Ensemble med körsång
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen ensemble med körsång relaterar till syftet med ämnet musik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Färdigheter i att musicera instrumentalt eller vokalt, såväl efter noter som på gehör, samt färdigheter i att använda ett konstnärligt och musikaliskt uttryck.
- Kunskaper om musik, begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.
- Kunskaper om musikinstudering, enskilt och i grupp, samt förmåga att ta ansvar för sin musikaliska färdighetsutveckling.
- Kunskaper om instrumentets konstruktion och egenskaper, röstfysiologi och röstvård.
- Förmåga att skapa musik och arrangera för en eller flera valda ensembletyper.
- Förmåga att värdera, samarbeta och ta ansvar i musikalisk gestaltning och musicerande inför och i kommunikation med publik.
- Färdigheter i att använda musikteknisk utrustning samt kunskaper om hur musik kan framställas och hanteras digitalt.
- Kunskaper om arbetsmiljöfrågor.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen ensemble med körsång.
- Spel eller sång i ensemble på en grundläggande nivå.
- Körsång på en grundläggande nivå.
- Musicerande i noterad och gehörsbaserad musik.
- Konstnärlighet och genrer i olika tider och kulturer. Stildrag och kännetecken.
- Instudering i grupp, till exempel stämövning, intonationsövning och repetitionsmetodik.
- Grundläggande röstvård och metoder för det.
- Grundläggande musikalisk bearbetning, till exempel att göra en andrastämma, välja instrumentering, kompstil, musikalisk form och disposition.
- Grundläggande musikalisk gestaltning och kommunikation vid framträdande inför publik och i samarbete med andra.
- Grundläggande hantering av musikteknisk utrustning med grundläggande begrepp inom ljudteknik och rumsakustik. Ljudanläggning för repetition och konsert. Mikrofonteknik och kabelhantering. Analogt och digitalt ljud samt midi. Digital bearbetning av musikaliskt material med olika inspelningstekniker.
- Arbetsmiljö vid musikutövning, till exempel elsäkerhet, ergonomi, hörselvård och belysning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen ensemble med körsång.
Eleven musicerar med viss säkerhet i ensemble och kör, efter enkla och kända notbilder och i enkel och styrd gehörsbaserad musik.
I sitt musicerande uppvisar eleven ett visst konstnärligt uttryck och följer med viss säkerhet genrespecifika krav.
Eleven tar ansvar för instuderingen, och det musikaliska resultatet är tillfredsställande.
Eleven musicerar nyanserat och med viss säkerhet i ensemble och kör, efter notbilder och i styrd gehörsbaserad musik.
I sitt musicerande uppvisar eleven ett konstnärligt uttryck och följer med viss säkerhet genrespecifika krav.
Eleven tar ansvar för instuderingen, och det musikaliska resultatet är tillfredsställande.
Eleven musicerar nyanserat och med säkerhet i ensemble och kör, efter komplexa notbilder och i styrd och fri gehörsbaserad musik.
I sitt musicerande uppvisar eleven ett konstnärligt uttryck och följer med säkerhet genrespecifika krav.
Eleven tar ansvar för instuderingen, och det musikaliska resultatet är gott.
Dessutom ger eleven välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven deltar i och redogör översiktligt för någon metod för röstvård.
Eleven deltar i och redogör utförligt för någon metod för röstvård.
Dessutom ger eleven välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven deltar i och redogör utförligt och nyanserat för några metoder för röstvård.
Dessutom tar eleven initiativ till röstvård som utvecklar rösten.
Eleven gör en enkel bearbetning av enkelt musikaliskt material för den egna gruppen.
Eleven samarbetar med viss säkerhet samt tar ansvar vid gruppens musikframförande och i kommunikation med publik.
Eleven värderar med enkla omdömen innehållet i och dispositionen av musikframförandet och kommunikationen med publiken.
Eleven gör en bearbetning av musikaliskt material för den egna gruppen.
Eleven samarbetar med viss säkerhet samt tar ansvar vid gruppens musikframförande och i kommunikation med publik.
Eleven värderar med nyanserade omdömen innehållet i och dispositionen av musikframförandet och kommunikationen med publiken.
Eleven gör en avancerad bearbetning av komplext musikaliskt material för den egna gruppen.
Eleven samarbetar med säkerhet samt tar ansvar vid gruppens musikframförande och i kommunikation med publik.
Eleven värderar med nyanserade omdömen innehållet i och dispositionen av musikframförandet och kommunikationen med publiken samt ger förslag på hur detta kan förbättras.
Eleven använder med viss säkerhet enkel musikteknisk utrustning för det egna musicerandet.
Eleven använder med viss säkerhet enkel musikteknisk utrustning för det egna musicerandet samt ger välgrundade förslag på hur gruppen bättre kan utnyttja musikteknisk utrustning.
Eleven använder med säkerhet enkel musikteknisk utrustning för det egna musicerandet samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur gruppen bättre kan utnyttja musikteknisk utrustning även i olika konsertsituationer.
Eleven redogör översiktligt för några arbetsmiljöfrågor som rör ensemblemusicerande och körsång.
Eleven redogör utförligt för några arbetsmiljöfrågor som rör ensemblemusicerande och körsång.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för några arbetsmiljöfrågor som rör ensemblemusicerande och körsång samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetsmiljön kan förbättras.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."