Motor- och röjmotorsåg 1

kurs
Kurskod
MOTMOT01
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen motor- och röjmotorsåg 1 relaterar till syftet med ämnet motor- och röjmotorsåg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen motor- och röjmotorsåg 1.

Teknisk grund

Arbete med motorsåg

Arbete med röjmotorsåg

Arbetsmiljö och säkerhet

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen motor- och röjmotorsåg 1.

E
Eleven redogör översiktligt för motorsågens och röjmotorsågens konstruktion och funktion.
C
Eleven redogör utförligt för motorsågens och röjmotorsågens konstruktion och funktion.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för motorsågens och röjmotorsågens konstruktion och funktion.
E
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför med handledare arbetsuppgifter med motorsåg och röjmotorsåg på ett säkert sätt.
Dessutom skärper eleven med visst handlag motorsågskedjan och röjsågsklingan samt utför med visst handlag service och reparationer av motorsågen och röjmotorsågen enligt instruktionsboken.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
C
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför arbetsuppgifter med motorsåg och röjmotorsåg på ett säkert sätt.
Dessutom skärper eleven med gott handlag motorsågskedjan och röjsågsklingan samt utför med gott handlag service och reparationer av motorsågen och röjmotorsågen enligt instruktionsboken.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
A
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför arbetsuppgifter med motorsåg och röjmotorsåg på ett säkert sätt.
Dessutom skärper eleven med mycket gott handlag motorsågskedjan och röjsågsklingan samt utför med mycket gott handlag service och reparationer av motorsågen och röjmotorsågen enligt instruktionsboken.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är gott.
E
Eleven följer aktuella säkerhetsföreskrifter samt bedömer risker och förebygger olycksfall.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet.
C
Eleven följer aktuella säkerhetsföreskrifter samt bedömer risker och förebygger olycksfall.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet.
A
Eleven följer aktuella säkerhetsföreskrifter samt bedömer risker och förebygger olycksfall.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."