Naturguidning 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen naturguidning 2 relaterar till syftet med ämnet naturguidning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att organisera, planera och genomföra aktiviteter och naturguidningar.
- Förmåga att välja, använda, vårda och underhålla redskap och utrustning för olika aktiviteter.
- Kunskaper om olycksrisker och säkerhetsåtgärder samt förmåga att vidta åtgärder vid olycksfall och tillbud.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för olika natur- och kulturmiljöer.
- Förmåga att informera om växter, djur och natur samt att handleda andra till rikare upplevelser i natur- och kulturmiljöer.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen naturguidning 2.
- Planering, organisation, genomförande och utvärdering av naturguidningar för olika målgrupper, till exempel förskolebarn, ungdomar och vuxna.
- Val av utrustning och material för aktuella aktiviteter.
- Hantering och vård av material och utrustning för aktuella aktiviteter.
- Instruktioner till deltagare i naturguidningar inför användning av utrustning och material.
- Planering av säkerhet vid aktiviteter för att minimera olycksrisker samt första hjälpen och livräddning.
- Lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet samt natur- och kulturmiljöer.
- Växter, djur och ekologiska samband i olika natur- och kulturmiljöer.
- Handledning av aktuella målgrupper så att de får rikare naturupplevelser.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen naturguidning 2.
Eleven planerar i samråd med handledare naturguidningar och olika aktiviteter i naturen.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet aktiviteter utifrån aktuell målgrupp.
Eleven genomför i samråd med handledare naturguidningarna och aktiviteterna.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet väljer, använder och vårdar eleven i samråd med handledare utrustning, verktyg och material för de olika aktiviteterna.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en enkel bedömning av olycksrisker samt vidtar i samråd med handledare åtgärder vid olycksfall och tillbud.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet och natur- och kulturmiljöer.
Eleven planerar efter samråd med handledare naturguidningar och olika aktiviteter i naturen.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet aktiviteter utifrån aktuell målgrupp.
Eleven genomför efter samråd med handledare naturguidningarna och aktiviteterna.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet väljer, använder och vårdar eleven efter samråd med handledare utrustning, verktyg och material för de olika aktiviteterna.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en välgrundad bedömning av olycksrisker samt vidtar efter samråd med handledare åtgärder vid olycksfall och tillbud.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet och natur- och kulturmiljöer.
Eleven planerar efter samråd med handledare naturguidningar och olika aktiviteter i naturen.
I planeringen väljer eleven med säkerhet aktiviteter utifrån aktuell målgrupp.
Eleven genomför efter samråd med handledare naturguidningarna och aktiviteterna.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet väljer, använder och vårdar eleven efter samråd med handledare utrustning, verktyg och material för de olika aktiviteterna.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en välgrundad och nyanserad bedömning av olycksrisker samt vidtar efter samråd med handledare åtgärder vid olycksfall och tillbud.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet och natur- och kulturmiljöer.
I samband med naturguidningar och aktiviteter informerar eleven med viss säkerhet om växter, djur och ekologiska samband för att ge deltagarna en rikare naturupplevelse.
Dessutom gör eleven enkla anpassningar till aktuell målgrupp, diskuterar med deltagarna och svarar med viss säkerhet på frågor.
I samband med naturguidningar och aktiviteter informerar eleven med viss säkerhet om växter, djur och ekologiska samband för att ge deltagarna en rikare naturupplevelse.
Dessutom gör eleven anpassningar till aktuell målgrupp, diskuterar med deltagarna och svarar med viss säkerhet på frågor.
I samband med naturguidningar och aktiviteter informerar eleven med säkerhet om växter, djur och ekologiska samband för att ge deltagarna en rikare naturupplevelse.
Dessutom gör eleven avancerade anpassningar till aktuell målgrupp, diskuterar med deltagarna och svarar med säkerhet på frågor.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."