Musikimprovisation
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen musikimprovisation relaterar till syftet med ämnet musik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Färdigheter i att musicera instrumentalt eller vokalt, såväl efter noter som på gehör, samt färdigheter i att använda ett konstnärligt och musikaliskt uttryck.
- Kunskaper om musik, begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.
- Förmåga att improvisera.
- Förmåga att värdera, samarbeta och ta ansvar i musikalisk gestaltning och musicerande inför och i kommunikation med publik.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen musikimprovisation.
- Musikskapande på det egna instrumentet, alternativt med den egna rösten.
- Spel, alternativt sång, i gehörsbaserad musik.
- Musikaliska stilar och musikaliska strukturer, melodiska, harmoniska och rytmiska element. Musikteoretiska begrepp till grund för improvisation.
- Fria improvisationer, musikalisk lek och spontanitet.
- Experimenterande med musikaliskt material.
- Byggstenar för improvisation, till exempel modus, skalor och musikaliska former.
- Fri improvisation.
- Interaktion, samspel och kommunikation med medmusiker.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen musikimprovisation.
Eleven återger på gehör enkla melodiska, harmoniska eller rytmiska element, och det musikaliska resultatet är tillfredsställande.
Eleven gestaltar med viss säkerhet ett musikaliskt material, frångår det på förhand givna samt varierar melodik och rytmik inom någon på förhand given harmonisk och rytmisk struktur med tillfredsställande resultat.
Eleven återger på gehör melodiska, harmoniska eller rytmiska element, och det musikaliska resultatet är tillfredsställande.
Eleven gestaltar med viss säkerhet ett musikaliskt material, frångår det på förhand givna samt varierar melodik och rytmik inom några på förhand givna harmoniska och rytmiska strukturer med tillfredsställande resultat.
Dessutom improviserar eleven fritt med tillfredsställande resultat.
Eleven återger på gehör komplexa melodiska, harmoniska eller rytmiska element, och det musikaliska resultatet är gott.
Eleven gestaltar med säkerhet och utvecklar ett musikaliskt material, frångår det på förhand givna samt varierar melodik, rytmik och harmoni inom flera på förhand givna och spontana harmoniska och rytmiska strukturer med gott resultat.
Dessutom improviserar eleven fritt med gott resultat.
Eleven tar ansvar för sin del av musicerandet i grupp med tillfredsställande resultat.
I sitt musicerande uppvisar eleven ett visst konstnärligt uttryck och anpassar med viss säkerhet sitt musicerande till någon på förhand given musikalisk situation.
Eleven redogör översiktligt för några musikteoretiska begrepp, och följer i sitt musicerande med viss säkerhet stilar inom improvisation.
Eleven tar ansvar för sin del av musicerandet i grupp med gott resultat.
I sitt musicerande uppvisar eleven ett konstnärligt uttryck och anpassar med viss säkerhet sitt musicerande till flera på förhand givna musikaliska situationer.
Eleven redogör utförligt för några musikteoretiska begrepp, och följer i sitt musicerande med viss säkerhet stilar inom improvisation.
Eleven tar ansvar för sin del av musicerandet i grupp med gott resultat.
I sitt musicerande uppvisar eleven ett gott konstnärligt och nyanserat uttryck och anpassar med viss säkerhet sitt musicerande till flera på förhand givna och fria musikaliska situationer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för flera musikteoretiska begrepp, och följer i sitt musicerande med säkerhet stilar inom improvisation.
I sitt musicerande lyssnar eleven till de övriga i gruppen och anpassar sina insatser till impulser från dem, och det musikaliska resultatet är tillfredsställande.
I sitt musicerande lyssnar eleven till de övriga i gruppen och anpassar sina insatser till impulser från dem, och det musikaliska resultatet är tillfredsställande.
Dessutom ger eleven impulser som påverkar det musikaliska förloppet.
I sitt musicerande lyssnar eleven till de övriga i gruppen och anpassar sina insatser till impulser från dem, och det musikaliska resultatet är gott.
Dessutom ger eleven impulser som påverkar det musikaliska förloppet, styr och leder det musikaliska förloppet.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."