Rytmik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen rytmik relaterar till syftet med ämnet musik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Färdigheter i att musicera instrumentalt eller vokalt, såväl efter noter som på gehör, samt färdigheter i att använda ett konstnärligt och musikaliskt uttryck.
- Kunskaper om musik, begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.
- Förmåga att improvisera.
- Kunskaper om musikinstudering, enskilt och i grupp, samt förmåga att ta ansvar för sin musikaliska färdighetsutveckling.
- Kunskaper om instrumentets konstruktion och egenskaper, röstfysiologi och röstvård.
- Förmåga att skapa musik och arrangera för en eller flera valda ensembletyper.
- Förmåga att värdera, samarbeta och ta ansvar i musikalisk gestaltning och musicerande inför och i kommunikation med publik.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen rytmik.
- Musikalisk kommunikation med rörelse och röst. Puls, taktarter, frasering och polyrytmik.
- Rytmer och danser från olika kulturer.
- Improvisation.
- Kroppens fysiologi och kroppen i rörelse som instrument för att uttrycka musikaliska intentioner.
- Rörelsekompositioner.
- Omsättande av musikaliska grundelement till rörelse.
- Kreativitet, fantasi och samarbetsförmåga.
- Musikalisk kommunikation med medspelare och publik.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen rytmik.
Eleven musicerar och gestaltar musik med viss säkerhet med kroppen och rösten efter både noter och på gehör.
I sitt musicerande uppvisar eleven ett visst konstnärligt uttryck och följer med viss säkerhet genrespecifika krav.
Eleven musicerar och gestaltar musik med viss säkerhet med kroppen och rösten efter både noter och på gehör.
I sitt musicerande uppvisar eleven ett konstnärligt uttryck och följer med viss säkerhet genrespecifika krav.
Eleven musicerar och gestaltar musik med säkerhet med kroppen och rösten efter både noter och på gehör.
I sitt musicerande uppvisar eleven ett gott konstnärligt uttryck och följer med säkerhet genrespecifika krav.
Med tillfredsställande resultat prövar eleven några enkla rytmer och danser från olika kulturer samt improviserad gestaltning.
Dessutom memorerar eleven musik och rörelse med tillfredsställande resultat.
Med tillfredsställande resultat prövar eleven några rytmer och danser från olika kulturer samt improviserad gestaltning med några olika karaktärsdrag.
Dessutom memorerar eleven musik och rörelse med tillfredsställande resultat.
Med gott resultat prövar eleven flera rytmer och danser från olika kulturer samt improviserad gestaltning med flera olika karaktärsdrag.
Dessutom memorerar och varierar eleven musik och rörelse med tillfredsställande resultat.
Eleven utför rörelseövningar med tillfredsställande koordination och kroppskontroll.
Eleven skapar musik och rörelse för rytmikgruppen i enkla och styrda situationer.
Eleven samarbetar i gruppen med viss uppmärksamhet på de övriga medlemmarna.
Eleven utför rörelseövningar med god koordination och kroppskontroll och viss tajmning.
Eleven skapar musik och rörelse för rytmikgruppen i styrda situationer.
Eleven samarbetar i gruppen med god uppmärksamhet på de övriga medlemmarna.
Eleven utför rörelseövningar med god koordination, kroppskontroll och tajmning.
Eleven skapar musik och rörelse för rytmikgruppen i styrda situationer.
Eleven samarbetar i gruppen med god uppmärksamhet på de övriga medlemmarna.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."