Musikproduktion 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen musikproduktion 2 relaterar till syftet med ämnet musik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om instrumentets konstruktion och egenskaper, röstfysiologi och röstvård.
- Färdigheter i att använda musikteknisk utrustning samt kunskaper om hur musik kan framställas och hanteras digitalt.
- Kunskaper om arbetsmiljöfrågor.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen musikproduktion 2.
- Akustiska och elektriska instrument och deras konstruktion, funktion och egenskaper samt röstens fysiologi.
- Fördjupad bearbetning av ljud med analog och digital teknik. Teknik och metoder för musiksampling samt bearbetning av midisignaler.
- Fördjupad ljuddesign för publik och scen, till exempel enklare beräkningar av ljudtryck och spridningsområde, planering och val av utrustning.
- Koppling, synkronisering och styrning av ljudutrustning vid inspelningar och scenframföranden, både avseende publikljud och scenljud med monitormixning. Ljudnivåmätning.
- Fördjupad liveteknik, till exempel digital signaldistribution, förinställning och intrimning av ljudutrustning.
- Interaktion mellan musikproduktion och andra medier, till exempel film och tv.
- Ellära som är relevant för musikproduktion.
- Felsökning, underhåll och enkel reparation av musikteknisk utrustning.
- Planering och genomförande av ett musikaliskt produktionsprojekt i samarbete med andra och med ett konstnärligt kvalitativt resultat.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen musikproduktion 2.
Eleven beskriver översiktligt konstruktion och egenskaper hos några vanliga instrument och ger något exempel på hur rösten fungerar.
Eleven beskriver översiktligt konstruktion, funktion och egenskaper hos några vanliga akustiska och elektriska instrument och ger några exempel på hur rösten fungerar och hanteras i musikproduktion.
Eleven beskriver utförligt konstruktion, funktion och egenskaper hos några vanliga akustiska och elektriska instrument och ger flera exempel på hur rösten fungerar och hur olika rösttyper skiljer sig åt och hanteras i musikproduktion.
Eleven hanterar och bearbetar med tillfredsställande resultat såväl analoga som digitala ljudsignaler, samplar musik och hanterar teknik för detta.
Eleven gör enkla bearbetningar av midisignaler.
Eleven hanterar och bearbetar med gott resultat såväl analoga som digitala ljudsignaler, samplar musik och hanterar teknik för detta.
Eleven gör bearbetningar av midisignaler.
Eleven hanterar och bearbetar med gott resultat såväl analoga som digitala ljudsignaler, samplar musik och hanterar kvalificerad teknik för detta.
Eleven gör avancerade bearbetningar av midisignaler.
Eleven designar ljud för publik och scen i bekanta situationer med tillfredsställande resultat.
I samråd med handledare och med visst handlag kopplar eleven ihop, synkroniserar och styr ljudteknisk utrustning vid inspelning och scenframförande - både avseende publikljud och monitormixning för scenen.
Resultatet är tillfredsställande.
Dessutom redogör eleven översiktligt för den teknik som använts.
Eleven designar ljud för publik och scen i bekanta och nya situationer med tillfredsställande resultat.
Efter samråd med handledare och med gott handlag kopplar eleven ihop, synkroniserar och styr ljudteknisk utrustning vid inspelning och scenframförande - både avseende publikljud och monitormixning för scenen.
Resultatet är gott.
Dessutom redogör eleven utförligt för den teknik som använts.
Eleven designar ljud för publik och scen i bekanta och nya situationer med gott resultat.
**Eleven väljer efter samråd med handledare lämplig teknik.
Efter samråd med handledare och med mycket gott** handlag kopplar eleven ihop, synkroniserar och styr ljudteknisk utrustning vid inspelning och scenframförande - både avseende publikljud och monitormixning för scenen.
Resultatet är gott.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för den teknik som använts.
Eleven ger även förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven diskuterar översiktligt utifrån några exempel hur inspelad musik kan användas tillsammans med andra medier.
Eleven diskuterar utförligt utifrån några exempel hur inspelad musik kan användas tillsammans med andra medier.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat utifrån flera exempel hur inspelad musik kan användas tillsammans med andra medier.
Eleven redogör översiktligt för grundläggande ellära relaterad till musikproduktion.
Dessutom utför eleven enkelt underhåll av musikteknisk utrustning med tillfredsställande resultat, identifierar uppenbara fel och ger något adekvat förslag på hur felen kan avhjälpas eller repareras.
Eleven redogör utförligt för grundläggande ellära relaterad till musikproduktion.
Dessutom utför eleven underhåll av musikteknisk utrustning med tillfredsställande resultat, identifierar fel och ger några adekvata förslag på hur felen kan avhjälpas eller repareras.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande ellära relaterad till musikproduktion.
Dessutom utför eleven underhåll av musikteknisk utrustning med tillfredsställande resultat, identifierar fel och ger flera adekvata förslag på hur felen kan avhjälpas eller repareras.
Eleven planerar och genomför en större musikproduktion i samarbete med andra, och resultatet är tillfredsställande.
Eleven uppvisar ett visst konstnärligt uttryck.
Eleven planerar och genomför en större musikproduktion i samarbete med andra, och resultatet är tillfredsställande.
Eleven uppvisar ett visst konstnärligt uttryck.
Dessutom tar eleven i arbetet något initiativ som utvecklar resultatet.
Eleven planerar och genomför en större musikproduktion i samarbete med andra och resultatet är gott.
Eleven uppvisar ett gott konstnärligt uttryck.
Dessutom tar eleven i arbetet något initiativ som utvecklar resultatet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."