Arrangering och komposition 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen arrangering och komposition 1 relaterar till syftet med ämnet musikteori, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om musikaliska former, strukturer, musikens språk och musikteoretiska begrepp.
- Kunskaper om melodik, harmonik, periodicitet och rytm.
- Kunskaper om noter, ackordbeteckningar och andra musikaliska symboler.
- Färdigheter i att arrangera och komponera musik.
- Kunskaper om musikinstrument och röster, deras klang, funktion och användning.
- Förmåga att använda datorn som hjälpmedel vid musikskapande och arrangering.
- Förmåga att omsätta kunskaperna i musikteori till skapande och musicerande.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen arrangering och komposition 1.
- Ensembleformer och musikformer samt stildrag från olika tidsperioder och kulturer.
- Melodisk, harmonisk, periodisk och rytmisk uppbyggnad av musik.
- Notation och läsning av olika musikgenrer.
- Arrangering av vokal och instrumental musik i olika genrer.
- Kompositionsprinciper och musikaliska strukturer.
- Konstnärlig kreativitet i experiment med och bearbetning av musikaliskt material.
- Musikinstruments och rösters klang, funktion och användning.
- Användning av digitala medier och musikteknisk utrustning vid arrangering, komposition och produktion av musik.
- Analys och tolkning av konstnärliga kvaliteter i form av musikaliskt resultat, form och struktur samt användning av musikteoretiska begrepp som är relevanta i sammanhanget.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen arrangering och komposition 1.
Eleven redogör översiktligt för någon typisk ensemble och musikformer från några olika musikaliska epoker och stilar.
Eleven ger enkla exempel på melodik, harmonik, periodicitet och rytm i någon vald musikform.
Eleven noterar och läser med viss säkerhet musik.
Eleven redogör utförligt för några typiska ensembler och musikformer från några olika musikaliska epoker och stilar.
Eleven ger enkla exempel på melodik, harmonik, periodicitet och rytm i några valda musikformer.
Eleven noterar enligt praxis och läser med viss säkerhet musik samt diskuterar utförligt olika notationssätt och ger exempel på deras användningsområden.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för flera typiska ensembler och musikformer från flera olika musikaliska epoker och stilar.
Eleven ger enkla exempel på melodik, harmonik, periodicitet och rytm i flera valda musikformer.
Eleven noterar enligt praxis med god läsbarhet och läser med säkerhet musik samt diskuterar utförligt och nyanserat olika notationssätt och ger exempel på deras användningsområden.
Eleven skapar musik i några olika traditionella instrumentala eller vokala former, med viss konstnärlig kvalitet.
Eleven gör egna arrangemang och kompositioner för några olika vanliga ensembler.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet digitala hjälpmedel och annan musikteknisk utrustning som redskap för musikskapande.
Eleven skapar musik i några olika traditionella instrumentala eller vokala former, med ett personligt uttryck, viss kreativitet och viss konstnärlig kvalitet.
Eleven gör egna arrangemang och kompositioner för flera olika vanliga ensembler.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet digitala hjälpmedel och annan musikteknisk utrustning som redskap för musikskapande.
Eleven skapar musik i några olika, både traditionella och ovanliga, instrumentala eller vokala former, med ett personligt uttryck, kreativitet och god konstnärlig kvalitet.
Eleven gör egna arrangemang och kompositioner för flera olika vanliga ensembler och instrumentkombinationer med ett musikaliskt uttryck som är anpassat till instrumentens eller rösternas karaktär.
I arbetet använder eleven med säkerhet digitala hjälpmedel och annan musikteknisk utrustning som redskap för musikskapande.
Eleven diskuterar översiktligt konstnärliga kvaliteter i olika arrangemang och kompositioner samt värderar med enkla omdömen sitt eget arbete.
I diskussionen och värderingen använder eleven med viss säkerhet musikteoretiska begrepp.
Eleven diskuterar utförligt konstnärliga kvaliteter i olika arrangemang och kompositioner samt värderar med nyanserade omdömen sitt eget arbete.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen hur det inre hörandet har omsatts till klingande musikaliskt material i det egna arbetet.
I diskussionen och värderingen använder eleven med viss säkerhet musikteoretiska begrepp.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat konstnärliga kvaliteter i olika arrangemang och kompositioner samt värderar med nyanserade omdömen sitt eget arbete och ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen hur det inre hörandet har omsatts till klingande musikaliskt material i det egna arbetet samt ger förslag på hur detta kan förbättras.
I diskussionen och värderingen använder eleven med säkerhet musikteoretiska begrepp.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."