang med användare och medarbetare för att föra arbetet framåt.
I sitt arbete installerar och använder eleven flera verktyg för kodning, projekthantering och samarbete samt för kvalitetskontroll, testning, kodanalys och versionshantering.
Dessutom skapar eleven med säkerhet kod som följer projektets specificerade kodstandard.
Under arbetet använder och skapar eleven med säkerhet teknisk dokumentation, buggrapporter och tester.
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang med användare och medarbetare för att föra arbetet framåt.
Eleven redogör översiktligt för hur applikationen har anpassats för vald körmiljö och hur denna förhåller sig till andra körmiljöer.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur produkten internationaliserats eller lokaliserats.
Eleven redogör utförligt för hur applikationen har anpassats för vald körmiljö och hur denna förhåller sig till andra körmiljöer.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur produkten internationaliserats eller lokaliserats.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur applikationen har anpassats för vald körmiljö och hur denna förhåller sig till andra körmiljöer.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur produkten internationaliserats eller lokaliserats.
Eleven redogör översiktligt för hur en god arbetsmiljö vid mjukvarudesign kan utformas.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika alternativ för licenser, distributionsmetoder och betalningsmodeller.
Eleven redogör utförligt för hur en god arbetsmiljö vid mjukvarudesign kan utformas.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika alternativ för licenser, distributionsmetoder och betalningsmodeller.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur en god arbetsmiljö vid mjukvarudesign kan utformas.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika alternativ för licenser, distributionsmetoder och betalningsmodeller.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."