Motor- och röjmotorsåg 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen motor- och röjmotorsåg 1 relaterar till syftet med ämnet motor- och röjmotorsåg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om motorsågens och röjmotorsågens konstruktion och funktion.
- Förmåga att planera och genomföra arbetsuppgifter med motorsåg och röjmotorsåg.
- Förmåga att utföra service och reparationer av motorsågar och röjmotorsågar.
- Kunskaper om säkerhetsföreskrifter samt förmåga att bedöma risker och förebygga olycksfall.
- Förmåga att bedöma arbetsresultatet.
- Förmåga att bedöma prestationer, kostnader och intäkter vid arbete med motorsåg och röjmotorsåg.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen motor- och röjmotorsåg 1.
Teknisk grund
- Motor- och röjmotorsågens konstruktion, funktion och säkerhetsanordningar.
- Service och underhåll enligt tillverkarens instruktioner.
- Demontering och montering av kedja, svärd och röjsågsklinga.
- Filning och kontroll av motorsågskedja och röjsågsklinga.
Arbete med motorsåg
- Planering och genomförande av trädfällning av normala träd av varierande storlek. Val av brytmån, sågning av riktskär och fällskär samt fällning.
- Användning av vanliga fällhjälpmedel, till exempel brytjärn och kilar.
- Kvistning och aptering av fällda träd med utgångspunkt från säkerhet och arbetsbelastning.
- Arbetsmetoder och risker med fastfällda träd och stammar i spänn.
- Användning och underhåll av lyftsax, lyftkrok och måttband.
Arbete med röjmotorsåg
- Planering och genomförande av arbetsuppgifter med röjmotorsåg.
- Arbetsteknik vid arbete med röjmotorsåg, till exempel riktad fällning, nedtagning av hängande träd, buketter, lutande träd och röjningsarbete vid ledningsgator.
- Grundläggande planering av röjningstrakt och uppföljning av arbete med röjmotorsåg.
Arbetsmiljö och säkerhet
- Miljö och säkerhetsföreskrifter vid arbete med motor- och röjmotorsåg.
- Riskmoment vid trädfällning och upparbetning med motorsåg.
- Risker vid arbete med trädbeskärning och arbete från plattform.
- Riskmoment vid arbete med röjmotorsåg.
- Olika attityder till säkerhetsrisker för att undvika olämpliga arbetsmoment och olycksfall.
- Användning av skyddsutrustning vid arbete med motor- och röjmotorsåg.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen motor- och röjmotorsåg 1.
Eleven redogör översiktligt för motorsågens och röjmotorsågens konstruktion och funktion.
Eleven redogör utförligt för motorsågens och röjmotorsågens konstruktion och funktion.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för motorsågens och röjmotorsågens konstruktion och funktion.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför med handledare arbetsuppgifter med motorsåg och röjmotorsåg på ett säkert sätt.
Dessutom skärper eleven med visst handlag motorsågskedjan och röjsågsklingan samt utför med visst handlag service och reparationer av motorsågen och röjmotorsågen enligt instruktionsboken.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför arbetsuppgifter med motorsåg och röjmotorsåg på ett säkert sätt.
Dessutom skärper eleven med gott handlag motorsågskedjan och röjsågsklingan samt utför med gott handlag service och reparationer av motorsågen och röjmotorsågen enligt instruktionsboken.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför arbetsuppgifter med motorsåg och röjmotorsåg på ett säkert sätt.
Dessutom skärper eleven med mycket gott handlag motorsågskedjan och röjsågsklingan samt utför med mycket gott handlag service och reparationer av motorsågen och röjmotorsågen enligt instruktionsboken.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven följer aktuella säkerhetsföreskrifter samt bedömer risker och förebygger olycksfall.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet.
Eleven följer aktuella säkerhetsföreskrifter samt bedömer risker och förebygger olycksfall.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet.
Eleven följer aktuella säkerhetsföreskrifter samt bedömer risker och förebygger olycksfall.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."