Bruksspel och ackompanjemang
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen bruksspel och ackompanjemang relaterar till syftet med ämnet musik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Färdigheter i att musicera instrumentalt eller vokalt, såväl efter noter som på gehör, samt färdigheter i att använda ett konstnärligt och musikaliskt uttryck.
- Kunskaper om musik, begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.
- Förmåga att improvisera.
- Kunskaper om musikinstudering, enskilt och i grupp, samt förmåga att ta ansvar för sin musikaliska färdighetsutveckling.
- Kunskaper om instrumentets konstruktion och egenskaper, röstfysiologi och röstvård.
- Förmåga att värdera, samarbeta och ta ansvar i musikalisk gestaltning och musicerande inför och i kommunikation med publik.
- Kunskaper om arbetsmiljöfrågor.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen bruksspel och ackompanjemang.
- Spel på ett eller flera ackordinstrument i gehörsbaserad och noterad musik på en grundläggande nivå.
- Ackordläggningar och ackordfärgningar.
- Ackompanjemangsmodeller.
- Transponering till näraliggande och vanliga tonarter.
- Musikstilar från olika tider och genrer samt typiska stildrag.
- Improvisation - ackompanjemang på gehör.
- Instrument, deras egenskaper och musikaliska användningsområden.
- Samarbete i musikalisk gestaltning och strategier för instudering.
- Framförande av musik inför publik, i mindre, slutna sammanhang såväl som i större och öppna, offentliga sammanhang i eller utanför skolan.
- Arbetsmiljö med avseende på ergonomi och hörselvård vid musikutövning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen bruksspel och ackompanjemang.
Eleven ackompanjerar på ett tillfredsställande sätt efter noter och på gehör med ett enkelt spel i någon vanlig kompositionsstil och efter enkel ackordanalys med mestadels treklanger i grundläge.
Eleven har viss följsamhet i sitt spel.
Eleven reducerar och transponerar med ett tillfredsställande resultat en enkel notbild eller ackordföljd, i tonarter utan eller med få fasta förtecken.
Eleven ackompanjerar på ett tillfredsställande sätt efter noter och på gehör med ett varierat spel i några vanliga kompositionsstilar och efter ackordanalys med vanliga färgningar, med både tre- och fyrklanger och med variation i ackordläggningar.
Eleven har tillfredsställande följsamhet i sitt spel.
Eleven reducerar och transponerar med gott resultat en enkel notbild och ackordföljd, i de vanligaste tonarterna.
Eleven ackompanjerar på ett tillfredsställande sätt efter noter och på gehör med ett varierat spel i flera vanliga kompositionsstilar och efter ackordanalys med utvecklad harmonik och väljer mellan olika alternativa ackordläggningar.
Eleven har god följsamhet i sitt spel.
Eleven reducerar och transponerar med gott resultat en notbild och ackordföljd med komplexa ackord, i de vanligaste tonarterna.
Eleven utför ett enkelt ackompanjemang på ett tillfredsställande sätt på gehör, till egen eller andras sång eller spel i någon vanlig genre.
Eleven använder på ett tillfredsställande sätt grundläggande drag i några vanliga musikstilar och improviserar enkelt och kort intro, mellanspel och avslutning i några valda genrer.
Eleven utför ett nyanserat ackompanjemang på ett tillfredsställande sätt på gehör, till egen eller andras sång eller spel i några vanliga genrer.
Eleven använder på ett tillfredsställande sätt grundläggande drag i flera vanliga musikstilar och improviserar intro, vers, mellanspel och avslutning i flera valda genrer.
Eleven utför ett nyanserat ackompanjemang på ett tillfredsställande sätt på gehör, till såväl egen som andras sång eller spel i flera vanliga genrer.
Eleven använder på ett tillfredsställande sätt grundläggande drag i flera vanliga musikstilar och improviserar intro, vers, mellanspel och avslutning i flera valda genrer och någon given genre.
Eleven prövar strategier för egen instudering, eller för instudering tillsammans med andra, vilket leder till tillfredsställande musikaliskt resultat.
Eleven föreslår och prövar alternativa strategier för egen instudering, eller för instudering tillsammans med andra, vilket leder till tillfredsställande musikaliskt resultat.
Eleven föreslår och prövar alternativa strategier för egen instudering, eller för instudering tillsammans med andra, vilket leder till ett gott musikaliskt resultat.
Eleven redogör översiktligt för framträdande egenskaper hos instrumentet och dess musikaliska användningsområden.
Eleven redogör utförligt för framträdande egenskaper hos instrumentet och dess musikaliska användningsområden.
Eleven redogör utförligt för framträdande egenskaper hos instrumentet och dess musikaliska användningsområden.
Eleven samarbetar med viss säkerhet i musikframförande och kommunikation med publik.
Eleven medverkar på ett tillfredsställande sätt vid framförande av hela musikstycken i slutna sammanhang inför lärare.
Eleven samarbetar med viss säkerhet i musikframförande och kommunikation med publik.
Eleven medverkar på ett tillfredsställande sätt vid framförande av hela musikstycken i slutna sammanhang inför lärare och andra elever.
Eleven samarbetar med säkerhet i musikframförande och kommunikation med publik.
Eleven medverkar på ett tillfredsställande sätt vid framförande av hela musikstycken i slutna sammanhang inför lärare och andra elever samt i öppna, offentliga sammanhang.
Eleven musicerar på ett sätt som inte riskerar att orsaka belastnings- eller hörselskada.
Eleven musicerar på ett sätt som inte riskerar att orsaka belastnings- eller hörselskada.
Eleven musicerar på ett sätt som inte riskerar att orsaka belastnings- eller hörselskada.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."