Gehörs- och musiklära 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen gehörs- och musiklära 1 relaterar till syftet med ämnet musikteori, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om musikaliska former, strukturer, musikens språk och musikteoretiska begrepp.
- Förmåga att självständigt öva gehöret och att använda sig av det inre hörandet.
- Färdigheter i att använda gehöret och förståelse av gehörets betydelse för utövande av musik.
- Kunskaper om melodik, harmonik, periodicitet och rytm.
- Kunskaper om noter, ackordbeteckningar och andra musikaliska symboler.
- Förmåga att omsätta kunskaperna i musikteori till skapande och musicerande.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen gehörs- och musiklära 1.
- Musiklära med föredragsbeteckningar, skalor, intervall, notation, notationspraxis, ackord och harmonisering.
- Grundläggande musikteoretiska begrepp i en eller flera genrer samt jämförelse av de olika genrernas musikteoretiska begrepp.
- Gehörsträning av puls, rytm, melodi, harmoni och form.
- Grundläggande satslära och harmonisk analys.
- Notering av klingande musik.
- A prima vista-träning.
- Aktivt lyssnande och diskussion om musikframförande.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen gehörs- och musiklära 1.
Eleven redogör översiktligt för musiklära.
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör översiktligt för några enkla musikaliska former.
I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet vanliga musikteoretiska begrepp.
Eleven utför med viss säkerhet enkla gehörsövningar, noterar enkla klingande musikexempel och gör enkla musikaliska analysuppgifter i olika genrer.
Eleven redogör utförligt för musiklära.
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör utförligt för några enkla musikaliska former.
I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet musikteoretiska begrepp.
Eleven utför med viss säkerhet gehörsövningar, noterar klingande musikexempel och gör musikaliska analysuppgifter i olika genrer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för musiklära.
Dessutom identifierar eleven med säkerhet och redogör utförligt och nyanserat för några enkla musikaliska former.
I redogörelsen gör eleven en välgrundad och nyanserad jämförelse av de musikaliska formerna samt använder med säkerhet musikteoretiska begrepp.
Eleven utför med säkerhet gehörsövningar, noterar klingande musikexempel med vedertagen notationspraxis och gör komplexa musikaliska analysuppgifter i olika genrer och med lämplig analysmodell.
Eleven skriver och läser med viss säkerhet noter i två klaver.
Eleven sjunger med stöd efter enkla notbilder och på gehör.
Eleven värderar med enkla omdömen sitt musicerande med hjälp av musikteoretiska begrepp.
Eleven skriver och läser med viss säkerhet noter i två klaver samt musicerar efter noter i en klav.
Eleven sjunger efter enkla notbilder och på gehör med tillfredsställande kvalitet när det gäller rytm, melodi, harmonik och form.
I sitt musicerande kopplar eleven ihop gehör och musikteori.
Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt musicerande med hjälp av musikteoretiska begrepp.
Eleven skriver och läser med säkerhet noter i två klaver samt musicerar efter noter i minst två klaver.
Eleven sjunger efter notbilder och på gehör med god kvalitet när det gäller rytm, melodi, harmonik och form.
I sitt musicerande kopplar eleven ihop gehör och musikteori.
Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt musicerande med hjälp av musikteoretiska begrepp samt ger förslag på hur musicerandet kan förbättras.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."