Naturturism 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen naturturism 1 relaterar till syftet med ämnet naturturism, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om naturturismens olika metoder samt förmåga att planera, genomföra och utvärdera olika aktiviteter efter deltagarnas förutsättningar.
- Förmåga att levandegöra och förmedla kunskaper om naturen och därigenom vägleda andra till upplevelser i natur- och kulturmiljöer på ett yrkesmässigt sätt.
- Kunskaper om ledarskap och kommunikation och om hur människor fungerar i grupp samt förmåga att möta deltagare på ett serviceinriktat sätt med tydlig målgruppsanpassning.
- Förmåga att välja, använda, vårda och underhålla redskap och utrustning för olika aktiviteter.
- Kunskaper om olycksrisker och säkerhetsåtgärder samt förmåga att förebygga och vidta åtgärder vid olycksfall och tillbud.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för olika natur- och kulturmiljöer samt förutsättningar för naturturism på annans mark.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen naturturism 1.
- Olika metoder inom naturturism, till exempel guidning, utställning och naturstigar, inklusive enkla kostnadsberäkningar för dessa.
- Val av aktiviteter efter deltagarnas förutsättningar, till exempel ålder, kondition och erfarenheter.
- Planering, genomförande och utvärdering av olika aktiviteter för längre och kortare vistelse i naturen.
- Presentation, information och berättande om aktiviteter, natur- och kulturmiljöer på ett yrkesmässigt sätt.
- Värdskap och service i samband med naturturismaktiviteter.
- Ledarskap, gruppdynamik och kommunikation i samband med naturturismaktiviteter, inklusive ledarens roll för deltagarnas upplevelse.
- Val av utrustning och materiel för olika naturturismområden, inklusive konstruktion och funktion. Hantering och vård av materiel och utrustning.
- Orientering i olika terräng med och utan tekniska hjälpmedel.
- Riskinventering och planering av säkerhet vid aktiviteter för att minimera olycksrisker.
- Första hjälpen och hjärt-lungräddning i samband med vistelse i naturen.
- Eldning och matlagning under varierande förhållanden i naturen.
- Hygien och livsmedelshantering i samband med vistelse i naturen.
- Innebörden av allemansrätten och förutsättningar för naturturism på annans mark, inklusive markägarkontakter.
- Lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet, natur- och kulturmiljöer.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen naturturism 1.
Eleven redogör översiktligt för naturturismens olika metoder samt planerar, genomför och utvärderar, i samråd med handledare, aktiviteter i olika naturtyper.
Eleven förmedlar kunskaper till deltagarna med ett tillfredsställande resultat.
I samband med naturturismaktiviteter vägleder eleven med viss säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse.
Eleven redogör översiktligt för ledarskapets, gruppdynamikens och kommunikationens betydelse i samband med aktiviteter inom naturturism.
Eleven bemöter deltagare på ett serviceinriktat sätt och värderar med enkla omdömen sitt bemötande.
Dessutom gör eleven enkla anpassningar till aktuell målgrupp och svarar på frågor.
Eleven redogör utförligt för naturturismens olika metoder samt planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter i olika naturtyper.
Eleven förmedlar kunskaper till deltagarna med ett tillfredsställande resultat.
I samband med naturturismaktiviteter vägleder eleven med viss säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse.
Eleven redogör utförligt för ledarskapets, gruppdynamikens och kommunikationens betydelse i samband med aktiviteter inom naturturism.
Eleven bemöter deltagare på ett serviceinriktat sätt och värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande.
Dessutom gör eleven välgrundade anpassningar till aktuell målgrupp och svarar på frågor.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för naturturismens olika metoder samt planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter i olika naturtyper.
Eleven förmedlar kunskaper till deltagarna med ett gott resultat.
I samband med naturturismaktiviteter vägleder eleven med säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för ledarskapets, gruppdynamikens och kommunikationens betydelse i samband med aktiviteter inom naturturism.
Eleven bemöter deltagare på ett serviceinriktat sätt och värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande, samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade anpassningar till aktuell målgrupp och svarar på frågor.
Eleven väljer, använder och vårdar utrustning, verktyg och material för olika aktiviteter med visst handlag.
Dessutom löser eleven, i samråd med handledare, de materielproblem som uppstår.
Eleven väljer, använder och vårdar utrustning, verktyg och material för olika aktiviteter med gott handlag.
Dessutom löser eleven, efter samråd med handledare, de materielproblem som uppstår.
Eleven väljer, använder och vårdar utrustning, verktyg och material för olika aktiviteter med mycket gott handlag.
Dessutom löser eleven, efter samråd med handledare, de materielproblem som uppstår.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, i samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.
I samband med aktiviteter på annans mark tar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren.
Eleven redogör för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet, natur- och kulturmiljöer samt redogör översiktligt för innebörden i allemansrätten.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.
I samband med aktiviteter på annans mark tar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren.
Eleven redogör för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet, natur- och kulturmiljöer samt redogör utförligt för innebörden i allemansrätten.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.
I samband med aktiviteter på annans mark tar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren.
Eleven redogör för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet, natur- och kulturmiljöer samt redogör utförligt och nyanserat för innebörden i allemansrätten.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."