Modersmål 2

kurs
Kurskod
MOEXXX02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen modersmål 2 relaterar till syftet med ämnet modersmål, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen modersmål 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen modersmål 2.

E
Eleven förstår huvudsakligt innehåll i sitt modersmål, såväl muntligt som skriftligt.
Detta visar eleven genom att redovisa, diskutera och kommentera innehållet på ett översiktligt sätt.
C
Eleven förstår huvudsakligt innehåll och uppfattar tydliga detaljer i sitt modersmål, såväl muntligt som skriftligt.
Detta visar eleven genom att redovisa, diskutera och kommentera innehållet på ett välgrundat sätt.
A
Eleven förstår såväl helhet som detaljer i sitt modersmål, såväl muntligt som skriftligt.
Detta visar eleven genom att redovisa, diskutera och kommentera innehållet på ett välgrundat och nyanserat sätt.
E
Eleven uttrycker, på modersmålet, ledigt tankar, känslor och åsikter vid muntliga framträdanden så att innehållet i huvudsak framgår.
Eleven sammanställer i samråd med handledare underlag som bygger på flera källor och skriver utifrån detta, på sitt modersmål, utredande och argumenterande texter som är sammanhängande och har tydligt urskiljbar disposition.
Texterna är till viss del anpassade till texttyp, syfte och mottagare.
Eleven tillämpar med viss säkerhet regler för citat- och referatteknik och skriver i huvudsak korrekt.
C
Eleven uttrycker, på modersmålet, ledigt och språkligt säkert tankar, känslor och åsikter vid muntliga framträdanden så att innehållet i huvudsak framgår.
Eleven sammanställer efter samråd med handledare underlag som bygger på flera källor och skriver utifrån detta, på sitt modersmål, utredande och argumenterande texter som är sammanhängande, väldisponerade och ger ett nytt perspektiv på det lästa.
Dessutom resonerar och drar eleven välgrundade slutsatser utifrån sina resonemang.
Texterna är anpassade till texttyp, syfte och mottagare.
Eleven tillämpar med säkerhet regler för citat- och referatteknik och skriver i huvudsak korrekt.
A
Eleven uttrycker, på modersmålet, ledigt och språkligt säkert tankar, känslor och åsikter vid muntliga framträdanden så att innehållet klart framgår.
Dessutom gör eleven vid behov anpassningar till åhörarna under framställningens gång.
Eleven sammanställer efter samråd med handledare underlag som bygger på flera källor och skriver utifrån detta, på sitt modersmål, utredande och argumenterande texter som är sammanhängande, väldisponerade och ger ett nytt perspektiv på det lästa.
Dessutom resonerar och drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån sina resonemang.
Texterna är anpassade till texttyp, syfte och mottagare.
Eleven tillämpar med säkerhet regler för citat- och referatteknik och skriver i huvudsak korrekt.
E
Ordförrådet och den grammatiska behärskningen är tillräckligt goda för att den muntliga och skriftliga kommunikationen endast i undantagsfall ska försvåras.
Eleven uttrycker och formulerar sig med ett ordförråd som i huvudsak är relevant för sammanhanget och som endast i undantagsfall hindrar eleven från att uttrycka sig nyanserat.
C
Ordförrådet och den grammatiska behärskningen är tillräckligt goda för att den muntliga och skriftliga kommunikationen ska fungera tillfredsställande.
Eleven uttrycker och formulerar sig med ett ordförråd som är relevant för sammanhanget och som endast i undantagsfall hindrar eleven från att uttrycka sig nyanserat.
Språket är klart och varierat och innehåller goda formuleringar.
A
Ordförrådet och den grammatiska behärskningen är tillräckligt goda för att den muntliga och skriftliga kommunikationen ska fungera bra.
Eleven uttrycker och formulerar sig med ett ordförråd som är relevant för sammanhanget och som endast i undantagsfall hindrar eleven från att uttrycka sig nyanserat.
Språket är träffsäkert, klart och varierat och innehåller goda formuleringar.
E
Eleven läser relativt obehindrat på modersmålet både skönlitterära texter och sakprosatexter av olika slag och redogör översiktligt för innehållet i lästa texter och några tankar som läsningen har väckt.
C
Eleven läser relativt obehindrat på modersmålet både skönlitterära texter och sakprosatexter av olika slag och redogör utförligt för innehållet i lästa texter samt formulerar välgrundade egna tankar och iakttagelser med utgångspunkt i det lästa.
A
Eleven läser obehindrat på modersmålet både skönlitterära texter och sakprosatexter av olika slag och redogör utförligt och nyanserat för innehållet i lästa texter samt formulerar välgrundade och nyanserade egna tankar och iakttagelser med utgångspunkt i det lästa.
E
Eleven redogör i samråd med handledare för språkliga skillnader och likheter mellan modersmålet och det svenska språket.
I både tal och skrift redogör eleven översiktligt för kulturella och samhälleliga förhållanden i språkområdet.
C
Eleven redogör efter samråd med handledare för språkliga skillnader och likheter mellan modersmålet och det svenska språket.
I både tal och skrift redogör eleven utförligt för kulturella och samhälleliga förhållanden i språkområdet samt översiktligt för den kulturella och språkliga utvecklingen i språkområdet.
A
Eleven redogör efter samråd med handledare för språkliga skillnader och likheter mellan modersmålet och det svenska språket.
I både tal och skrift redogör eleven utförligt och nyanserat för kulturella och samhälleliga förhållanden i språkområdet samt utförligt för den kulturella och språkliga utvecklingen i språkområdet.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."