Körsång 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen körsång 2 relaterar till syftet med ämnet musik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Färdigheter i att musicera instrumentalt eller vokalt, såväl efter noter som på gehör, samt färdigheter i att använda ett konstnärligt och musikaliskt uttryck.
- Kunskaper om musik, begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.
- Kunskaper om musikinstudering, enskilt och i grupp, samt förmåga att ta ansvar för sin musikaliska färdighetsutveckling.
- Kunskaper om instrumentets konstruktion och egenskaper, röstfysiologi och röstvård.
- Förmåga att värdera, samarbeta och ta ansvar i musikalisk gestaltning och musicerande inför och i kommunikation med publik.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen körsång 2.
- Körmusicerande i olika körtyper från olika repertoarområden och tidsepoker, med ett konstnärligt musikaliskt och sceniskt uttryck.
- Rytm, melodi, harmonik och form.
- Körmusicerande i gehörsbaserad och noterad musik.
- Klangideal, stildrag och uppförandepraxis i repertoar från olika tider.
- Samarbetsförmåga och fördjupade metoder för instudering, enskilt och i grupp, med textanalys och grundläggande körledning. Initiativtagande i instudering.
- Grundläggande röstfysiologi och fördjupad röstvård samt metoder för det.
- Fördjupad musikalisk gestaltning och kommunikation i samarbete med andra vid framträdanden inför publik.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen körsång 2.
Eleven musicerar på ett nyanserat sätt i kör och följer med viss säkerhet genrers krav på rytm, melodi, harmonik och form, innantill efter komplexa och varierade former av notbilder och till viss del utantill.
Eleven håller sin stämma i bekanta musikaliska situationer.
I sitt musicerande bidrar eleven med tillfredsställande resultat till körens musikaliska och sceniska gestaltning.
I sitt musicerande följer eleven med viss säkerhet klangideal, stildrag och uppförandepraxis i aktuell repertoar och redogör översiktligt för dem.
Eleven musicerar på ett nyanserat sätt i kör och följer med viss säkerhet genrers krav på rytm, melodi, harmonik och form, innantill efter komplexa och varierade former av notbilder och utantill.
Eleven håller sin stämma i obekanta musikaliska situationer.
I sitt musicerande bidrar eleven med tillfredsställande resultat till körens musikaliska och sceniska gestaltning.
I sitt musicerande följer eleven med viss säkerhet klangideal, stildrag och uppförandepraxis i aktuell repertoar och redogör utförligt för dem.
Eleven musicerar på ett nyanserat sätt i kör och följer med säkerhet genrers krav på rytm, melodi, harmonik och form, innantill efter komplexa och varierade former av notbilder och utantill.
Eleven håller sin stämma i obekanta och komplexa musikaliska situationer.
I sitt musicerande bidrar eleven med gott resultat till körens musikaliska och sceniska gestaltning.
I sitt musicerande följer eleven med säkerhet klangideal, stildrag och uppförandepraxis i aktuell repertoar och redogör utförligt och nyanserat för dem.
Eleven diskuterar översiktligt relevanta metoder för instudering av aktuellt musikaliskt material.
Eleven redogör översiktligt för körens övriga stämmaterial.
Eleven gör enkla analyser av repetitionsarbetet och presenterar enkla förslag på hur det kan förbättras.
Eleven gör en enkel textanalys av ett givet körstycke och diskuterar översiktligt hur det kan påverka styckets interpretation.
Eleven förbereder och leder i samråd med handledare instudering av enkel repertoar i sin egen körstämma.
Eleven diskuterar utförligt relevanta metoder för instudering av aktuellt musikaliskt material.
Eleven redogör utförligt för körens övriga stämmaterial.
Eleven gör välgrundade analyser av repetitionsarbetet och presenterar välgrundade förslag på hur det kan förbättras.
Eleven gör en välgrundad textanalys av ett givet körstycke och diskuterar utförligt hur det kan påverka styckets interpretation.
Eleven förbereder och leder efter samråd med handledare instudering av enkel repertoar i sin egen körstämma.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat relevanta metoder för instudering av aktuellt musikaliskt material.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för körens övriga stämmaterial.
Eleven gör välgrundade och nyanserade analyser av repetitionsarbetet och presenterar välgrundade förslag på hur det kan förbättras.
Eleven gör en välgrundad och nyanserad textanalys av ett givet körstycke och diskuterar utförligt och nyanserat hur det kan påverka styckets interpretation.
Eleven förbereder och leder efter samråd med handledare instudering av enkel repertoar i sin egen körstämma.
Eleven redogör översiktligt för grundläggande röstfysiologi.
Eleven redogör översiktligt för röstvård för sin egen röst och använder med tillfredsställande resultat någon relevant metod för uppsjungning av sin körstämma.
Eleven redogör utförligt för grundläggande röstfysiologi.
Eleven redogör utförligt för röstvård för sin egen röst och använder med tillfredsställande resultat några relevanta metoder för uppsjungning av sin körstämma.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande röstfysiologi.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för röstvård för sin egen röst och använder med gott resultat flera relevanta metoder för uppsjungning av sin körstämma och kören.
Eleven kommunicerar med och anpassar sin kommunikation med viss säkerhet till medsångare och publik i musikalisk gestaltning.
Eleven presenterar program med viss säkerhet.
Eleven kommunicerar med och anpassar sin kommunikation med säkerhet till medsångare och publik i musikalisk gestaltning.
Eleven presenterar program med viss säkerhet.
Eleven kommunicerar med och anpassar sin kommunikation med säkerhet till medsångare och publik i musikalisk gestaltning.
Eleven presenterar program med säkerhet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."