Instrument eller sång 3
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen instrument eller sång 3 relaterar till syftet med ämnet musik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Färdigheter i att musicera instrumentalt eller vokalt, såväl efter noter som på gehör, samt färdigheter i att använda ett konstnärligt och musikaliskt uttryck.
- Kunskaper om musik, begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.
- Kunskaper om musikinstudering, enskilt och i grupp, samt förmåga att ta ansvar för sin musikaliska färdighetsutveckling.
- Förmåga att värdera, samarbeta och ta ansvar i musikalisk gestaltning och musicerande inför och i kommunikation med publik.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen instrument eller sång 3.
- Avancerad instrumental spelteknik, alternativt avancerad sångteknik.
- Musikalisk tolkning, uppförandepraxis och form.
- Genrer, stilar och epoker.
- Konstnärligt uttryck och tolkning vid musikframförande.
- Repertoar för det egna instrumentet.
- Musikaliska instuderingsmetoder.
- Musikalisk kommunikation med publik och medmusiker, scennärvaro.
- Solistiskt framträdande.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen instrument eller sång 3.
Eleven tar ansvar för att studera in och framföra omfattande musikverk i valda stilar med tillfredsställande resultat och visar i sitt musicerande ett visst personligt uttryck.
Eleven prövar olika musikaliska uttryck, och i sitt musicerande anpassar eleven sin spel- eller sångteknik till dem.
I sina framföranden följer eleven konventioner för aktuell genre, stil och epok med viss säkerhet.
Eleven tar ansvar för att studera in och framföra omfattande musikverk i valda stilar med tillfredsställande resultat och visar i sitt musicerande ett personligt uttryck.
Eleven prövar olika musikaliska uttryck med tillfredsställande resultat, och i sitt musicerande anpassar eleven sin spel- eller sångteknik till dem.
I sina framföranden följer eleven konventioner för aktuell genre, stil och epok med säkerhet.
Eleven tar ansvar för att studera in och framföra omfattande musikverk i valda stilar med gott resultat och visar i sitt musicerande ett personligt, konstnärligt uttryck.
Eleven prövar olika musikaliska uttryck med gott resultat, och i sitt musicerande anpassar eleven sin spel- eller sångteknik till dem och till olikartade musikaliska situationer.
I sina framföranden följer eleven konventioner för aktuell genre, stil och epok med säkerhet.
Eleven redogör översiktligt för uppförandepraxis och musikalisk form samt resonerar översiktligt om interpretation.
Eleven uppvisar i sitt musicerande med viss säkerhet en varierad repertoar avseende stil samt spelteknisk, alternativt sångteknisk, nivå.
Eleven redogör utförligt för uppförandepraxis och musikalisk form samt resonerar utförligt och gör välgrundade ställningstaganden om interpretation.
Eleven uppvisar i sitt musicerande med viss säkerhet en varierad repertoar avseende stil samt spelteknisk, alternativt sångteknisk, nivå.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppförandepraxis och musikalisk form samt resonerar utförligt och nyanserat och gör välgrundade ställningstaganden om interpretation.
Eleven uppvisar i sitt musicerande med viss säkerhet en varierad och omfattande repertoar avseende stil samt spelteknisk, alternativt sångteknisk, nivå.
Med tillfredsställande musikaliskt resultat tar eleven ansvar för instudering, prioriterar speltekniska områden och arbetar efter lärarens instruktioner i sitt eget övande.
Med gott musikaliskt resultat tar eleven ansvar för instudering, prioriterar speltekniska områden och arbetar efter lärarens instruktioner i sitt eget övande.
Med mycket gott musikaliskt resultat tar eleven ansvar för instudering, prioriterar speltekniska områden, utarbetar egna strategier och arbetar efter lärarens instruktioner i sitt eget övande.
Eleven planerar och genomför något konsertframträdande med tillfredsställande resultat och anpassar sitt uttryck efter situation och publik.
Eleven planerar och genomför något konsertframträdande med tillfredsställande resultat och anpassar sitt uttryck efter medmusiker, situation och publik.
Eleven planerar och genomför några konsertframträdanden med tillfredsställande resultat och anpassar sitt uttryck efter medmusiker, situation och publik.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."