Kinesiska 5

kurs
Kurskod
MODZHO05
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen kinesiska 5 relaterar till syftet med ämnet moderna språk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen kinesiska 5.

Kommunikationens innehåll

Muntlig reception

Muntlig produktion och interaktion

Skriftlig reception (förenklade kinesiska tecken)

Skriftlig produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)

Kunskapskrav

Dessa är kraven för olika betyg i kursen kinesiska 5.

E
Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i talad kinesiska i lugnt tempo om bekanta ämnen.
Eleven väljer och värderar innehåll från ett urval av muntliga källor samt använder på ett delvis relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
C
Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i talad kinesiska i lugnt tempo om bekanta ämnen.
Eleven väljer och värderar innehåll från ett urval av muntliga källor samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
A
Eleven lyssnar samt förstår och tolkar på ett välgrundat sätt såväl helhet som detaljer i talad kinesiska i lugnt tempo om bekanta ämnen.
Eleven väljer och värderar innehåll från ett urval av muntliga källor samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
E
I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, begripligt och till viss del sammanhängande.
I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt.
Dessutom använder eleven strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen.
C
I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven i någon mån varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande.
I muntlig interaktion uttrycker sig eleven relativt tydligt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.
Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen.
A
I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven med viss variation, tydligt och relativt sammanhängande.
Eleven formulerar sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.
I muntlig interaktion uttrycker sig eleven tydligt och med visst flyt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.
Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.
E
Eleven läser samt förstår och tolkar det mest väsentliga av innehållet i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
Eleven väljer enkel information från ett avgränsat urval av skriftliga källor och använder på ett delvis relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
C
Eleven läser samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
Eleven väljer enkel information från ett avgränsat urval av skriftliga källor och använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
A
Eleven läser samt förstår och tolkar helheten och väsentliga detaljer i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
Eleven väljer enkel information från ett avgränsat urval av skriftliga källor och använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
E
Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand.
I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven enkelt och begripligt med fraser och meningar.
I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar.
Dessutom använder eleven strategier som i någon mån underlättar och förbättrar interaktionen.
C
Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand.
I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande.
I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar.
Dessutom använder eleven strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen.
A
Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand.
I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven i någon mån varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande.
I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven relativt tydligt med ord, fraser och meningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.
Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen.
E
Eleven kommenterar på ett enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.
C
Eleven kommenterar på ett enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.
A
Eleven kommenterar översiktligt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.
B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Kommentar från kriterie.se: till övervägande del är inte nödvändigtvis ekvivalent med en kvantitativ jämförelse!
D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Kommentar från kriterie.se: till övervägande del är inte nödvändigtvis ekvivalent med en kvantitativ jämförelse!