Arrangering och komposition 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen arrangering och komposition 2 relaterar till syftet med ämnet musikteori, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om musikaliska former, strukturer, musikens språk och musikteoretiska begrepp.
- Kunskaper om melodik, harmonik, periodicitet och rytm.
- Kunskaper om noter, ackordbeteckningar och andra musikaliska symboler.
- Färdigheter i att arrangera och komponera musik.
- Kunskaper om musikinstrument och röster, deras klang, funktion och användning.
- Förmåga att använda datorn som hjälpmedel vid musikskapande och arrangering.
- Förmåga att omsätta kunskaperna i musikteori till skapande och musicerande.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen arrangering och komposition 2.
- Ensembleformer och musikformer samt stildrag från valda tidsperioder, genrer eller kulturer.
- Flerdelade symmetriska och asymmetriska formtyper, till exempel sonat, rondo, fuga, medley och visa.
- Fördjupning av någon kompositionsprincip för en musikalisk sats, till exempel kontrapunkt, mediantik, aleatorik, serialism och minimalism.
- Arrangering och komposition av flerstämmig vokal musik i vald genre. Textbehandling i vokalmusik.
- Arrangering och komposition av flerstämmig instrumental musik i vald genre.
- Instrumentering för valda ensembletyper.
- Konstnärlig kreativitet i experiment med och bearbetning av musikaliskt material.
- Användning av digitala medier och musikteknisk utrustning vid arrangering, komposition och produktion av musik.
- Analys och tolkning av konstnärliga kvaliteter i form av musikaliskt resultat, form och struktur samt användning av musikteoretiska begrepp som är relevanta i sammanhanget, till exempel med avseende på tonalitet och modalitet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen arrangering och komposition 2.
Eleven redogör översiktligt för typiska ensembler och musikformer från någon tidsperiod, genre eller kultur.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika formtyper.
Eleven redogör översiktligt för kompositionsprincipen för vald typ av musikalisk sats.
Eleven redogör utförligt för typiska ensembler och musikformer från några valda tidsperioder, genrer eller kulturer.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika formtyper.
Eleven redogör utförligt för kompositionsprincipen för vald typ av musikalisk sats.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för typiska ensembler och musikformer från flera valda tidsperioder, genrer eller kulturer.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika formtyper.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kompositionsprincipen för vald typ av musikalisk sats.
Eleven arrangerar och komponerar med viss konstnärlig kvalitet någon enkel vokalmusik med viss anpassning till den valda genrens konventioner och med viss säkerhet i textbehandlingen.
Eleven arrangerar och komponerar med viss konstnärlig kvalitet enkel instrumentalmusik med viss anpassning till den valda genrens konventioner.
Dessutom gör eleven enkel instrumentering för någon mindre ensembleform och visar viss konstnärlig kreativitet i bearbetningen av musikaliskt material.
Eleven arrangerar och komponerar med viss konstnärlig kvalitet och ett personligt uttryck, flerstämmig vokalmusik med god anpassning till den valda genrens konventioner och med viss säkerhet i textbehandlingen.
Eleven arrangerar och komponerar med viss konstnärlig kvalitet flerstämmig instrumentalmusik med god anpassning till den valda genrens konventioner.
Dessutom instrumenterar eleven för några större ensembleformer och visar konstnärlig kreativitet i experimenterandet med och bearbetningen av musikaliskt material.
Eleven arrangerar och komponerar med kreativitet, konstnärlig kvalitet och ett personligt, musikaliskt uttryck, flerstämmig vokalmusik med god anpassning till den valda genrens konventioner och med säkerhet i texthandlingen.
Eleven arrangerar och komponerar med kreativitet, konstnärlig kvalitet och ett personligt uttryck, flerstämmig instrumentalmusik med god anpassning till den valda genrens konventioner och till instrumentens karaktär.
Dessutom instrumenterar eleven för några större ensembleformer och visar konstnärlig kreativitet i experimenterandet med och bearbetningen av musikaliskt material.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet digitala hjälpmedel och annan musikteknisk utrustning som redskap för musikskapande.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet digitala hjälpmedel och annan musikteknisk utrustning som redskap för musikskapande.
I arbetet använder eleven med säkerhet digitala hjälpmedel och annan musikteknisk utrustning som redskap för musikskapande.
Eleven diskuterar översiktligt konstnärliga kvaliteter i olika arrangemang och kompositioner samt värderar med enkla omdömen sitt eget arbete.
I diskussionen och värderingen använder eleven med viss säkerhet musikteoretiska begrepp.
Eleven diskuterar utförligt konstnärliga kvaliteter i olika arrangemang och kompositioner samt värderar med nyanserade omdömen sitt eget arbete.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen hur det inre hörandet har omsatts till klingande musikaliskt material i det egna arbetet.
I diskussionen och värderingen använder eleven med viss säkerhet musikteoretiska begrepp.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat konstnärliga kvaliteter i olika arrangemang och kompositioner samt värderar med nyanserade omdömen sitt eget arbete och ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen hur det inre hörandet har omsatts till klingande musikaliskt material i det egna arbetet samt ger förslag på hur detta kan förbättras.
I diskussionen och värderingen använder eleven med säkerhet musikteoretiska begrepp.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."