Motor- och röjmotorsåg 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen motor- och röjmotorsåg 2 relaterar till syftet med ämnet motor- och röjmotorsåg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera och genomföra arbetsuppgifter med motorsåg och röjmotorsåg.
- Kunskaper om säkerhetsföreskrifter samt förmåga att bedöma risker och förebygga olycksfall.
- Förmåga att bedöma arbetsresultatet.
- Förmåga att bedöma prestationer, kostnader och intäkter vid arbete med motorsåg och röjmotorsåg.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen motor- och röjmotorsåg 2.
Arbete med motorsåg och röjmotorsåg
- Detaljplanering och tolkning av givna arbetsinstruktioner.
- Yrkesmässigt arbete med motorsåg och röjmotorsåg.
- Arbetsmetoder och hjälpmedel vid svårfällda träd, till exempel vid framåtlut, bakåtlut, vind, röta och torra träd.
- Arbete i stormfälld skog.
- Arbetsmetoder och hjälpmedel vid nedtagning av fastfällt träd.
- Miljövård och trädslagsval.
- Ansvar och säkerhet vid arbete utmed fastigheter, vägar och ledningar.
- Uppföljning och rapportering av arbetsresultat och ekonomiskt utfall.
Arbetsmiljö och säkerhet
- Miljö- och säkerhetsföreskrifter vid svåra arbetsmoment med motorsåg och röjmotorsåg.
- Risker vid svåra arbetsmoment med motorsåg och röjmotorsåg.
- Olika attityder till säkerhetsrisker för att undvika eller avbryta olämpliga arbetsmoment.
- Lägesangivelser för arbetsplatser och kontaktmöjligheter vid ensamarbete.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen motor- och röjmotorsåg 2.
Eleven planerar och genomför i samråd med handledare avancerade arbetsuppgifter med motorsåg och röjmotorsåg i komplicerade situationer på ett metodiskt och säkert sätt.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven följer aktuella säkerhetsföreskrifter samt bedömer risker och förebygger olycksfall.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för kostnader och intäkter i samband med arbete med motorsåg och röjmotorsåg samt gör enkla bedömningar av det ekonomiska resultatet.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare avancerade arbetsuppgifter med motorsåg och röjmotorsåg i komplicerade situationer på ett metodiskt och säkert sätt.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven följer aktuella säkerhetsföreskrifter samt bedömer risker och förebygger olycksfall.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet.
Dessutom redogör eleven utförligt för kostnader och intäkter i samband med arbete med motorsåg och röjmotorsåg samt gör välgrundade bedömningar av det ekonomiska resultatet.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare avancerade arbetsuppgifter med motorsåg och röjmotorsåg i komplicerade situationer på ett metodiskt och säkert sätt.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven följer aktuella säkerhetsföreskrifter samt bedömer risker och förebygger olycksfall.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för kostnader och intäkter i samband med arbete med motorsåg och röjmotorsåg samt gör välgrundade och nyanserade bedömningar av det ekonomiska resultatet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."