Musikproduktion 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen musikproduktion 1 relaterar till syftet med ämnet musik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Färdigheter i att använda musikteknisk utrustning samt kunskaper om hur musik kan framställas och hanteras digitalt.
- Kunskaper om arbetsmiljöfrågor.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen musikproduktion 1.
- Grundläggande bearbetning av ljud med analog och digital teknik.
- Medier för spridning av musikaliska produktioner.
- Koppling och styrning av ljudutrustning vid inspelningar och scenframföranden.
- Grundläggande ljuddesign och teknik vid livemusik.
- Rumsakustik och ljudlära.
- Planering och genomförande av ett musikaliskt produktionsprojekt i samarbete med andra, till exempel vid inspelning av sång eller av akustiska eller elektriska instrument.
- Lagar och regler som gäller konstnärliga produktioner, till exempel upphovsrätt.
- Arbetsmiljöfrågor med fokus på elsäkerhet, ergonomi, hörselvård, belysning, arbetstidsregler och arbetsmiljöregler.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen musikproduktion 1.
Eleven bearbetar såväl analoga som digitala signaler och hanterar teknik för det med tillfredsställande resultat.
Eleven beskriver grundläggande egenskaper hos något medium som vanligen används för att sprida musik.
Eleven kopplar ihop och styr en given enkel ljudteknik för scenbruk och utför en ljuddesign i samråd med handledare.
Eleven beskriver översiktligt någon inspelningsteknik, hanterar inspelningsutrustning i styrda situationer och drar enkla slutsatser om faktorer som påverkar det ljudtekniska resultatet.
Eleven bearbetar såväl analoga som digitala signaler och hanterar teknik för det med tillfredsställande resultat.
Eleven beskriver grundläggande egenskaper hos några medier som vanligen används för att sprida musik.
Eleven väljer, kopplar ihop och styr en sammansatt ljudteknik för scenbruk och utför en ljuddesign efter samråd med handledare.
Eleven beskriver utförligt några inspelningstekniker, hanterar inspelningsutrustning i styrda situationer och drar välgrundade slutsatser om faktorer som påverkar det ljudtekniska resultatet.
Eleven bearbetar såväl analoga som digitala signaler och hanterar teknik för det med tillfredsställande resultat.
Eleven beskriver grundläggande egenskaper hos flera medium som vanligen används för att sprida musik.
Eleven väljer, kopplar ihop och styr en sammansatt ljudteknik för scenbruk och utför en ljuddesign efter samråd med handledare.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat flera inspelningstekniker, väljer och hanterar inspelningsutrustning i fria situationer och drar välgrundade och nyanserade slutsatser om faktorer som påverkar det ljudtekniska resultatet.
Dessutom förutser eleven svårigheter och anpassar sig för att utveckla resultatet.
Eleven redogör översiktligt för och använder något grundläggande begrepp för rumsakustik och ljudlära samt redogör översiktligt för rumsakustiska förutsättningar i någon känd musikmiljö.
Eleven redogör utförligt för och använder några grundläggande begrepp för rumsakustik och ljudlära samt redogör utförligt för rumsakustiska förutsättningar i några kända musikmiljöer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för och använder flera grundläggande begrepp för rumsakustik och ljudlära samt redogör utförligt och nyanserat för rumsakustiska förutsättningar i flera kända musikmiljöer.
Eleven planerar och genomför en musikproduktion i samarbete med andra, och resultatet är tillfredsställande.
Eleven uppvisar ett visst konstnärligt uttryck.
Eleven redogör översiktligt för upphovsrätt för konstnärliga verk och beskriver översiktligt någon viktig förutsättning för en säker arbetsmiljö vid musikproduktion.
Eleven planerar och genomför en musikproduktion i samarbete med andra, och resultatet är tillfredsställande.
Dessutom tar eleven något initiativ som utvecklar resultatet.
Eleven uppvisar ett konstnärligt uttryck.
Eleven redogör utförligt för upphovsrätt för konstnärliga verk och identifierar och beskriver utförligt några viktiga förutsättningar för en säker arbetsmiljö vid musikproduktion.
Eleven planerar och genomför en musikproduktion i samarbete med andra och resultatet är tillfredsställande.
Dessutom tar eleven några initiativ som utvecklar resultatet.
Eleven uppvisar ett gott konstnärligt uttryck.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för upphovsrätt för konstnärliga verk och identifierar och beskriver utförligt och nyanserat några viktiga förutsättningar för en säker arbetsmiljö vid musikproduktion samt ger förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön vid musikproduktion.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."