Naturguidning 2

kurs
Kurskod
NAGNAT02
Poäng
200p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen naturguidning 2 relaterar till syftet med ämnet naturguidning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen naturguidning 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen naturguidning 2.

E
Eleven planerar i samråd med handledare naturguidningar och olika aktiviteter i naturen.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet aktiviteter utifrån aktuell målgrupp.
Eleven genomför i samråd med handledare naturguidningarna och aktiviteterna.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet väljer, använder och vårdar eleven i samråd med handledare utrustning, verktyg och material för de olika aktiviteterna.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en enkel bedömning av olycksrisker samt vidtar i samråd med handledare åtgärder vid olycksfall och tillbud.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet och natur- och kulturmiljöer.
C
Eleven planerar efter samråd med handledare naturguidningar och olika aktiviteter i naturen.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet aktiviteter utifrån aktuell målgrupp.
Eleven genomför efter samråd med handledare naturguidningarna och aktiviteterna.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet väljer, använder och vårdar eleven efter samråd med handledare utrustning, verktyg och material för de olika aktiviteterna.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en välgrundad bedömning av olycksrisker samt vidtar efter samråd med handledare åtgärder vid olycksfall och tillbud.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet och natur- och kulturmiljöer.
A
Eleven planerar efter samråd med handledare naturguidningar och olika aktiviteter i naturen.
I planeringen väljer eleven med säkerhet aktiviteter utifrån aktuell målgrupp.
Eleven genomför efter samråd med handledare naturguidningarna och aktiviteterna.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet väljer, använder och vårdar eleven efter samråd med handledare utrustning, verktyg och material för de olika aktiviteterna.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en välgrundad och nyanserad bedömning av olycksrisker samt vidtar efter samråd med handledare åtgärder vid olycksfall och tillbud.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet och natur- och kulturmiljöer.
E
I samband med naturguidningar och aktiviteter informerar eleven med viss säkerhet om växter, djur och ekologiska samband för att ge deltagarna en rikare naturupplevelse.
Dessutom gör eleven enkla anpassningar till aktuell målgrupp, diskuterar med deltagarna och svarar med viss säkerhet på frågor.
C
I samband med naturguidningar och aktiviteter informerar eleven med viss säkerhet om växter, djur och ekologiska samband för att ge deltagarna en rikare naturupplevelse.
Dessutom gör eleven anpassningar till aktuell målgrupp, diskuterar med deltagarna och svarar med viss säkerhet på frågor.
A
I samband med naturguidningar och aktiviteter informerar eleven med säkerhet om växter, djur och ekologiska samband för att ge deltagarna en rikare naturupplevelse.
Dessutom gör eleven avancerade anpassningar till aktuell målgrupp, diskuterar med deltagarna och svarar med säkerhet på frågor.
E
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
C
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
A
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."