Människans språk 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen människans språk 2 relaterar till syftet med ämnet människans språk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om språk och språkfamiljer i världen.
- Förmåga att analysera språk med hjälp av kunskaper om språkens byggstenar och deras användning i olika språk.
- Kunskaper om den mänskliga språkförmågan, språkliga processer, språkinlärning och sambandet mellan språk och tänkande.
- Förståelse av språklig mångfald och flerspråkighet ur ett individ- och samhällsperspektiv.
- Förmåga att använda språkvetenskapliga begrepp, metoder och teorier.
- Färdigheter i att undersöka språkliga företeelser och lösa språkliga problem.
- Förmåga att diskutera och reflektera kring språk som kulturellt, politiskt och socialt fenomen samt kring språkets roll i interkulturell kommunikation.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen människans språk 2.
- Fördjupning i världens språkliga mångfald, till exempel i relation till språkpolitik i världen eller språk inom ett geografiskt område.
- Fördjupning i olika typer av språkliga företeelser. Vanliga och ovanliga företeelser i världens språk samt likheter och skillnader mellan språk.
- Språket som fenomen som skiljer människan från andra arter. Språkets biologiska förutsättningar, till exempel talapparaten och den mänskliga språkförmågan. Olika typer av språkstörningar och vad som händer i hjärnan vid språkanvändning.
- Samband mellan språk och kunskapsutveckling.
- Språkvetenskapliga begrepp, metoder och teorier.
- Språkteknologiska tillämpningar. Översikt och användning av tillämpningar där datorer simulerar naturligt språk, till exempel översättningsprogram, syntetiskt tal och automatisk taligenkänning.
- Undersökningar av språkliga företeelser och praktisk språkrelaterad problemlösning.
- Språkanvändning och språklig betydelse i olika kulturella, politiska och sociala sammanhang. Hur kontexten påverkar hur ett språkligt budskap tolkas. Språkets roll i interkulturella möten och relationer.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen människans språk 2.
Eleven redogör översiktligt för olika språk och språkfamiljer i världen.
Eleven redogör också översiktligt för likheter och skillnader mellan språken samt diskuterar översiktligt tänkbara anledningar till dessa.
Dessutom beskriver eleven översiktligt både enkla och någon mer komplex språklig struktur i bekanta och mindre bekanta språk samt drar enkla slutsatser även i förhållande till sitt modersmål.
Eleven redogör utförligt för olika språk och språkfamiljer i världen.
Eleven redogör också utförligt för likheter och skillnader mellan språken samt diskuterar utförligt tänkbara anledningar till dessa.
Dessutom beskriver eleven utförligt både enkla och några mer komplexa språkliga strukturer i bekanta och mindre bekanta språk samt drar välgrundade slutsatser även i förhållande till sitt modersmål.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika språk och språkfamiljer i världen.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för likheter och skillnader mellan språken samt diskuterar utförligt och nyanserat tänkbara anledningar till dessa.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat både enkla och några mer komplexa språkliga strukturer i bekanta och mindre bekanta språk samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser även i förhållande till sitt modersmål.
Eleven redogör översiktligt för språket som mänskligt fenomen och dess biologiska förutsättningar, för faktorer som kan påverka språkproduktionen och språkförnimmelsen samt för sambanden mellan dessa faktorer och mellan språk och kunskapsutveckling.
Eleven redogör utförligt för språket som mänskligt fenomen och dess biologiska förutsättningar, för faktorer som kan påverka språkproduktionen och språkförnimmelsen samt för sambanden mellan dessa faktorer och mellan språk och kunskapsutveckling.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för språket som mänskligt fenomen och dess biologiska förutsättningar, för faktorer som kan påverka språkproduktionen och språkförnimmelsen samt för sambanden mellan dessa faktorer och mellan språk och kunskapsutveckling.
Eleven använder med viss säkerhet relevanta begrepp och någon relevant metod samt genomför undersökningar av språkliga fenomen och löser språkliga problem med tillfredsställande resultat.
Eleven värderar också resultaten med enkla omdömen.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt olika språkteknologiska tillämpningar.
Eleven använder med viss säkerhet relevanta begrepp och metoder samt genomför undersökningar av språkliga fenomen och löser komplexa språkliga problem med tillfredsställande resultat.
Eleven värderar också resultaten med nyanserade omdömen.
Dessutom diskuterar eleven utförligt olika språkteknologiska tillämpningar.
Eleven använder med säkerhet relevanta begrepp och metoder samt genomför undersökningar av språkliga fenomen och löser komplexa språkliga problem med gott resultat.
Eleven värderar också resultaten med nyanserade omdömen.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat olika språkteknologiska tillämpningar.
Eleven för enkla resonemang om språkanvändning och språklig betydelse samt beskriver översiktligt hur kontexten påverkar språkliga budskap.
Dessutom drar eleven enkla slutsatser om språkets roll i interkulturella möten och relationer.
Eleven för välgrundade resonemang om språkanvändning och språklig betydelse samt beskriver utförligt hur kontexten påverkar språkliga budskap.
Dessutom drar eleven välgrundade slutsatser om språkets roll i interkulturella möten och relationer.
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om språkanvändning och språklig betydelse samt beskriver utförligt och nyanserat hur kontexten påverkar språkliga budskap.
Dessutom drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser om språkets roll i interkulturella möten och relationer.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."