Mobila applikationer

kurs
Kurskod
MOIMOB3
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen mobila applikationer relaterar till syftet med ämnet mobila applikationer, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen mobila applikationer.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen mobila applikationer.

E
Eleven beskriver översiktligt någon mobil plattform och dess operativsystem.
C
Eleven beskriver utförligt några mobila plattformar och dess operativsystem.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat flera mobila plattformar och dess operativsystem.
E
Eleven gör en enkel projektplan för en tänkt produkt.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven i samråd med handledare produkten.
I arbetet utvecklar eleven kod som med tillfredsställande resultat följer standarder och använder enkla funktioner i ett lämpligt API.
Eleven anpassar sin produkt med visst handlag så att användargränssnittet inte blockeras.
I arbetet bearbetar eleven med viss säkerhet något gränssnitt, så att det blir anpassat för att fungera i produkten.
C
Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten.
I arbetet utvecklar eleven kod som med tillfredsställande resultat följer standarder och använder funktioner i ett lämpligt API.
Eleven anpassar sin produkt med gott handlag så att användargränssnittet inte blockeras.
I arbetet bearbetar eleven med viss säkerhet några gränssnitt, så att det blir anpassat för att fungera i produkten.
A
Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt.
Vid behov reviderar eleven planen.
Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten.
I arbetet utvecklar eleven kod som med gott resultat följer standarder och använder avancerade funktioner i ett lämpligt API.
Eleven anpassar sin produkt med mycket gott handlag så att användargränssnittet inte blockeras.
I arbetet bearbetar eleven med säkerhet flera gränssnitt, så att det blir anpassat för att fungera i produkten.
E
Produkten är av tillfredsställande kvalitet.
Detta kontrollerar eleven med någon automatisk test.
Eleven testar produkten på någon mobil plattform.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
C
Produkten är av tillfredsställande kvalitet.
Detta kontrollerar eleven med några automatiska och manuella tester.
Eleven testar produkten på flera mobila plattformar som använder samma eller olika operativsystem.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
A
Produkten är av god kvalitet.
Detta kontrollerar eleven med flera automatiska och manuella tester.
Eleven testar produkten på flera mobila plattformar som använder samma eller olika operativsystem.
Eleven anpassar produkten så att den fungerar på plattformar i störande omgivningar.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av de moment som har utförts med koppling till generella principer och testresultat samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat och ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
Eleven redogör översiktligt för innehållet i lagar och andra bestämmelser som rör digital information samt följer dem i sitt arbete.
Eleven hanterar lösenord och annan känslig data på ett etiskt och säkert sätt.
C
Eleven redogör utförligt för innehållet i lagar och andra bestämmelser som rör digital information samt följer dem i sitt arbete.
Eleven hanterar lösenord och annan känslig data på ett etiskt och säkert sätt samt för välgrundade resonemang om andra webbrelaterade frågor om etik och integritet.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för innehållet i lagar och andra bestämmelser som rör publicering på webben samt följer dem i sitt arbete.
Eleven hanterar lösenord och annan känslig data på ett etiskt och säkert sätt samt för välgrundade och nyanserade resonemang om andra webbrelaterade frågor etik och integritet.
E
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet relevant fackspråk och samarbetar med andra för att nå planerade resultat.
C
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet relevant fackspråk och samarbetar med andra för att nå planerade resultat.
A
När eleven kommunicerar med andra använder hen med säkerhet relevant fackspråk och samarbetar med andra för att nå planerade resultat.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."