Internationellt arbete
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen internationellt arbete relaterar till syftet med ämnet människan, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika kulturer och livsåskådningar samt om hur människor påverkas av sin kultur.
- Kunskaper om vård och omsorg i ett internationellt perspektiv.
- Kunskaper om den betydelse normer, värderingar och ideal har inom vård och omsorg.
- Kunskaper om etiska begrepp och riktlinjer samt om värdekonflikter inom verksamhetsområdet.
- Förmåga att uppfatta, tolka och värdera etiska och existentiella frågor.
- Förmåga att kommunicera med och bemöta människor i olika sociala och kulturella sammanhang.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen internationellt arbete.
- Vård och omsorg i olika länder och hur kulturer påverkar synen på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, medicinsk behandling, vård och omsorg samt liv och död.
- Olika länders organisation av vård och omsorg. Personalkategorier och utbildning.
- Normer och värderingar inom vård och omsorg i olika länder.
- Hälsoproblem orsakade av till exempel infektionssjukdomar eller vattenbrist, av krig eller katastrofer.
- Internationella överenskommelser.
- Biståndsorganisationer och biståndsarbete.
- Etiska riktlinjer som är centrala för vård- och omsorgsarbete i olika länder samt värdekonflikter.
- Sociala aspekter och genusaspekter på hälsa och välbefinnande i olika länder.
- Det egna förhållningssättet och den egna rollen i mötet med patienter och brukare samt med olika länders vård- och omsorgsstruktur.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen internationellt arbete.
Eleven beskriver översiktligt vård och omsorg i några länder samt hur kultur, normer och värderingar påverkar vården och omsorgen i dem.
Dessutom gör eleven enkla jämförelser med vården i Sverige.
Eleven beskriver utförligt vård och omsorg i några länder samt hur kultur, normer och värderingar påverkar vården och omsorgen i dem.
Dessutom gör eleven utförliga jämförelser med vården i Sverige.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vård och omsorg i några länder samt hur kultur, normer och värderingar påverkar vården och omsorgen i dem.
Dessutom gör eleven utförliga och nyanserade jämförelser med vården i Sverige.
Eleven beskriver översiktligt några hälsoproblem i ett internationellt perspektiv.
Eleven redogör även översiktligt för internationella överenskommelser och biståndsarbete.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt värdekonflikter inom vård och omsorg i några länder.
I diskussionen värderar eleven med enkla omdömen olika ställningstaganden i dessa frågor.
I diskussionen använder eleven med viss säkerhet centrala etiska begrepp.
Eleven beskriver utförligt några hälsoproblem i ett internationellt perspektiv.
Eleven redogör även utförligt för internationella överenskommelser och biståndsarbete.
Dessutom diskuterar eleven utförligt värdekonflikter inom vård och omsorg i några länder.
I diskussionen värderar eleven med enkla omdömen olika ställningstaganden i dessa frågor.
I diskussionen använder eleven med viss säkerhet centrala etiska begrepp.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat några hälsoproblem i ett internationellt perspektiv.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för internationella överenskommelser och biståndsarbete.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat värdekonflikter inom vård och omsorg i några länder.
I diskussionen värderar eleven med nyanserade omdömen olika ställningstaganden i dessa frågor.
I diskussionen använder eleven med säkerhet centrala etiska begrepp.
Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang.
Detta gör eleven i samråd med handledare.
Dessutom värderar eleven med enkla omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare.
Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang.
Detta gör eleven efter samråd med handledare.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare.
Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang.
Detta gör eleven efter samråd med handledare.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare samt ger förslag på hur det egna förhållningssättet kan utvecklas.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."