Mobila maskiner - system- och diagnosteknik 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen mobila maskiner - system- och diagnosteknik 2 relaterar till syftet med ämnet mobila maskiner - reparations- och systemteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om mobila maskiners olika komponenter och systemuppbyggnad samt hur de samverkar och kommunicerar med varandra.
- Förmåga att utföra felsökning och reparationer på mobila maskiner samt deras olika system och komponenter.
- Förmåga att utföra komponent- och kretsmätningar med mät- och diagnosutrustning samt tolka utläst mätdata i samband med felsökning och reparationer.
- Förmåga att använda specialverktyg samt verktyg och övrig utrustning.
- Förmåga att använda manualer, scheman och digitala informationssystem i samband med felsökning och reparationer.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt anpassa språket efter målgruppen.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen mobila maskiner - system- och diagnosteknik 2.
- Olika bränslevärmare samt deras uppbyggnad, funktion och komponenter.
- Olika laddhybridstyrda hydraulsystem samt deras uppbyggnad, funktion och komponenter.
- Metoder för och genomförande av felsökning och reparationer i hydrostatdrivningssystem samt deras olika komponenter.
- Metoder för och genomförande av felsökning och reparationer av enklare fel i olika förarassistans- och säkerhetssystem samt deras olika komponenter.
- Metoder för och genomförande av felsökning och reparationer av enklare fel i avgasreningssystem för förbränningsmotorer.
- Metoder för och genomförande av analys och utvärdering av uppmätta mätvärden och testresultat med hjälp av manualer, scheman och övrig teknisk information.
- Telematikutrustning och mobilitetslösningar i maskiner.
- Användning av specialverktyg, verktyg och utrustning på ett kvalitetsmässigt sätt samt vård av dessa.
- Administrativa verkstadsfunktioner, bland annat bokning, arbetsorder och prisuppgift till kund.
- Fordonstillverkares anvisningar och krav samt scheman och övrig teknisk information på svenska och engelska.
- Arbetsinstruktioner, servicelitteratur och system för reservdelsbeställning på svenska och engelska.
- Säkerhet på arbetsplatsen och förebyggande av person- och egendomsskador.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
- Arbete med problemlösning och uppgifter, såväl självständigt som tillsammans med andra.
- Yrkesmässigt språk, kommunikation och målgruppsanpassning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen mobila maskiner - system- och diagnosteknik 2.
Eleven beskriver översiktligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika mobila maskiners olika bränslevärmare, deras uppbyggnad, funktion och komponenter.
Eleven beskriver även översiktligt olika laddhybridstyrda system i mobila maskiner.
Eleven beskriver utförligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika mobila maskiners olika bränslevärmare, deras uppbyggnad, funktion och komponenter.
Eleven beskriver även utförligt olika laddhybridstyrda system i mobila maskiner.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionsprinciper för och konstruktioner av olika mobila maskiners olika bränslevärmare, deras uppbyggnad, funktion och komponenter.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat olika laddhybridstyrda system i mobila maskiner.
Eleven utför, i samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer i hydrostatdrivningssystem samt deras olika komponenter i mobila maskiner.
Eleven utför även, i samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av enklare fel i maskiners komfortelektronik samt i olika avgasreningssystem för förbränningsmotorer.
Vid reparationer utför eleven, i samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer i hydrostatdrivningssystem samt deras olika komponenter i mobila maskiner.
Eleven utför även, efter samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av enklare fel i maskiners komfortelektronik samt i olika avgasreningssystem för förbränningsmotorer.
Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer felsökning och reparationer i hydrostatdrivningssystem samt deras olika komponenter i mobila maskiner.
Eleven utför även, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer felsökning och reparationer av enklare fel i maskiners komfortelektronik samt i olika avgasreningssystem för förbränningsmotorer.
Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med visst handlag mät- och diagnosutrustning, specialverktyg, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med gott handlag mät- och diagnosutrustning, specialverktyg, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
I arbetet använder eleven med säkerhet rätt arbetsmetod och med mycket gott handlag mät- och diagnosutrustning, specialverktyg, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven med säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."