Musik för yrkesdansare

kurs
Ämne
Kurskod
MUSMUK0
Poäng
50p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen musik för yrkesdansare relaterar till syftet med ämnet musik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen musik för yrkesdansare.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen musik för yrkesdansare.

E
Eleven musicerar med viss säkerhet med kroppen och med rösten eller instrument, efter både enklare noter och på gehör.
I sitt musicerande följer eleven med viss säkerhet genrespecifika krav.
Eleven tar ansvar för instuderingen av enkla sånger, alternativt låtar i grupp och kan framföra dem inom gruppen.
Dessutom ger eleven enkla förslag på hur arbetet kan förbättras.
C
Eleven musicerar med viss säkerhet med kroppen och med rösten eller instrument, efter både enklare noter och på gehör.
I sitt musicerande följer eleven med viss säkerhet genrespecifika krav.
Eleven tar ansvar för instuderingen av enkla sånger, alternativt låtar i grupp och kan framföra dem inom gruppen.
Dessutom ger eleven välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras.
A
Eleven musicerar med säkerhet med kroppen och med rösten eller instrument, efter både enklare noter och på gehör.
I sitt musicerande följer eleven med säkerhet genrespecifika krav.
Eleven tar ansvar för instuderingen av enkla sånger, alternativt låtar i grupp och kan framföra dem inom gruppen.
Dessutom ger eleven välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
Med tillfredsställande resultat prövar eleven några enkla rytmer och danser från olika kulturer eller tider samt improviserad gestaltning.
Eleven återger på gehör melodiska, harmoniska eller rytmiska element med tillfredsställande resultat.
I sitt musicerande lyssnar eleven till de övriga i gruppen och anpassar sina insatser till impulser från dem, och det musikaliska resultatet är tillfredsställande.
C
Med tillfredsställande resultat prövar eleven några rytmer och danser från olika kulturer eller tider samt improviserad gestaltning med några olika karaktärsdrag.
Eleven återger på gehör melodiska, harmoniska eller rytmiska element med tillfredsställande resultat.
I sitt musicerande lyssnar eleven till de övriga i gruppen och anpassar sina insatser till impulser från dem, och det musikaliska resultatet är **tillfredsställande.
Dessutom ger eleven impulser som påverkar det musikaliska förloppet**.
A
Med gott resultat prövar eleven flera rytmer och danser från olika kulturer eller tider samt improviserad gestaltning med några olika karaktärsdrag.
Eleven återger på gehör melodiska, harmoniska eller rytmiska element med gott resultat.
I sitt musicerande lyssnar eleven till de övriga i gruppen och anpassar sina insatser till impulser från dem, och det musikaliska resultatet är **gott.
Dessutom ger eleven impulser som påverkar det musikaliska förloppet, styr och leder det musikaliska förloppet**.
E
Eleven redogör översiktligt för musiklära.
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör översiktligt för några enkla musikaliska former.
I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet vanliga musikteoretiska begrepp.
C
Eleven redogör utförligt för musiklära.
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör utförligt för några enkla musikaliska former.
I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet vanliga musikteoretiska begrepp.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för musiklära.
Dessutom identifierar eleven med säkerhet och redogör utförligt och nyanserat för några enkla musikaliska former.
I redogörelserna använder eleven med säkerhet vanliga musikteoretiska begrepp.
E
Eleven redogör översiktligt för grundläggande instrumental och vokal repertoar i olika stilar, genrer och epoker samt översiktligt för hur de konstnärliga idéerna relaterar till det musikaliska uttrycket.
I redogörelsen identifierar eleven med viss säkerhet olika sätt som dans förhåller sig till musik på.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de vanligaste musikinstrumenten och för grundläggande röstvård.
C
Eleven redogör utförligt för grundläggande instrumental och vokal repertoar i olika stilar, genrer och epoker och välgrundat för hur de konstnärliga idéerna relaterar till det musikaliska uttrycket.
I redogörelsen identifierar eleven med viss säkerhet olika sätt som dans förhåller sig till musik på.
Dessutom redogör eleven utförligt för de vanligaste musikinstrumenten och för grundläggande röstvård.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande instrumental och vokal repertoar i olika stilar, genrer och epoker samt välgrundat och nyanserat för hur de konstnärliga idéerna relaterar till det musikaliska uttrycket.
I redogörelsen identifierar eleven med säkerhet olika sätt som dans förhåller sig till musik på.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de vanligaste musikinstrumenten och för grundläggande röstvård.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."