Motor- och röjmotorsåg 2

kurs
Kurskod
MOTMOT02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen motor- och röjmotorsåg 2 relaterar till syftet med ämnet motor- och röjmotorsåg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen motor- och röjmotorsåg 2.

Arbete med motorsåg och röjmotorsåg

Arbetsmiljö och säkerhet

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen motor- och röjmotorsåg 2.

E
Eleven planerar och genomför i samråd med handledare avancerade arbetsuppgifter med motorsåg och röjmotorsåg i komplicerade situationer på ett metodiskt och säkert sätt.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven följer aktuella säkerhetsföreskrifter samt bedömer risker och förebygger olycksfall.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för kostnader och intäkter i samband med arbete med motorsåg och röjmotorsåg samt gör enkla bedömningar av det ekonomiska resultatet.
C
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare avancerade arbetsuppgifter med motorsåg och röjmotorsåg i komplicerade situationer på ett metodiskt och säkert sätt.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven följer aktuella säkerhetsföreskrifter samt bedömer risker och förebygger olycksfall.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet.
Dessutom redogör eleven utförligt för kostnader och intäkter i samband med arbete med motorsåg och röjmotorsåg samt gör välgrundade bedömningar av det ekonomiska resultatet.
A
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare avancerade arbetsuppgifter med motorsåg och röjmotorsåg i komplicerade situationer på ett metodiskt och säkert sätt.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven följer aktuella säkerhetsföreskrifter samt bedömer risker och förebygger olycksfall.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för kostnader och intäkter i samband med arbete med motorsåg och röjmotorsåg samt gör välgrundade och nyanserade bedömningar av det ekonomiska resultatet.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."