Kinesiska 4
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen kinesiska 4 relaterar till syftet med ämnet moderna språk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förståelse av målspråket i tal och skrift.
- Förmåga att formulera sig och kommunicera på målspråket i tal och skrift.
- Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
- Förståelse av kulturella och sociala förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen kinesiska 4.
Kommunikationens innehåll
- Ämnesområden som är bekanta för eleverna.
- Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
- Åsikter, känslor och erfarenheter.
- Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där kinesiska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
Muntlig reception
- Tydligt talat språk som är instruerande, informerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande, från olika medier - varje slag för sig eller i olika kombinationer. Till exempel dialoger, samtal och intervjuer.
- Berättelser och annan fiktion, även i dramatiserad form.
- Sånger och dikter.
- Meddelanden och information.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang samt för att anpassa lyssnande till framställningens form, innehåll och syfte.
- Sökning av enkel information i ett avgränsat urval av muntliga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
- Språkliga företeelser, däribland uttal och intonation, ord och fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer, i det språk eleverna möter.
- Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk eleverna möter.
Muntlig produktion och interaktion
- Samtal för kontakt och kommunikation.
- Instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal.
- Strategier, däribland omformuleringar, frågor och stödjande fraser, för att bidra till och underlätta samtal.
- Språkliga företeelser, däribland uttal och intonation, ord och fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer i elevernas egen produktion och interaktion.
- Bearbetning av egna muntliga framställningar för att förtydliga, variera och anpassa kommunikationen efter syfte, mottagare och sammanhang.
- Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ordförråd.
Skriftlig reception (förenklade kinesiska tecken)
- Enkla texter som är instruerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande, från olika medier.
- Berättelser och annan fiktion.
- Meddelanden och information, till exempel skyltar och notiser.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i texter.
- Strategier för att välja och använda hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och ordböcker av olika slag.
- Sökning av enkel information i ett avgränsat urval av skriftliga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
- De förenklade tecknens användning och uppbyggnad samt språkliga företeelser, till exempel grammatiska strukturer i de texter eleverna möter.
- Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i olika typer av texter.
Skriftlig produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)
- Skrivande för kontakt och kommunikation.
- Presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar i sammanhängande skrift.
- Hur vanligt förekommande förenklade tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
- Bearbetning av egna skriftliga framställningar för att förtydliga och anpassa kommunikationen efter syfte och mottagare.
- Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga produktionen och interaktionen.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen kinesiska 4.
Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i talad, enkel kinesiska i lugnt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen.
Eleven väljer enkel information från ett avgränsat urval av muntliga källor och använder på ett delvis relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i talad, enkel kinesiska i lugnt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen.
Eleven väljer enkel information från ett avgränsat urval av muntliga källor och använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
Eleven lyssnar samt förstår och tolkar helheten och väsentliga detaljer i talad, enkel kinesiska i lugnt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen.
Eleven väljer enkel information från ett avgränsat urval av muntliga källor och använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, begripligt och till viss del sammanhängande.
I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar.
Dessutom använder eleven strategier som i någon mån underlättar och förbättrar interaktionen.
I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven i någon mån varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande.
I muntlig interaktion uttrycker sig eleven relativt tydligt med ord, fraser och meningar.
Dessutom använder eleven strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen.
I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven i någon mån varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande.
I muntlig interaktion uttrycker sig eleven relativt tydligt med ord, fraser och meningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.
Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen.
Eleven läser, och förstår det mest väsentliga av innehållet i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
Eleven hittar enkel information i anvisade skriftliga källor och använder på ett delvis relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
Eleven läser, och förstår huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
Eleven hittar enkel information i anvisade skriftliga källor och använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
Eleven läser, och förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
Eleven hittar enkel information i anvisade skriftliga källor och använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand.
I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven enkelt och begripligt med fraser och meningar.
I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar.
Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand.
I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven enkelt och relativt tydligt med fraser och meningar.
I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar.
Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand.
I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande.
I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar.
Eleven kommenterar på ett enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.
Eleven kommenterar på ett enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.
Eleven kommenterar översiktligt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."