Internationellt arbete

kurs
Kurskod
MÄNINA0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen internationellt arbete relaterar till syftet med ämnet människan, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen internationellt arbete.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen internationellt arbete.

E
Eleven beskriver översiktligt vård och omsorg i några länder samt hur kultur, normer och värderingar påverkar vården och omsorgen i dem.
Dessutom gör eleven enkla jämförelser med vården i Sverige.
C
Eleven beskriver utförligt vård och omsorg i några länder samt hur kultur, normer och värderingar påverkar vården och omsorgen i dem.
Dessutom gör eleven utförliga jämförelser med vården i Sverige.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vård och omsorg i några länder samt hur kultur, normer och värderingar påverkar vården och omsorgen i dem.
Dessutom gör eleven utförliga och nyanserade jämförelser med vården i Sverige.
E
Eleven beskriver översiktligt några hälsoproblem i ett internationellt perspektiv.
Eleven redogör även översiktligt för internationella överenskommelser och biståndsarbete.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt värdekonflikter inom vård och omsorg i några länder.
I diskussionen värderar eleven med enkla omdömen olika ställningstaganden i dessa frågor.
I diskussionen använder eleven med viss säkerhet centrala etiska begrepp.
C
Eleven beskriver utförligt några hälsoproblem i ett internationellt perspektiv.
Eleven redogör även utförligt för internationella överenskommelser och biståndsarbete.
Dessutom diskuterar eleven utförligt värdekonflikter inom vård och omsorg i några länder.
I diskussionen värderar eleven med enkla omdömen olika ställningstaganden i dessa frågor.
I diskussionen använder eleven med viss säkerhet centrala etiska begrepp.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat några hälsoproblem i ett internationellt perspektiv.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för internationella överenskommelser och biståndsarbete.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat värdekonflikter inom vård och omsorg i några länder.
I diskussionen värderar eleven med nyanserade omdömen olika ställningstaganden i dessa frågor.
I diskussionen använder eleven med säkerhet centrala etiska begrepp.
E
Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang.
Detta gör eleven i samråd med handledare.
Dessutom värderar eleven med enkla omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare.
C
Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang.
Detta gör eleven efter samråd med handledare.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare.
A
Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang.
Detta gör eleven efter samråd med handledare.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare samt ger förslag på hur det egna förhållningssättet kan utvecklas.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."