Naturturism 1

kurs
Kurskod
NAMNAT01
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen naturturism 1 relaterar till syftet med ämnet naturturism, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen naturturism 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen naturturism 1.

E
Eleven redogör översiktligt för naturturismens olika metoder samt planerar, genomför och utvärderar, i samråd med handledare, aktiviteter i olika naturtyper.
Eleven förmedlar kunskaper till deltagarna med ett tillfredsställande resultat.
I samband med naturturismaktiviteter vägleder eleven med viss säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse.
Eleven redogör översiktligt för ledarskapets, gruppdynamikens och kommunikationens betydelse i samband med aktiviteter inom naturturism.
Eleven bemöter deltagare på ett serviceinriktat sätt och värderar med enkla omdömen sitt bemötande.
Dessutom gör eleven enkla anpassningar till aktuell målgrupp och svarar på frågor.
C
Eleven redogör utförligt för naturturismens olika metoder samt planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter i olika naturtyper.
Eleven förmedlar kunskaper till deltagarna med ett tillfredsställande resultat.
I samband med naturturismaktiviteter vägleder eleven med viss säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse.
Eleven redogör utförligt för ledarskapets, gruppdynamikens och kommunikationens betydelse i samband med aktiviteter inom naturturism.
Eleven bemöter deltagare på ett serviceinriktat sätt och värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande.
Dessutom gör eleven välgrundade anpassningar till aktuell målgrupp och svarar på frågor.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för naturturismens olika metoder samt planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter i olika naturtyper.
Eleven förmedlar kunskaper till deltagarna med ett gott resultat.
I samband med naturturismaktiviteter vägleder eleven med säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för ledarskapets, gruppdynamikens och kommunikationens betydelse i samband med aktiviteter inom naturturism.
Eleven bemöter deltagare på ett serviceinriktat sätt och värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande, samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade anpassningar till aktuell målgrupp och svarar på frågor.
E
Eleven väljer, använder och vårdar utrustning, verktyg och material för olika aktiviteter med visst handlag.
Dessutom löser eleven, i samråd med handledare, de materielproblem som uppstår.
C
Eleven väljer, använder och vårdar utrustning, verktyg och material för olika aktiviteter med gott handlag.
Dessutom löser eleven, efter samråd med handledare, de materielproblem som uppstår.
A
Eleven väljer, använder och vårdar utrustning, verktyg och material för olika aktiviteter med mycket gott handlag.
Dessutom löser eleven, efter samråd med handledare, de materielproblem som uppstår.
E
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, i samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.
I samband med aktiviteter på annans mark tar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren.
Eleven redogör för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet, natur- och kulturmiljöer samt redogör översiktligt för innebörden i allemansrätten.
C
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.
I samband med aktiviteter på annans mark tar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren.
Eleven redogör för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet, natur- och kulturmiljöer samt redogör utförligt för innebörden i allemansrätten.
A
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.
I samband med aktiviteter på annans mark tar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren.
Eleven redogör för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet, natur- och kulturmiljöer samt redogör utförligt och nyanserat för innebörden i allemansrätten.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."